22. května 2020 6:45
Tina Hamarova

Astronomové možná zachytili zrod planety poprvé v historii lidstva

TECH VESMÍR

Vznik planety v přímém přenosu zachytila pomocí dalekohledu VLT (Very Large Telescope) Evropská organizace pro astronomický výzkum na jižní polokouli.

Vědci z Evropské organizace pro astronomický výzkum na jižní polokouli se sídlem v Chile zhotovili jedinečné záběry kosmické spirály plné hustého plynu a prachu, která by mohla být historicky prvním záznamem zrodu planety v okolí hvězdy AB Aurigae.

Vědci publikovali studii s vysoce kontrastní fotografií v téměř infračerveném spektru v odborném časopise Astronomy & Astrophysics.

Hvězda AB Aurigae se nachází v souhvězdí Vozky a od Země je vzdálena přibližně 520 světelných let. Spirálovité vzory poprvé pozorovali již v roce 2017. Astronomové doufají, že nejdetailnější snímek hvězdy, jaký se kdy podařilo zachytit, jim pomůže pochopit lépe vznik planet jako takových.

Sexuální scény natáčeli s reálnými herci. Toto je 10 zajímavostí o Witcherovi 3, o kterých jsi (možná) nevěděl Sexuální scény natáčeli s reálnými herci. Toto je 10 zajímavostí o Witcherovi 3, o kterých jsi (možná) nevěděl 20. května 2020 12:23

Podle Anthonyho Boccalettiho z Pařížské observatoře, který je vedoucí autor studie, astronomové vědí o vzniku extrasolárních planet stále málo. Vědí však, že planety vznikají nabalováním shluků prachu a chladného plynu v protoplanetárních discích v blízkosti mladých hvězd.

„Až dosud ale astronomové nedokázali získat dostatečně detailní záběry takových disků, které by umožnily identifikovat struktury objevující se v místech, kde by mohly vznikat planety,“ vysvětlil podle stránky organizace Boccaletti.

Na detailním snímku lze vidět narušení, která jsou pravděpodobně znakem protoplanety, která na sebe nabírá další hmotu.

Astronómovia možno zachytili zrod planéty po prvýkrát v histórii ľudstva
Zdroj: eso.org

Jde o fascinující proces, při kterém musí nejprve vzniknout hvězda, kolem které je obrovský disk horké hmoty, kterým se hvězda živí.

Když proces skončí, zbytky disku začnou narážet do sebe a vzniknou vesmírné objekty, které můžeme vidět v běžné soustavě. Jde o komety, asteroidy, trpasličí planety a planety.