Malá evropská země se posouvá kupředu.
Lucembursko si v nedávných volbách zvolilo staronovou vládu v čele s premiérem Xavierem Bettelem. Nový premiér v parlamentu zformoval trojkoalici, která v následujících letech plánuje posunout maličkou evropskou zemi mílovými kroky dopředu.
Ve svých společných prohlášeních členové koalice potvrdili řadu reforem a změn legislativy, které plánují v blízké budoucnosti zavádět.
Zřejmě nejradikálnějším krokem bude legalizace marihuany pro rekreační účely. Nová lucemburská vláda se vyjádřila, že marihuana by v zemi měla být legální pro všechny dospělé obyvatele.
Luxembourg could be next country to legalise cannabis https://t.co/TACLuqoHFX pic.twitter.com/tOpkRCNXf2
— The Spirits Business (@spiritsbusiness) 4. prosince 2018
Pokud si prý člověk může bez problémů koupit alkohol, marihuana by také neměla být zakázána. Před samotnou legalizací však bude vláda diskutovat s odborníky a konzultovat celý proces licencování budoucích pěstitelů, distributorů a prodejců. Inspirovat se může v Kanadě.
Kdyby legalizace marihuany pro rekreační účely uspěla, Lucembursko by vyslalo silný signál ostatním členům Evropské unie. Země by se stala prvním členským státem, který by marihuanu legalizoval, a tak bychom se brzy mohli dočkat širšího trendu marihuanových reforem v zemích unie.
Vláda vidí v marihuaně i obrovský turistický potenciál, takže nadšenci konopí možná už zanedlouho získají novou dovolenkovou destinaci.
Kromě toho vláda představila svůj plán, po jehož zavedení by v zemi zmizely jakékoliv poplatky za používání veřejné dopravy.
“Democratic party will form a government with the leftwing Socialist Workers’ party and the Greens.. On top of the transport pledge, the new government is also considering legalising cannabis, and introducing two new public holidays.”
— Chlöe Swarbrick (@_chloeswarbrick) 5. prosince 2018
On ya Luxembourg. https://t.co/nhZl2y1Mhv
Lucembursko plánuje již od začátku roku 2020 zavést bezplatnou veřejnou dopravu pro všechny své obyvatele. Státní rozpočet sice přijde o příjmy z jízdenek, ale ztráta nebude tak velká, protože zase ušetří na revizorech a prodejcích.
Vláda zatím nepředstavila, jak by chtěla vyřešit rozdíly mezi první a druhou třídou ve vlacích, obě se s největší pravděpodobností sloučí. Všechny veřejné autobusy i vlaky proto budou pro obyvatele jezdit bezplatně.