Pražských lídrů a lídryň do komunálních voleb jsme se zeptali, zda by se podle nich měla zvednout cena MHD, případně o kolik.
První díl byl věnován rostoucím cenám bytů a nedostupnému bydlení.
V druhém díle jsme s nimi řešili aktuální dopravní situaci v Praze.
Ve třetím díle s lídry a lídryněmi řešíme, zda by se podle nich měla zvednout cena MHD, případně o kolik.
Komunální volby se uskuteční již 23. a 24. září 2022. Připravili jsme sérii článků, v nichž představujeme názory politických stran a hnutí na témata, která zajímají naše čtenáře a čtenářky. Tentokrát jsme se lídrů a lídryň ptali, zda by se podle nich měla zvednout cena MHD, případně o kolik.
Měla by se podle Vás v Praze zvednout cena MHD, případně o kolik?
SPOLU (Bohuslav Svoboda): Ke zvyšování ceny přistoupíme jen tehdy, pokud to bude nezbytné
MHD je v Praze skvělá. A může být ještě o kousek lepší. Jedním z předpokladů pro to, aby fungovala, je její atraktivita – tedy i cenová dostupnost. Nebudu slibovat, že se cena nepohne ani o korunu, nebo že ji dokonce snížíme. To už jsme tu zažili od mých předchůdců a víme, jak to dopadlo. Takže to řeknu jednoduše, ke zvyšování ceny přistoupíme jen tehdy, pokud to bude nezbytné, protože náklady vzrostou nad únosnou mez.
Solidarita (Anna Šabatová): Cena by se zvednout neměla, děti do 18 let by měly jezdit zdarma
V příštím volebním období by se cena MHD zvednout neměla, finanční tlak na obyvatele bude v důsledku inflace a drahých energií tak vysoký, že by k tomu město nemělo přispívat. Pokud by to někdo jiný navrhoval, nebudeme pro takový návrh hlasovat. Budeme chtít, aby děti mohly jezdit zadarmo do osmnácti let.
Piráti (Zdeněk Hřib): Zavedli jsme capping pro jednodenní jízdenky a chceme jej i pro měsíční kupony
Jízdenky MHD v tomto volebním období již zdražilo mnoho měst. Například Ostrava, Olomouc, Opava, Pardubice, Ústí na Labem, Děčín, České Budějovice, Česká Lípa a další. Jiná města se ke zdražení chystají kvůli nárůstu cen energií.
K úpravě cen jednorázových jízdenek MHD v Praze, která je na špičkové úrovni a neustále se rozvíjí, došlo už v srpnu 2021, a to na základě žádosti od Středočeského kraje, který by jinak musel rušit spoje. Cena předplatných kuponů se nezměnila. Slevy zůstaly zachovány, a naopak navíc vznikla nová sleva 70 % pro lidi ve hmotné nouzi. Pro jednorázové jízdenky nakupované postupně v jeden den byl zaveden v mobilní aplikaci PID Lítačka tzv. capping, tudíž nikdy nepřeplatíte cenu jednodenní jízdenky. Chtěl bych ještě obdobně zavést capping i pro zastropování součtu cen měsíčních kuponů, aby nepřesáhl v kalendářním roce cenu ročního kuponu.
KSČM (Milan Krajča): Zdražování odmítáme! Praha by se měla zařadit k městům s bezplatnou MHD
Zdražování MHD zcela zásadně odmítáme! Jako komunisté jsme naopak přesvědčeni, že by se Praha mohla a měla zařadit k městům s bezplatnou MHD. Důvodů pro tuto změnu v pražské dopravě je celá řada. Mezi její přínosy by zdaleka nepatřilo jen snížení automobilové dopravy a zlepšení životního prostředí v hlavním městě. Zároveň by totiž znamenala i zásadní finanční úsporu pro podstatnou část Pražanů a realizaci práva na mobilitu, která je dnes zpoplatněním MHD, především u těch nejchudších, značně omezena.
Zavedení bezplatné MHD v Praze není nijak nereálným cílem. Již dnes je totiž chod pražského dopravního podniku z naprosto klíčové části financován dotacemi hlavního města Prahy, jízdné pak tvoří pouhý zlomek příjmů. Je ale nutné zabránit předražování zakázek, neprůhledným výběrovým řízením, korupci či úniků peněz do soukromých sfér. O mafiánských praktikách dotýkajících se fungování dopravního podniku se ostatně dočítáme nová odhalení každý den.
ANO (Patrik Nacher): Ceny MHD zvedat nechceme, podporujeme zlevnění denních jízdenek
Neměla, nízkou cenu roční lítačky vnímám jako symbol, jako pozitivní motivaci. Co bych ale naopak odstranil, je paradox, že papírová jízdenka je levnější než ta, kterou si člověk koupí přes SMS. To mi přijde absurdní a jde to proti logice digitalizace.
Mimo to také podporuji zlevnění denních jízdenek. Při současných cenách benzínu by nižší cena jízdenky mohla sváteční, občasné cestující pozitivně namotivovat, aby se z nich stali cestující pravidelní.
Praha sobě (Jan Čižinský): V Česku máme obrovskou ekonomickou krizi, toto téma absolutně není na stole
Praha má jednu z nejpřívětivějších MHD v naší zemi. Držitel roční lítačky dnes platí asi 15 % její skutečné hodnoty a v Praze za roční kupon platíme méně než v Brně nebo Liberci. Zároveň máme jednu z nejlepších sítí MHD v Evropě, jejíž provoz ale spolkne třetinu městského rozpočtu.
Do budoucna je to asi téma k dlouhodobé diskusi, zda Pražané chtějí tak vysoce dotovanou MHD, nebo investice třeba do škol, kultury atd. V současné situaci, kdy tady máme obrovskou ekonomickou krizi a na všechny dopadá obrovská inflace a růst cen, to ovšem absolutně není téma na stole.
STAN (Petr Hlaváček): Jízdné bychom určitě neměli výrazně zdražovat
Mluví se často o německé 9€ jízdence, ale když si to spočítáte, cena pražského MHD není o tolik jiná. V porovnání se zahraničím je Praha jedním z nejvíce přispívajících měst do městské hromadné dopravy.
Určitě bychom neměli jízdné nějak výrazně zdražovat, ale MHD zdarma je druhý extrém, který lze označit za předvolební populismus. Sice se vybere na jízdném jenom nějakých 20 % nákladů, ale i to je několik miliard ročně, za které postavíte třeba celou tramvajovou trať. Musíme mít prostředky na investice.