Počátek roku otevřel debatu o odměňování těch, kteří mají na úspěchu některých hitů často obrovský podíl.
„Nenechte si od Atlantic Records vzít duši,“ píše Metro Boomin ve svém říjnovém tweetu. Naráží tak na přístup, jaký mají mnohá velká vydavatelství k producentům. Vroucné debaty se v té době zúčastnil i Mike Will Made It nebo London On Da Track. Pár měsíců předtím chtěl Sonny Digital založit jakýsi „svaz“ beatmakerů, aby se producentům dostávalo více pozornosti a zásluh. Podpořil ho v té době i Flying Lotus.
Nyní je však začátek roku 2018 a svět se dozvídá o dalším případu, kdy label zneužil producentových služeb. TM88, člen 808 Mafia, totiž prohlásil, že nedostal za beat k pětinásobně platinovému singlu ani korunu. Tedy minimálně od labelu Atlantic, pod kterým XO Tour Llif3 vyšlo.
Znepokojení vyjádřil po svém i kolega Southside
Album, mixtape, nebo kompilace?
V Atlantic Records mají i mimo toto obvinění v prvních dnech nově započatého roku rušno. Už pár dní totiž internetem koluje vyjádření producenta E. Dana, člena grupy I.D. Labs. Toto trio produkovalo 6 skladeb z kompilace Khalifa od stejnojmenného rapera.
.@WizKhalifa's producer E. Dan (@IdlabsMusic) explains how record labels avoid paying producers + how Wiz' loyalty got him beat placements
— BeatStars (@BeatStars) 2 January 2018
Exclusive interview with @DJPain1 + @BeatStars pic.twitter.com/qAgm430dE5
E. Dan říká, že Atlantic označuje plnohodnotná studiová alba jako „kompilace“, „mixtapy“ nebo jakási „street alba“. To vše proto, aby snížil producentské náklady. „Co se týče alba Khalifa – vlastně ani nevím, jak ho označili. ‚Street album‘? Přišli s vychytralým pojmem, který v podstatě znamenal ‚všichni zúčastnění, dostanete polovičku toho, co dostáváte obvykle.‘ V posledních letech to vídám často,“ řekl.
Zaytoven a Sonny Digital
V rapovém bizu klasika
Producentské #metoo většinou míří právě na Atlantic, ale ve středu Sonny Digital napsal: „Když už obviňujete Atlantic, můžete rovnou zmínit všechny ostatní labely, protože všichni dělají to samé.“ A měl pravdu.
Promluvil totiž i atlantský DJ Burn One, producent dvou tracků z A$AP Rockyho debutového projektu: „RCA udělali s producenty to samé na prvním Rockyho albu, teda vlastně ‚mixtapu‘. To je taky důvod, proč není na streamovacích službách. Žereme hovna, zatímco oni koncertují s našimi songy.“
Záměrným vydáváním plnohodnotného alba za mixtape má být postiženo i Live.Love.A$AP
Vydavatelství RCA je jednou ze tří vlajkových lodí Sony Music. Mezi tahouny vydavatelského giganta dále patří Epic Records a Columbia Records.
A aby toho nebylo z A$AP stáje málo, problém nastal i u Fergova hitu Shabba. Marvel Alexander, jeden ze dvou mužů stojících za produkcí, za tento track dostal tisíc dolarů. Ty si měli s kolegou napůl rozdělit. Label argumentoval tím, že album Trap Lord nevyjde kvůli nedostatku financí, a tak nemohou ani oni dostat více peněz. Odměny jsou totiž u samostatných písní oproti těm, které se vyskytují na albech, nižší.
O měsíc později album – se Shabbou v tracklistu – vychází, přičemž ani jeden z producentů nedostal avízo. Spor nakonec dopadl tak, že se producentům podařilo vyjednat několikaprocentní podíl na ziscích z daného singlu.
They basically just want to slave you and steal your music to make hits.
— Metro Boomin (@MetroBoomin) 18 October 2017
Metro Boomin patří spolu se Sonny Digitalem mezi nejhlasitější advokáty producentů. Svého postavení tak využívají, jak to jen jde. Je evidentní, že to s sebou přináší více a více reakcí méně slavných beatmakerů, kteří by sami o sobě prostor nedostali.
Uvidíme, jaké to bude mít následky, ale jedno je jasné – producenti mají v současném rapovém světě obrovskou sílu, a pokud by se třeba spojili pod již zmiňovanou ideu jednoho společenství, vzali by velkým labelům vítr z plachet. Vždyť rap, potažmo hip hop a RnB, letos v popularitě ve Spojených státech předběhl rock. A to si po penězích bažící vydavatelství moc dobře uvědomují.