Daimler se snaží vytěžit z aliance Renault-Nissan co nejvíce, svědky jsme tak nového pick-upu.
To, o čem se stále více šeptalo poslední měsíce, se naplnilo a Mercedes-Benz vstupuje, v případě prémiové značky, do dosud neprozkoumaných vod. Ve Stockholmu jsme totiž v duchu posledních teaserů poznali zcela nový model v portfoliu této značky - třídu X, čili středně velký pick-up. Hned v úvodu je třeba říci, že o úplně první pick-up automobilky ze Stuttgartu až tak nejde, a nyní nenarážím na dubajský Geländewagen aka G 63 6x6, ale spíše na všelijaká vyhotovení s karoserií pick-upů, která vznikala už dávné roky dozadu díky nezávislým karosárnám a aftermarketovým úpravcům (upravené modely G či 220D F115). Nyní jsme však svědky první sériové verze, tedy lépe řečeno náznaku sériové verze, jelikož pro tuto chvíli jde zatím jen o koncept. Mercedes-Benz tak má v plánu rozšířit své portfolio, podmanit si co nejvíce segmentů a v jistém slova smyslu převzít nad nimi kontrolu, přichází na řešení, které by v minulosti od této automobilky jen málokdo čekal. Daimler se však snaží co nejvíce vytěžit z aliance Renault-Nissan, no a očividně ví velmi dobře, co dělá - není totiž žádným překvapením, že model X vychází z platformy nejnovější Navary, a to značí, že trojcípá hvězda se v rámci spolupráce relativně „lehce“ dostala k výborné platformě od automobilky, která je po Toyotě druhým největším výrobcem středně velkých pick-upů v dané třídě na světě. Jinými slovy, toto by byl obrovský hřích nevyužít, no a zejména proto jsme svědky tohoto počinu.
Překvapením ale je, alespoň v případě konceptu, že na jeho základech vzniklo designově prakticky zcela odlišné vozidlo. Jediným poznávacím prvkem je tvarování okna zadních dveří, které nejvíce prozrazuje příbuznost s japonským derivátem. Na představení jsme navíc poznali hned dvě vyhotovení - silniční verzi Stylish Explorer s trendy estetickými prvky a ryze off-roadovou verzi Powerful Adventurer s předním elektrickým navijákem. V obou případech dominuje především masivní přední maska, robustní nárazník či vysoce výkonné full-LED světlomety. První fotografie naznačují extrémně krátký přední převis, což je rozhodně v této třídě nemalé plus, pokud vezmeme v úvahu zářivě žluto-zelené provedení, na scénu přichází následně výška 1,9 metru, 22" kola a zadní 5prvková náprava. Interiér nepřekvapí několika koncepčními detaily, pokud si ho ale prohlédneme detailněji, od sériové verze se velmi neliší. Jak tomu bude ve skutečnosti, si musíme ještě počkat, stejně tak na další dodatečné informace a parametry. Naftová V6, pohon všech kol 4Matic s redukční převodovkou a uzávěrkou centrálního a zadního diferenciálu ale rozhodně chybět v nabídce nebudou. Nyní nám tak zbývá jen spekulovat, zda prémiová automobilka jako Mercedes-Benz s takovým vozidlem prorazí. Austrálie či Jižní Amerika se určitě zaradují a velké úspěchy vozidel jako Sprinter či Actros dávají jasně najevo, zda třídu X je třeba brát opravdu vážně. Zajímavostí ale je, že do USA se pravděpodobně nepodívá, což je na jednu stranu s podivem, na druhou pochopitelné.