Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
4. ledna 2021 12:30
Čas čtení 4:26
Marián Mauik Biel

Sluchátka za 16 500 korun, stojan na monitor za 29 000 korun. Proč má Apple specifickou cenotvorbu?

TECH
Uložit Uložené

Některé Apple produkty se vyplatí, u jiných si všichni klepou na čelo.

Čerstvé AirPods Max právě dostávají hodnocení od prvních recenzentů i běžných uživatelů a jak se dalo očekávat, hrají výborně. Ale jejich cena je stále trnem v oku prakticky pro každého. Za více než 16 tisíc korun je to dvojnásobek oproti těm nejlepším konkurentům na trhu od Sony nebo Bose. Je to tedy Apple produkt s přestřelenou cenovkou? Nebo mají tyto úlety i pragmatický význam?

Doporučeno
Apple v tichosti uvedl svá první velká sluchátka AirPods Max. Zkus si tipnout jejich cenu Apple v tichosti uvedl svá první velká sluchátka AirPods Max. Zkus si tipnout jejich cenu 8. prosince 2020 16:38

Tato sluchátka velmi pravděpodobně testovat nebudeme. Apple nemá žádné oficiální zastoupení pro náš region pro novináře a kupovat je zatím neplánuje nikdo z okolí. Odzkoušené máme Sony WH-1000X3, které jsou označovány za sluchátka s perfektním zvukem a nejlepším rušením okolního hluku. Prodávají se zhruba za 6 500 korun. Nejnovější čtvrtá generace s pár vylepšeními, jako je například párování s více zařízeními současně, stoji okolo 9 tisíc korun.

Apple AirPods Max, Apple
Zdroj: Apple

S kvalitní konstrukcí a výbornou výdrží baterie (a standardním pouzdrem, které nevypadá jako podprsenka), co by nás mělo motivovat přejít na dvojnásobně až trojnásobně dražší AirPods Max? Všeobecná odpověď neexistuje. Ale teoreticky by to udělal jen silný fanoušek Applu, kterému záleží na designu a je ochotný si připlatit. Druhou skupinou jsou uživatelé, kterým jde primárně o status.

Stejně jako je tomu u jakékoliv luxusní značky. Mít na ruce Rolex, sedět v Bugatti a na rameni mít Hermès Birkin má znamenat, že jejich majitel je solventní, v něčem úspěšný. Ceny produktů těchto značek tak mají v sobě zakomponovanou i hodnotu renomé. Protože ručně zpracované kabelky z kvalitní kůže se prodávají i za zlomek ceny. Jen nemají jméno. Birkin za 12 tisíc není odolnější nebo prostornější. Jednoduše u luxusních produktů s cenou nestoupá automaticky i jejich praktičnost nebo funkcionalita.

Sony WH-1000X4, Sony
Zdroj: Sony

Apple je trochu výjimka, protože vyrábí spotřební elektroniku. Zároveň se však v tomto odvětví stal právě jakýmsi digitálním Hermès. Zakládá si na kvalitních materiálech a občas i na inovacích. Ale stále nepatří k nejprodávanějším značkám. Prodává méně, ale s vyšší marží.

Například materiál a montáž iPhonu XS Max měla podle TechInsight stát kolem 450 dolarů, přičemž prodejní cena telefonu byla téměř trojnásobná (1 249 dolarů). Průměrně má Apple marži na svých mobilech za poslední roky okolo 60 až 70 procent. Ostatní značky jako Samsung a Huawei jsou na tom s marží o 10 až 20 procent níže. 

Proto je to první americká společnost, jejíž tržní hodnota přesáhla magickou úroveň 2 bilionů dolarů.

Stojan za 29 tisíc a kolečka v hodnotě iPhonu

Taková firma potřebuje stále udržovat povědomí o tom, že je to luxusní značka pro fajnšmekry. S tímto vědomím pak mohou dávat aspoň trochu význam kolečka Mac Pro Wheels Kit k počítači Mac Pro, která se prodávají za 20 990 Kč. Sice jsou masivní a ocelová, ale stále jde jen o kolečka k počítači v hodnotě iPhonu 12. Kolečka k počítači, která fungují pouze, pokud je připojen do elektrické sítě. Takže mobilita je zcela nepodstatná. Žádné drahé kovy, dokonce ani funkce zabrzdění koleček.

Je to přesně ten druh produktu, který Apple dělá jen kvůli udržení renomé luxusní značky. Ještě lepší příklad je stojan Pro Stand k monitoru Pro Display XDR, který stojí 29 tisíc korun. Monitor s cenou 139 990 korun sám o sobě patří ke špičce a v segmentu profesionálních displejů pro fotografy či filmová studia je dokonce docela dobrá koupě. Stojan je také masivní a detailně propracovaný kus kovu s precizním kloubem. Ale jeho cena je objektivně přestřelená. Při jeho představování na loňské konferenci WWDC jinak nadšeně tleskající obecenstvo výmluvně zmlklo.

Malou výjimkou, kdy se Apple pustil přímo do oblasti luxusních produktů byla jejich Apple Watch první generace ze zlata s cenou až téměř 366 tisíc korun. Na jednu stranu to byla praktická technologie a zároveň šperk. Ve skutečnosti to nakonec nebylo ani jedno. Podpora pro první generaci těchto hodinek skončila už po třech letech, takže novou verzi WatchOS tam nedostaneš. A za danou cenu se prodávají opravdu luxusní modely od takových značek jako Patek Philippe, která se ke smokingu hodí trochu víc než čtvercové Apple Watch.

Apple Watch Edition
Zdroj: Apple

K výrobkům Applu, který má objektivně prostřelenou cenu, patří určitě i kniha Designed by Apple in California. Nenajdeš tam nic jiného, jen 450 fotografií Apple produktů na bílém podkladu. Ve formátu A3 stojí 299 dolarů, tedy zhruba 6 400 korun. Zajímavý doplněk na kavárenský stolek do hezkého obýváku. Ale produktové fotografie za šest tisíc?

Apple
Zdroj: Apple

Pokud bychom se měli bavit o další cenové zvláštnosti, určitě by to byly paměti. MacBooky nemají možnost rozšířit si interní paměť o microSD karty. Takže pokud si koupíš 256 GB verzi, musí ti stačit 256 GB. Samozřejmě, je hromada cloudových úložišť nebo externích disků, ale i tak. S operační pamětí je to podobné.

Nebo si vybereš model s vyšší kapacitou. Jenže s cenovým skokem, který nadzvedne obočí i flegmatikovi. Například MacBook Air začíná na 8 GB operační paměti. Zvýšení o dalších 8 GB na 16 GB stojí 6 tisíc korun. Přitom jde o běžný vyměnitelný komponent. I ty nejdražší paměti pro MacBooky od renomovaných značek stojí v obchodě kolem 6 tisíc korun. Jenže s kapacitou 64 GB, tedy osminásobkem.

Navýšení z 256 GB disku na 512 GB stojí také 6 tisíc. Kolik stojí ten nejdražší dostupný 250 GB SSD M.2 disk v obchodech? Okolo 2 300 korun. Technicky to není zcela správné srovnání, protože Apple již paměti natvrdo integruje do základních desek a navíc nakupuje od výrobců pamětí ve velkém a za mnohem lepší ceny. Jen vytváříme obraz o tom, že některé praktiky americké značky jsou zvláštní.

To však neznamená, že Apple se dá zaškatulkovat jako firma s předraženými produkty. V první řadě stále platí, že neexistuje předražená cena. Všechno má takovou hodnotu, jakou je za to někdo ochoten zaplatit. I stojan za 30 tisíc si zákazníky najde. Určitě nebudou jeho prodeje plnit kasu Applu jako iPhony. Ale svou roli splní. Je nositelkou jakési aury prémiovosti, ze které pak těží všechny Apple produkty. Mnohem snadněji se potom prodává iPhone s mnohem vyšší cenou, než má Android konkurence se stejnými parametry.

A v neposlední řadě všechny výše zmíněné cenové divokosti s sebou přinášejí mediální pozornost. Vždyť nakonec i tento text je možná jen výsledkem dlouholeté komplexní Apple strategie. Představí něco, co vyvolá kontroverzní reakce a už se o nich všude píše zcela zdarma.

Cenovky se mění

Loni však Applu trochu tuto strategii narušila pandemie. Je známo, že na standardní reklamu až tak nedbá. Ani se nepouštějí do srovnání s konkurencí. Pokud mluví o dvakrát lepším procesoru, tak to porovnávají s předchozí generací svého vlastního procesoru. Apple vsadil skoro vše na doporučení mezi přáteli a na jejich obchody Apple Store. 

Jenže ve světě se i jejich obchody dočasně zavírají a také setkání s kolegou, který má nový iPhone je letos vzácnější. Konkurence také nabírá na obrátkách. Možná i proto jsme se letos dočkali i novinek s nevšedně nízkou cenou. Alespoň na poměry Applu.

iPhone SE, Apple
Zdroj: Apple

Například dubnový iPhone SE za 12 990 korun, Apple Watch SE z konce léta, které začínají na 7 990 korun či iPad 10.2 za 9 990. Všechno to jsou produkty, které mají nejbližšího sourozence většinou o třetinu či polovinu dražšího. Je cítit, že se Apple chce dostat i do cenově mnohem dostupnějšího segmentu.

Domů
Sdílet
Diskuse