Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
27. srpna 2019 v 9:44
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

V New Yorku jsme sedli za volant brutálních SUV od BMW. Jaký je nejsilnější šestiválec v historii značky?

V New Yorku jsme sedli za volant brutálních SUV od BMW. Jaký je nejsilnější šestiválec v historii značky?
Zdroj: <a rel="nofollow noopener" target="_blank" href="https://www.press.bmwgroup.com/global/article/detail/T0297101EN/the-all-new-bmw-x3-m-and-the-all-new-bmw-x4-m-additional-pictures" onclick="gaTrack('article', 'bottom', 'source');">bmwgroup.com</a>
TECH
Uložit Uložené

Horké novinky X3 M a X4 M nás dostaly na plné čáře.

Začátkem roku nás BMW seznámilo s dvojicí velmi atraktivních modelů, které jsou pro německou automobilku významným milníkem. Řeč je o středně velkých SUV v těch nejostřejších verzích – X3 M a X4 M. Ba co víc, značka nám hned v úvodu ukázala i speciální provedení s dodatkem Competition. Pokud patříš mezi skalní fanoušky značky, už asi tušíš, co se za tímto označením skrývá.

Po odhalení nových želízek v ohni následovala ve smyslu tradic dynamická prezentace, která se tentokrát konala až v USA, konkrétně v New Yorku. Za velkou louži nás BMW pozvalo se na horké novinky podívat a pořádně je provětrat. Exkluzivně ti tak přinášíme první dojmy s prvními plnokrevný modely M odvozenými z modelů X3 a X4, kterým pod kapotou bije nejsilnější benzínový šestiválec v historii značky.

 

Krátce nato, jak jsme přiletěli, zvládli strastiplné papírování na letišti a následně se ubytovali v hotelu, nás čekal bohatý doprovodný program. Kromě základních technických údajů a informacích o vylepšeních jsme se mohli na nové M bavoráky podívat přímo v pěkně nainstalovaném zátiší hotelu. První chvíle potvrdily to, co naznačovaly už i samotné fotky, a tedy, že X3 i X4 nabraly na agresivitě. Může za to statečně přitvrzený exteriér, který v obou karosářských variantách zaujme už na první pohled.

Plusem přitom je, že stále jde o středně velké SUV (respektive SAV), takže novinky nepůsobí jako nějaký malý městský crossover a zároveň nejsou tak přerostlé jako X5 nebo X7. Poznávacím znakem novinek jsou zejména agresivní nárazníky s výraznými otvory pro přívod vzduchu. Navíc, na prezentaci nám BMW automaticky poskytlo výkonnější verze Competition, které jsou standardně okořeněné o jinak příplatkové detaily.

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

X3 M a X4 M Competition se pyšní černými detaily (maska, lišty kolem oken, aerodynamické křivky a difuzor) či krásnými dvoubarevnými 21" disky. Mimochodem, všechny exteriérové doplňky jsou vyztužené uhlíkovým kompozitem. Vzadu nechybí rozměrný střešní spoiler (X3 M) nebo odtrhová hrana (X4 M), no a ani čtyři plně funkční a slušně velké koncovky výfuku.

Kokpit zdobí tradiční kůže Merino, přibyla magická M tlačítka na volantu pro rychlou změnu nastavení a rovněž sportovní grafika digitálních budíků. Chválabohu, stále je kruhová. Kromě toho si v kokpitu místo našly nějaké ty karbonové dekory a jiné sportovní detaily. Oku samozřejmě neunikne ani Mkový volič převodovky, jaký známe například z nové M5 či skutečně perfektní sportovní sedadla s parádním bočním vedením.

 

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Po krátkém seznámení s hlavními hrdiny jsme si převzali klíče od stříbrného X3 M Competition a vydali se na přibližně 100mílovou trasu směřující z periferie New Yorku na nedaleký okruh Monticello Motor Club. Kromě toho, že nás během jízdy překvapily poměrně striktní rychlostní limity (které snad každý včetně kamionů na dálnicích porušoval) či opravdu široké silnice, překvapil nás i samotný podvozek sportovní X3.

Je jasné, že jde o sportovní náčiní, přesto je podvozek novinky v rámci komfortního režimu slušně pohodlný na běžných silnicích (a to bez vzduchového podvozku).

Nepochybně je cítit větší tuhost a jen minimum náklonů karoserie, kluci z Mnichova u SUV zbytečně uměle nepřitvrdili – když porovnáme X3 M s nedávno testovaným CLC 63, čili úhlavním konkurentem, AMG bylo citelně tvrdší a syrovější, což v případě auta tohoto typu hodnotíme spíše negativně.

Doporučeno
Nahlédněte s námi do světa nejrychlejšího SUV od AMG, které na cestě kouzlí nejen díky V8 Nahlédněte s námi do světa nejrychlejšího SUV od AMG, které na cestě kouzlí nejen díky V8 8. července 2018 v 18:45

Po několika hodinách strávených za volantem musíme pochválit i úroveň odhlučnění a celkového nastavení vozu. Samozřejmě, ať už máte režim Comfort, nebo ne, když na to šlápnete, téměř dvě tuny se dají do pozoru dříve, než byste čekali. Ale o tom později. Po příjezdu na okruh následovalo technické okénko, kde padly nejen pokyny, jak se chovat na okruhu, ale zaznělo i to nejpodstatnější.

 

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Tím je nepochybně technika, která je skutečně pozoruhodná. X3 M a X4 M mají pod kapotou 3litrový benzínový řadový šestiválec s výkonem 353 kW / 480 koní, přičemž verze Competition disponují výkonem až 375 kW / 510 koní a 600 Nm (od 2 600 po 6 000 ot./min).

Jde tak o historicky nejsilnější benzínový šestiválec v sériovém BMW. Agregát M TwinPower Turbo s přímým vstřikováním a tlakem až 350 barů má kovaný klikový hřídel, vylepšené chlazení i sání. O přenos síly se stará 8stupňová převodovka M Steptronic, přičemž pohon všech čtyř kol zaručuje M xDrive.

Samozřejmostí je sportovní diferenciál na zadní nápravě, zajímavostí přitom je, že podvozek byl dodatečně vyztužen dodatečnými stabilizátory, vzpěrou v zadní části a přídavným ramenem na zadní nápravě. Brzdový systém zastřešují velké 395milimetrové kotouče, zatímco sofistikovaný systém M Dynamic se stará o kontrolovaný prokluz kol. BMW se přitom nadále drží toho, že stabilizaci je možné dokonce i zcela vypnout. Teorie bylo ale dost, bereme X4 M Competition a jdeme na okruh.

Přes 4 míle dlouhý soukromý okruh byl mixem rychlých pasáži, kde jsme se nejednou ocitli téměř na omezovači, a zároveň technických částí, kde se SUV zvládlo vypořádat s vyšší výškou, tedy těžištěm a vlastně i váhou. Ano, testované X4 M o hmotnosti téměř 2 tuny papírově nevyznívá jako zrovna ryze sportovní záležitost, už po pár kolech na trati musíme uznat, že pocitově máš zpoza volantu dojem, že sedíš v podstatně menším autě, což je obrovské plus.

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Papírově dokáží novinky akcelerovat na stovku za 4,2 sekundy, v případě testované verze Competition je to dokonce jen 4,1 sekundy. Maximální rychlost je 250, respektive 285 km/h. 250kilometrovou rychlost jsme dokonce i na okruhu přesáhli, přičemž v i při takové rychlosti je X4 M slušně stabilní.

Rozhodit se dá jen při opravdu ostrém brzdění, kdy má zadek tendenci se nechat přehodit do smyku, tehdy ale začne situaci decentně korigovat stabilizace. Tu jsme měli celou dobu ve sportovním režimu, úplné vypnutí jsme měli zakázáno.

Tomu se nelze divit, protože trať byla poměrně dost náročná a členitá, navíc, zjevně nebyla přizpůsobena na příliš velké rychlosti a případné blbnutí – chyběly výběhové zóny i bariéry z pneumatik. Poznamenat ale musíme, že nový M xDrive má v tomto případě pouze 2 režimy, protože na rozdíl od M5, kde revoluční M xDrive debutoval, možnost úplného odstavení přední nápravy chybí.

Doporučeno
Nová 600koňová M5 je dokonalé auto, kterých na trhu moc není. Proč? Nová 600koňová M5 je dokonalé auto, kterých na trhu moc není. Proč? 2. prosince 2018 v 16:01

Na výběr je pouze klasický pohon všech čtyř kol a sportovní pohon všech čtyř kol, kdy je ještě více preferována zadní náprava. Žádné kontrolované driftovačky se konat tedy ani nemohly. Nicméně, systém pohonu je třeba jen a jen vyzvednout, protože zejména na rychlých výjezdech byla efektivita pohonu enormní – sofistikovaná technika parádně přerozdělovala tok síly tak, jak to je nutné, jinými slovy, díky pohonu obou náprav je fascinující nejen pružné zrychlení, ale i směrová stabilita.

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

V pozitivním směru překvapily i brzdy, jejichž nástup je nečekaně agresivní, kromě toho, jejich brzdný účinek byl i po prvních 5 ostrých kolech velmi slušný. Jak je zvykem u BMW, mezi jednotlivými jízdními režimy je cítit relativně velký rozdíl – mění se citlivost řízení, odezva na plyn i brzdu. To, že se zásadní měrou přemapuje chování převodovky, o tom se bavit nemusíme. Apropo, převodovka.

8stupňový M Steptronic funguje úchvatně a osobně tuto převodovku považuji za to nejlepší, co je momentálně na trhu. Změna stupňů je okamžitá a hladká (ve sportovním režimu decentně kope), v manuálním režimu podrží motor v otáčkách a nepřeřadí. Automat má prostě sportovní myšlení, není orientovaný na spotřebu (emise), jako v případě většiny současných aut, takže ať už jedete na spotřebu nebo plné bomby, vždy dělá přesně to, co očekáváte.

Ve spolupráci s motorem je kooperace převodovky úchvatná. To, že 510 koní je více než dost, o tom se bavit nemusíme. Motor je neskutečně pružný a o jakési turbodíře nemůže být absolutně řeč, navíc doprovázen je velmi pěkným hutným zvukem. Ano, není to zdaleka na tak agresivní úrovni jako V8 od AMG, zvukový projev je ale velmi lahodný a přirozený.

V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky?
V New Yorku sme sadli za volant brutálnych SUV od BMW. Aký je najsilnejší šesťvalec v histórii značky? Zdroj: www.press.bmwgroup.com

Pokud bychom to měli shrnout, tak věci se mají asi takto. Je nám jasné, že tyto modely M nepatří mezi ultimátní sporťáky, ale zdaleka se na okruzích neztratí. Právě naopak, nejednou by byl překvapen i váš žaludek. X3 M a X4 M považujeme jedny z mála SUV na trhu, které jsou hodné dodatku sportovní.

Jejich všestrannost je přitom silnou stránkou a proto je více než jasné, že zejména v dnešní době si najdou nemalou skupinu fanoušků a zákazníků. Ostatně, nechme se překvapit, novinky v této době už přicházejí i na náš trh, a to s cenovkou od 87 tisíc eur (přes 2 miliony korun).

Domů
Sdílet
Diskuse