Má jít o údaje o webech, které navštěvuješ, videích, které sleduješ, i nakupovaných produktech v e-shopech.
Česká firma Avast čelí poměrně velké kauze, informuje PCMag. Objevily se totiž informace, že její antivirus AVG, přesněji rozšíření pro internetový prohlížeč, sbírá údaje o tom, na jakých webech surfuješ, jaké videa sleduješ a co na webu děláš. Následně je má prodávat třetím stranám – obchodníkům a reklamním společnostem.
Avast tvrdil, že je předtím anonymizuje a společnostem tak neumožní identifikovat konkrétní uživatele. PCMag ve spolupráci s Vice ale zjistil, že to není zcela pravda a vystopování konkrétních počítačů možné je.
Data má prodávat dceřiná společnost Avastu Jumpshot. Ta má informace z více než 100 milionů zařízení, včetně počítačů a mobilů s Androidem, které antivirus AVG používají. Firmám posune údaje o vyhledáváních na Google i stránkách firem, které navštěvuješ, za což dostane zaplaceno a z tohoto profitu následně financuje chod firmy i vývoj antiviru, který tvůj počítač chrání.

Tato data sice neobsahují tvé jméno, e-mailovou adresu ani IP adresu, takže se mohou tvářit jako anonymizovaná, ale s tvým počítačem nebo mobilem je stále spojuje tzv. device ID. Problém nastane v případě, kdy na webu, který anonymizované údaje nakupuje, opravdu zadáš své reálné údaje. Obchodník tak uvidí, že tvé device ID znamená toto jméno a následně tě může spojit se vším, co je podepsáno stejnou značkou.
„Pokud klienti společnosti Jumpshot mohou stále vidět údaje jednotlivých uživatelů, je to opravdu špatné,“ tvrdí Wladimir Palant, bezpečnostní pracovník, se kterým si editoři obou webů stojících za odhalením povídali.
PCMag poslal Avastu více než deset podrobnějších otázek, ten je ale odkázal pouze na dceřinou firmu Jumpshot, která s redaktory nekomunikuje. Avast měl následně pozastavit shromažďování dat přes rozšíření pro internetové prohlížeče, ale jeho antivirové aplikace v takové činnosti pokračují.
Technologyreview.com uvádí, že od minulého týdne v jeho softwaru přibylo okno, kde uživatelé souhlas se sběrem a sdílením dat třetím stranám potvrdí. Pravděpodobně je ho možné i zrušit, ale v tom případě je už jen věcí důvěry, jestli věříš, že s ním firma opravdu přestane.