Některé Apple produkty se vyplatí, u jiných si všichni klepou na čelo.
Čerstvé AirPods Max právě dostávají hodnocení od prvních recenzentů i běžných uživatelů a jak se dalo očekávat, hrají výborně. Ale jejich cena je stále trnem v oku prakticky pro každého. Za více než 16 tisíc korun je to dvojnásobek oproti těm nejlepším konkurentům na trhu od Sony nebo Bose. Je to tedy Apple produkt s přestřelenou cenovkou? Nebo mají tyto úlety i pragmatický význam?
Tato sluchátka velmi pravděpodobně testovat nebudeme. Apple nemá žádné oficiální zastoupení pro náš region pro novináře a kupovat je zatím neplánuje nikdo z okolí. Odzkoušené máme Sony WH-1000X3, které jsou označovány za sluchátka s perfektním zvukem a nejlepším rušením okolního hluku. Prodávají se zhruba za 6 500 korun. Nejnovější čtvrtá generace s pár vylepšeními, jako je například párování s více zařízeními současně, stoji okolo 9 tisíc korun.
S kvalitní konstrukcí a výbornou výdrží baterie (a standardním pouzdrem, které nevypadá jako podprsenka), co by nás mělo motivovat přejít na dvojnásobně až trojnásobně dražší AirPods Max? Všeobecná odpověď neexistuje. Ale teoreticky by to udělal jen silný fanoušek Applu, kterému záleží na designu a je ochotný si připlatit. Druhou skupinou jsou uživatelé, kterým jde primárně o status.
Stejně jako je tomu u jakékoliv luxusní značky. Mít na ruce Rolex, sedět v Bugatti a na rameni mít Hermès Birkin má znamenat, že jejich majitel je solventní, v něčem úspěšný. Ceny produktů těchto značek tak mají v sobě zakomponovanou i hodnotu renomé. Protože ručně zpracované kabelky z kvalitní kůže se prodávají i za zlomek ceny. Jen nemají jméno. Birkin za 12 tisíc není odolnější nebo prostornější. Jednoduše u luxusních produktů s cenou nestoupá automaticky i jejich praktičnost nebo funkcionalita.
Apple je trochu výjimka, protože vyrábí spotřební elektroniku. Zároveň se však v tomto odvětví stal právě jakýmsi digitálním Hermès. Zakládá si na kvalitních materiálech a občas i na inovacích. Ale stále nepatří k nejprodávanějším značkám. Prodává méně, ale s vyšší marží.
Například materiál a montáž iPhonu XS Max měla podle TechInsight stát kolem 450 dolarů, přičemž prodejní cena telefonu byla téměř trojnásobná (1 249 dolarů). Průměrně má Apple marži na svých mobilech za poslední roky okolo 60 až 70 procent. Ostatní značky jako Samsung a Huawei jsou na tom s marží o 10 až 20 procent níže.
Proto je to první americká společnost, jejíž tržní hodnota přesáhla magickou úroveň 2 bilionů dolarů.
Stojan za 29 tisíc a kolečka v hodnotě iPhonu
Taková firma potřebuje stále udržovat povědomí o tom, že je to luxusní značka pro fajnšmekry. S tímto vědomím pak mohou dávat aspoň trochu význam kolečka Mac Pro Wheels Kit k počítači Mac Pro, která se prodávají za 20 990 Kč. Sice jsou masivní a ocelová, ale stále jde jen o kolečka k počítači v hodnotě iPhonu 12. Kolečka k počítači, která fungují pouze, pokud je připojen do elektrické sítě. Takže mobilita je zcela nepodstatná. Žádné drahé kovy, dokonce ani funkce zabrzdění koleček.
Je to přesně ten druh produktu, který Apple dělá jen kvůli udržení renomé luxusní značky. Ještě lepší příklad je stojan Pro Stand k monitoru Pro Display XDR, který stojí 29 tisíc korun. Monitor s cenou 139 990 korun sám o sobě patří ke špičce a v segmentu profesionálních displejů pro fotografy či filmová studia je dokonce docela dobrá koupě. Stojan je také masivní a detailně propracovaný kus kovu s precizním kloubem. Ale jeho cena je objektivně přestřelená. Při jeho představování na loňské konferenci WWDC jinak nadšeně tleskající obecenstvo výmluvně zmlklo.
Malou výjimkou, kdy se Apple pustil přímo do oblasti luxusních produktů byla jejich Apple Watch první generace ze zlata s cenou až téměř 366 tisíc korun. Na jednu stranu to byla praktická technologie a zároveň šperk. Ve skutečnosti to nakonec nebylo ani jedno. Podpora pro první generaci těchto hodinek skončila už po třech letech, takže novou verzi WatchOS tam nedostaneš. A za danou cenu se prodávají opravdu luxusní modely od takových značek jako Patek Philippe, která se ke smokingu hodí trochu víc než čtvercové Apple Watch.