Do kin vstupuje nový snímek Ridleyho Scotta Napoleon. Film o vojevůdci malém především v jeho vlastních očích poukazuje na mužská ega a tyranii.
„Přišel. Viděl. Zvítězil.“
Většinou tato slova připisujeme Juliu Caesarovi, ale v drtivých případech bitev by skvěle seděla i do pomyslného instagramového bia následovatele jeho odkazu Napoleona Bonaparta.
V případě Ridleyho Scotta, který o druhém jmenovaném natočil životopisný film, bychom je ale mohli parafrázovat na: „Přišel. Viděl. Stihl zpochybnit několik historiků a naštvat několik Francouzů.“ Otázkou ale je, jestli se slavnému režisérovi podařilo, aspoň na stříbrném plátně, také dosáhnout onoho vítězství.
Dnes už 85letého Scotta známe všichni díky jeho výrazné stopě ve sci-fi, které jeho snímky Vetřelec nebo Blade Runner rozhodně pomohly definovat. Slavné jsou také filmy jako Černý jestřáb sestřelen, Království nebeské nebo Gladiátor, kde si kromě Russella Crowea zahrál také Ridleyho filmový Napoleon Joaquin Phoenix.
První reakce části historiků a historiček mluví o dílčích i zásadních historických nepřesnostech, a francouzská část vzdělaného publika se stihla dokonce urazit za to, jak v nich slavný vojevůdce vypadá. To Scotta evidentně nijak netrápí, odbornictvo doslova poslal do pr*ele a Francii řekl, že stejně nikdy neměla ráda ani samu sebe.
Nezdvořilé? Ano. Ale momentálně vedlejší. Důležité teď je, jaký dává Napoleon zážitek jako film.
Krátká, dvě a půl hodiny dlouhá verze
O životě slavného válečníka existují tisíce stran odborného textu, a přestože to nemusí nadchnout milovníky a milovnice dějin, tak se dá nějak počítat s tím, že film musí sáhnout sem tam po nějaké zkratce, zjednodušení. Něco se přibarví, udělá akčnější, zábavnější, koukatelnější. Koneckonců jde o hraný film, ne o dokument, u kterého můžeme mluvit o uměleckém pohledu autora na něčí život.
Zmíněné zkratky a zjednodušení se téhle novinky bez diskuze týkají. Zčásti i proto, že dvě a půl hodiny trvající snímek je jenom zkrácená verze, bez ohledu na to, že trvá dvě a půl hodiny. Director’s cut, který si v budoucnu nejspíš budeme moci pustit na Apple TV, potrvá téměř dvojnásobek času (270 minut) a momentálně lze jen spekulovat o tom, co všechno v něm uvidíme.
V dostupné verzi Scott v jednotlivých „epizodách“ od roku 1789 do válečníkovy smrti v roce 1821 zobrazuje několik klíčových bitev uvedených do kontextu Napoleonova osobního života a vztahu s Joséphine, které by měly být takovým ústředním motivem celého filmu. Kromě toho se zdá, že jde o hledáček foťáku, přes nějž Ridley na „tyrana z Korsiky“ nahlíží.