Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
dnes 19. srpna 2025 v 20:09
Čas čtení 1:00
Anna Sochorová

Swatch se omluvil za reklamu se „šikmýma očima.“ Rasistický spot vzbudil obrovský odpor

Swatch se omluvil za reklamu se „šikmýma očima.“ Rasistický spot vzbudil obrovský odpor
Zdroj: Swatch / propagační materiál
ZAHRANIČÍ ČÍNA RASISMUS A PRÁVA MENŠIN
Uložit Uložené

Švýcarský hodinářský gigant Swatch musel stáhnout novou reklamu poté, co vyvolala silnou vlnu kritiky na čínských sociálních sítích. Na záběrech se totiž objevil model, který si tahal koutky očí do stran.

Pro kolekci Swatch Essentials firma použila snímek asijského modela, který si prsty tahá koutky očí dozadu a nahoru. Gesto je ale historicky spojováno s rasistickým zesměšňováním Asiatů a v Číně vyvolalo rozsáhlou negativní reakci na sociálních sítích. Do debaty se zapojili i významní influenceři, kteří značku tvrdě kritizovali.

Na čínské síti Weibo a dalších platformách se okamžitě strhla bouře a lidé firmu obvinili z necitlivosti i rasismu. „Když jsem tu reklamu viděl, byl jsem fakt v šoku. Swatch je v Číně roky, lidi tu značku dobře znají. Nechápu, jak tohle mohlo projít tolika schváleními,“ řekl pro Reuters 23letý student Justin Zhao.

Doporučeno
KVÍZ: U stánků na levnou krásu, postávaj a... Jak dobře znáš táborákové písně? KVÍZ: U stánků na levnou krásu, postávaj a... Jak dobře znáš táborákové písně? 19. srpna 2025 v 14:00

Omluva na Instagramu i čínském Weibu

Swatch na Instagramu sdílel omluvu. „Omlouváme se za jakékoli nepříjemnosti nebo nedorozumění, které tento vizuál mohl způsobit,“ stálo v ní. Dodal, že celou záležitost bere „s maximální vážností“. Identické prohlášení pak zveřejnil i na Weibo, a to v čínštině i angličtině.

 
 
 
Zobrazit příspěvek na Instagramu
 
 
 

Příspěvek sdílený Swatch (@swatch)

Citlivý trh a bolestná zkušenost

Čína je pro luxusní značky a hodinářské firmy jedním z klíčových trhů. Značky si to dobře uvědomují. V roce 2018 museli zakladatelé Dolce & Gabbana nahrát omluvné video, když čelili masivnímu bojkotu v Číně kvůli kulturně necitlivým videím propagujícím přehlídku v Šanghaji.

Swatch čelí těžkým časům

Tento skandál přichází ve chvíli, kdy Swatch i celý švýcarský hodinářský průmysl prochází složitým obdobím. Na švýcarské hodinky totiž také dopadají nová cla ve Spojených státech, což firmám dál komplikuje situaci. Právě Swatch se potýká s 39procentním clem na export do USA. 

Doporučeno
„Ve Vietnamu si připadám jako turista.“ Mladí Vietnamci popsali, jak hledají vlastní identitu „Ve Vietnamu si připadám jako turista.“ Mladí Vietnamci popsali, jak hledají vlastní identitu 15. prosince 2024 v 7:00
Doporučeno
Miroslav pracuje čtyři roky uprostřed brněnského Cejlu. „Romové jsou nuceni pracovat načerno, bydlí kvůli tomu nedůstojně,“ říká Miroslav pracuje čtyři roky uprostřed brněnského Cejlu. „Romové jsou nuceni pracovat načerno, bydlí kvůli tomu nedůstojně,“ říká 7. dubna 2024 v 13:30
Doporučeno
Luxusní hodinky, které na nás v roce 2025 udělaly největší dojem. Nechybí pistáciové Rolex ani Tudor, které nosí Beckham Luxusní hodinky, které na nás v roce 2025 udělaly největší dojem. Nechybí pistáciové Rolex ani Tudor, které nosí Beckham 13. srpna 2025 v 16:00
Domů
Sdílet
Diskuse