Student brněnské FAVU se s tím nepáral a pedagogům ve své diplomové práci oznámil, že studium podle něj nemá smysl a stejně skončí na pracáku.
„Ve své diplomové práci nic neřeším, ničeho se nedotýkám a v závěru k ničemu nechci dojít. Pracuji bez tématu, bez motivace.“ Tímto otevřeným sdělením začíná diplomová práce s bezejmenným názvem studenta brněnské Fakulty výtvarných umění VUT Kryštofa Ambrůze, který se jejím prostřednictvím rozhodl dát škole jasně najevo, co si o studiu ve skutečnosti myslí. Upřimně přiznává, že jej „pos*ané umění“ nebaví, studium považuje za „ztrátu času“ a daleko důležitějším je pro něj v tuto chvíli „přežití“, které mu zajišťuje práce v bistru.
„Ignoruju svého vedoucího práce, protože má dozajista moc práce na svých úspěšných knihách o umění minulého režimu. Mám takový dojem, že jeho komentář bych stejně neakceptoval, protože by nebyl ničím přínosný,“ uvádí dále autor ve své práci.
Úryvek z Ambrůzovy práce
Vedoucí práce i oponent však studentovu originalitu a jistou míru nadsázky ocenili a oba práci shodně ohodnotili nejlepší známkou A. „V rámci diplomové práce si autor klade zásadní otázky ve vztahu k uměleckému provozu, tak smyslu vysokoškolského systému pro oblast uměleckých oborů, což vnímám jako zásadní poznatek,“ píše ve svém posudku oponent Martin Mazanec.
Kromě vynikajícího hodnocení však vedoucí diplomové práce Jan Šrámek pro studenta dokonce navrhuje cenu děkana a vyzdvihuje kvalitu Ambrůzovy dlouhodobé umělecké tvorby během studií. „Umělecký vývoj Kryštofa Ambrůze jsem sledoval velmi pozorně již od počátku mého pedagogického působení na Fakultě výtvarných umění VUT v Brně. Jeho práce se z mého pohledu vždy řadila k tomu nejzajímavějšímu, co za zdmi školy aktuálně vznikalo,“ píše vedoucí ve svém posudku. Plný text diplomové práce i s posudky si můžete přečíst na tomto odkaze. Co na neotřelý přístup studenta umění říkáte? Dejte nám vědět níže v komentářích.