Čteš článek:
Deska *PATTERN* je velkým překvapením. NobodyListen má na Nik Tenda pozitivní vliv (Recenze)

Jakoby éterický dotek Nobodyho otevřel synťákové nebe v naší hlavě. Do toho narůžovělá grafika bookletu desky od Kristiny Kulíkové, třpytivé fotky jak z přelomu milénia, bílý nátělník, riflové baggy jeans a pokračující vlna klidné euforie. Překvapilo nás to. Opening desky ve stylu avatarovského „Zřím tě!“, akorát ve formě riffrafovských íček ve ViDiM TĚ, si bez debaty získal naši pozornost.

Dreamy instrumentál doslova nastavil vzor celého alba, dal mu umělečtější, jemnější a snový háv. Chce spojovat, podobně jako intro se stopou POTICHU, do níž přechází na stejném vibu. Rapper se v singlu, na nějž vyšlo i lyric video, pomalu otevírá světu. „Nikdy nejsem sám, nesnáším ticho,“ vypráví. A i přes jasnou úzkost, ve které jsme se každý z nás někdy ocitli, z ní nejsme nervózní. Je to terapie sdílením.

Nik Tendo jako umělec

Začínáme upadat do posthaló efektu, který nám říká, že tohle není klon J. EDEN E-GEN, ale ani ničeho dalšího, co Dominik Citta kdykoliv vytvořil. Jde o posun a zároveň důkaz, že když je na mikrofonu sám, má větší tendence s hudbou experimentovat. Lví podíl nese taktéž NobodyListen, jenž neminul. Minimálně v prvních třech stopách, které nám splynuly v jednu příjemnou sonickou vlnu.

Kanye West vs. Taylor Swift: Kdo odstartoval známý „beef“, jak skončil a jakou roli v něm sehrála Kim Kardashian? Kanye West vs. Taylor Swift: Kdo odstartoval známý „beef“, jak skončil a jakou roli v něm sehrála Kim Kardashian? 5. května 2024 8:30

BLÁZEN je nezvykle osobní track, v němž Nik Tendo hovoří o svém nevyspělém já. Přiznává svou nevyzrálost, či dokonce dětinskost. Samozřejmě se nejedná o první podobně osobní track z jeho produkce, například 13. komnata z posledního sóla mluví sama za sebe, ale s jakou šíří si sype popel na hlavu, je neviděné. Zde mu sekunduje Annet X, která se zde musela objevit – pro svůj rihannovský přístup ke zpěvu. Být úderný a zároveň znít jemně je kumšt.

Tendo ze sebe v druhé sloce tahá moudro za moudrem – jako ve střízlivé chvilce, ve které z člověka všechno vypadne. Sám přiznává, že by byl rád, kdyby se kolem něj točil svět, jenže pouhá myšlenka na tuto skutečnost je opravdovým bláznovstvím, jelikož takto život nefunguje. Místo něj se točí jiné věci. Planeta, holky, peníze.

Tracklist:

1. ViDiM TĚ (prod. by NobodyListen)

2. POTICHU (prod. by NobodyListen)

3. BLÁZEN (ft. Annet X) (prod. by NobodyListen)

4. DARK ARTS (prod. by NobodyListen)

5. BUDE**ZLE (prod. by NobodyListen & Decky)

6. NOT*DEAD (ft. P T K) (prod. by NobodyListen)

7. *JOLANDA* (prod. by NobodyListen)

8. OKEY (prod. by NobodyListen)

9. *ADDICT* (prod. by NobodyListen)

10. *SPÍŠ??? (ft. P T K) (prod. by NobodyListen)

11. 666AM (ft. Eddie Fresco) (prod. by NobodyListen & Czechstrings)

12. A MÁM (ft. Rollsout) (prod. by NobodyListen)

13. FUNERAL (ft. Yzomandias) (prod. by NobodyListen)

14. STALO :( SE (ft. Shimmi) (prod. by NobodyListen & Decky)

15. SIM*SIM (prod. by NobodyListen)

Temnota převládne v tracku DARK ARTS, který, ač pouze tříminutový, dokáže říct víc než polovina Tendovy předchozí diskografie. Což je mimochodem také velmi pozitivní jev – NobodyListen a Nik Tendo vytvořili standardní patnáctistopou desku, kde u jednotlivých tracků přesáhne tříminutovou hranici jen pár z nich.

Kafkovská proměna Renneho Danga byla dokončena. Na problémech v ráji cítím bezvýchodnost, osobnostní krizi a sebelítost Kafkovská proměna Renneho Danga byla dokončena. Na problémech v ráji cítím bezvýchodnost, osobnostní krizi a sebelítost 29. dubna 2024 14:00

Velká část stopáže je také hodně instrumentální, což dává prostor k vyjádření Nobodymu. Skloubení požadavků moderní posluchačské základny, již nastavil SoundCloud, s požadavky klasických staromódních hudebních fanoušků (celková stopáž dosahuje skoro 38 minut) se zde opravdu povedlo. Jak se říká, vlk se nažral a koza zůstala celá.

Ale zpět k obsahu stopy, která je celá o vnitřním konfliktu. Umělec bojuje s uvědoměním, že dosavadní divoký život, i když jej čas od času glorifikuje, není tak zásadní. V jeho mozku se to mele. Holt třicítka klepe na dveře.

Navíc chápe, že existují lidé kolem něj, kteří mu z toho chtějí pomoct ven, jenže on si uvědomuje, že nejdůležitější je, aby si pomohl on sám. Blik. V polovině přichází super switch-up do „gangsterovska“. Blik. Nik Tendo rapuje o pokoře, se kterou se znovu naučil dýchat. Mluví o režimu v Milion+, jenž je údajně velmi pevný? Nebo o jiném uvědomění autorit? Říká se, že jen řízený projekt může být úspěšný, a on zrovna tolik autorit nerespektuje. Je to zvláštní jev.

Najednou vidíme hvězdičky před očima. V názvech. Význam neznámý, ale budiž. Bohužel se nám do hry trochu vrací stará rutina. Začátek BUDE**ZLE aplikuje staré dobré pořekadlo týkající se Metro Boomina „If Young Metro Don’t Trust You, I’m Gon’ Shoot You“ na Deckyho, jenž spoluprodukuje temný, jakoby atlantský instrumentál s houpavou flow a táhlým autotunem.

Slabší část

Skoro v polovině alba přichází spolupráce s osvědčeným chebským rapperem P T K. Všimněme si, že ani zde, stejně jako na jiných releasech, nevidíme přehršel překvapivých hostů. Spolupráce s Patrikem funguje, přesto NOT*DEAD není nejlepší písní v tracklistu. Track inspirovaný pískotem zahraničního hitu Hit That od Goldsoula a urfavxboyfriend, jejž zremixovali Dvbbs, je o back-to-back punchlines, které nás zrovna neuchvátily.

Ďáblice v rouše beránčím Doja Cat se vrací s rapovým přídavkem. Scarlet 2 CLAUDE navazuje na démonické a krví nasáklé CD Ďáblice v rouše beránčím Doja Cat se vrací s rapovým přídavkem. Scarlet 2 CLAUDE navazuje na démonické a krví nasáklé CD 19. dubna 2024 15:00

Druhý pokus v písni *SPÍŠ??? chce vytěžit co nejvíc z dreamy atmosféry, jenže kombinuje nemožné. Oba zde vysvětlují v jakémsi hybridním rozhovoru svým ženám (nejspíš na jednu noc), že své srdce dali muzice, a ne jim. V posteli. Vibe se ztrácí, nadšení chřadne. Smutné, ale předvídatelné.

Když už mluvíme o věštectví, Nik Tendo si ani na *PATTERN* neodpustil zmínku o své milované Jolandě. Ve stejnojmenném tracku se zamýšlí nad tokem času, nad tím, jak se člověk chová, co dělá a koho kolem sebe má. Nobody se zde docela vyřádil – a to zejména na konci. Zvuk připomíná věc, kterou by udělali Lil Uzi Vert nebo Carti. Hluboký synth v sidechainu byl zajímavý.

Bohužel, každá sranda někdy končí úplně. Stopa s názvem OKEY je ještě dobrou odreagovačkou na show, kde by výzvy k akci mohly fungovat, ale pískání či koktání se nám zdá přespříliš nucené a recyklované. Taktéž tvrdit, že jsme „generací addict“, na tracku *ADDICT* nám přijde přehnané. Momentální mladá generace je stejná jako ty předešlé. Má své drogy, neřesti, myslí si, že je ztracená a nejhorší.

Zobrazit příspěvek na Instagramu

Příspěvek sdílený Nik Tendo (@goldcigo)

Taktéž Nik Tendovo tvrzení, že „nedělá music tak, aby se to líbilo“, v tracku 666AM s maltským rapperem a spolupracovníkem P T K Eddiem Frescem nás až rozesmálo. Kdyby to tak nebylo, nemohl by se udržet hudebně „na očích“. Nehledě na to, že symbolika ďábelských šestek je velmi ohraná, patřičnou slabinou tracku je Eddieho angličtina. Ne že by ji nezvládal, ale v koloritu celého česko-slovenského alba jeho jazyk působí jako trn v oku.

Paranoia se někdy vyplatí. Yzomandias odměnil fanoušky EPčkem, na kterém se konečně hudebně posunul Paranoia se někdy vyplatí. Yzomandias odměnil fanoušky EPčkem, na kterém se konečně hudebně posunul 15. dubna 2024 14:00

Poslední slabý moment si Nik Tendo s NobodyListenem vybrali na tracku FUNERAL s Yzem. Nebylo to ani tím, že by byl úplně špatný, ale tím, že Yzomandias jako by automaticky převzal otěže písně a dreamy atmosféra byla ta tam. Vrátil se stereotyp, vrátila se nuda. Na slovní obrat „dělat cash a nezaprodat se“ jsme již alergičtí. Mimochodem, pamatuješ na zmíněnou NO PHONE SHOW, kde v Sex Hudba Drogy Nik říká: „Drž si svou roli, zaprodej duši, dávej bacha, co říkáš, i stěny mají uši.“ Jak to teda je?

Překvapení každým coulem

Čti na další straněČti na předchozí straně
Článek končí na další straně