Švýcarský hodinářský gigant Swatch musel stáhnout novou reklamu poté, co vyvolala silnou vlnu kritiky na čínských sociálních sítích. Na záběrech se totiž objevil model, který si tahal koutky očí do stran.
Pro kolekci Swatch Essentials firma použila snímek asijského modela, který si prsty tahá koutky očí dozadu a nahoru. Gesto je ale historicky spojováno s rasistickým zesměšňováním Asiatů a v Číně vyvolalo rozsáhlou negativní reakci na sociálních sítích. Do debaty se zapojili i významní influenceři, kteří značku tvrdě kritizovali.
Na čínské síti Weibo a dalších platformách se okamžitě strhla bouře a lidé firmu obvinili z necitlivosti i rasismu. „Když jsem tu reklamu viděl, byl jsem fakt v šoku. Swatch je v Číně roky, lidi tu značku dobře znají. Nechápu, jak tohle mohlo projít tolika schváleními,“ řekl pro Reuters 23letý student Justin Zhao.
Omluva na Instagramu i čínském Weibu
Swatch na Instagramu sdílel omluvu. „Omlouváme se za jakékoli nepříjemnosti nebo nedorozumění, které tento vizuál mohl způsobit,“ stálo v ní. Dodal, že celou záležitost bere „s maximální vážností“. Identické prohlášení pak zveřejnil i na Weibo, a to v čínštině i angličtině.
Citlivý trh a bolestná zkušenost
Čína je pro luxusní značky a hodinářské firmy jedním z klíčových trhů. Značky si to dobře uvědomují. V roce 2018 museli zakladatelé Dolce & Gabbana nahrát omluvné video, když čelili masivnímu bojkotu v Číně kvůli kulturně necitlivým videím propagujícím přehlídku v Šanghaji.
Swatch čelí těžkým časům
Tento skandál přichází ve chvíli, kdy Swatch i celý švýcarský hodinářský průmysl prochází složitým obdobím. Na švýcarské hodinky totiž také dopadají nová cla ve Spojených státech, což firmám dál komplikuje situaci. Právě Swatch se potýká s 39procentním clem na export do USA.