Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Středa 20. 1. 2021 svátek má Ilona, Sebastián

hledej na refresheru

Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Filmy a Seriály - Osobnosti
6
LukasBCitnar
29. leden 2015, 18:44

Autor kultovního Sedm a Klubu rváčů je jedním z nejlepších režisérů, aneb čím je specifický David Fincher

Nikdy nestudoval režii, a přesto patří mezi ty nejlepší na světě. Každým svým filmem posouvá hranice a nastoluje zajímavá témata. David Fincher je velkým umělcem.

LukasBCitnar
29. leden 2015, 18:44
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Autor kultovního Sedm a Klubu rváčů je jedním z nejlepších režisérů, aneb čím je specifický David Fincher

David Fincher je bezesporu jednou z nejzajímavějších osobností současného Hollywoodu, nejen tím, že nemá žádné filmové vzdělání, ale i z hlediska jeho přístupu k tvorbě. Snažit se vysledovat nějaký symbol, styl či odkaz, který by provázel všechna Fincherova díla je přímo nadlidským úkolem, poněvadž málokterý autor se pohybuje v takovém žánrovém a tematickém rozpětí jako právě Fincher a zároveň se mu daří držet laťku kvality, což je v dnešní době naprosto unikátní záležitost.

 

Dalo by se říct, že každý jeho nový film je cestou do neznáma a režisérovi jeho kvalit se daří i ve zdánlivě stereotypních a léty prověřených postupech najít nějaký ozvláštňující prvek, který přidává filmu na kvalitě. Rozbor filmografie tak pestré, jako je ta Fincherova by jistě zabralo na celou knihu (možná i sérii), nicméně i tak se pokusím v krátkosti shrnout ty hlavní poznatky, které lze v jeho práci vysledovat.


David Fincher se narodil v roce 1962 v Denveru a jeho zájem o film začal hned v útlém dětství, konkrétně v osmi letech. Jeho zápal přetrval, a tak poprosil svého souseda George Lucase (hold někdo si umí vybrat fajn bydlení), aby mu dohodil nějakou práci v jeho společnosti ILM. Fincher dostal místo a měl možnost pracovat na filmech jako Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (Star Wars: Epizoda VI - Návrat Jediho) či Indiana Jones and the Temple of Doom (Indiana Jones a Chrám zkázy).

 

V ILM byl čtyři roky a poté odešel točit vlastní projekty. Chvíli pracoval jako režisér hudebních videoklipů a reklam. Za tuto práci získal mnoho ocenění, mezi oceněnými byly například klipy pro Madonnu k písním Express Yourself a Vogue. Měl také možnost tvořit pro skupiny jako Aerosmith nebo The Rolling Stones.

 

 


Ovšem vraťme se k jeho celovečerní tvorbě, která započala v roce 1992 filmem Alien³ (Vetřelec³), který u kritiky a diváků propadl. Však s odstupem let a díky srovnání s ostatní režisérovou tvorbou, můžeme říct, že jde o zajímavé zpracování fenoménu Vetřelce a právě v tomto debutu můžeme najít ony slíbené podobnosti, které prostupují celou Fincherovou filmografií. Když si vezmeme typy postav, které tvůrce zobrazuje, nebo kterým věnuje pozornost v každém filmu, najdeme charakter, který je svým způsobem "ujetý", "vyšinutý" prostě není normální a vybočuje z řady.

 

Otázka ale je, jestli Fincherovy filmy jsou normální. Možná s rozdílem The Social Network, jsou všechny filmy komponovány velmi zvláštně. Vzdáleně futuristické prostředí, které můžeme vidět ve Vetřelci, je plné temných scén, ve kterých se dá napětí přímo krájet. Díky tomu může Fincher dobře pracovat s očekáváním a neustálou nejistotou diváka, ze které škvíry "vybafne" nezvaný host. Prostředí a jeho atmosféra hraje velmi důležitou roli. 

 

Divně temné a bezejmenné město v Sedm nebo zdánlivě normální svět v Zodiacovi, který je ovšem postupem hrůzostrašnou (ne)existencí ono hledaného vraha.Ve Vetřelci je také dán silný důraz na náboženství, které mimo jiné hraje v jeho filmech taky velkou roli (Se7en).

 

Fakt, že Fincher zobrazuje nemorálnost, ošklivost, hřích nebo divně deformovaná lidská šílenství, dokazuje i nejnovější Gone Girl (Zmizelá), kde ze zdánlivě klidného předměstí a slušně vypadající rodiny vytvoří otřesný obraz psychicky roztříštěné postavy ve stylu Hitchockových filmů. Zde bych hledal podobnost u filmu Shadow of the Doubt (Ani stín podezření), který pracuje s podobnou tématikou. Maloměstské prostředí, které je jen zástěrkou a úkrytem pro několikanásobného vraha.

 

Samozřejmě, že Fincher zobrazuje něco jiného, ukazuje manželství v té nejdrsnější podobě. Opět jsme u toho, on totiž nemůže natočit film o šťastném manželském páru, to by nebyl Fincher, aby tam nebyl kousek jeho bláznivého obdivu k těm nejhorším lidským vlastnostem. Teď ještě více se nám nabízí srovnání s A. Hitchcockem, jehož postavy také mnohdy trpěly nějakou psychickou chorobou.

 


"Nechodil jsem na filmovou školu, protože jsem to nepotřeboval. Co je to režie, zjistíte tehdy, když se stmívá a vy potřebujete dotočit ještě tři záběry."

 

 

Co nás charakterizuje jako osobnost? Činy? Velikost majetku? Přátelé? Postoje? Jsme to my, nebo jenom odraz naší zmizelé existence, kterou deformoval systém, škola, lidé, sociální role a další spousta zbytečností? V rychlé zkratce obecná myšlenka, která prostupuje celým Fight Clubem.


Film Se7en (Sedm) společně s Fight Clubem (Klub rváčů) považuji i přes výtečné snímky, které následovaly, za dosud to nejlepší, co Fincher natočil. To hned z několika důvodů. V Se7en se definuje příběh už jenom samotnou, depresivně, hnusně-impozantní náladou. Asi takový pocit má divák i po několikátém zhlédnutí. Už v předchozím díle dokázal Fincher budovat napětí, ovšem tentokráte je všechno dovedeno do naprosté dokonalosti.

 

Vedení herců a striktní dodržování pravidel krimi žánru, které na konci naprosto obrátí a pošlape. S tím souvisí další fakt, že u Finchera si nemůžeme být jistí. Jdeme na komedii, thriller, kriminálku? Nebo co vlastně? Umí výborně střídat žánry a procházet mezi nimi tak, že divák není vyrušen. Čím je ještě Fincher zajímavý? Nečekanými, až šokujícími konci. Jak Se7en, tak Fight Club, dokážou přivodit infarkt. Kdo na konci Se7en zoufale nekřičel: „Nezabíjej ho!", jako by nebyl.

 


Twist ve vyprávěcím schématu nastává i u The Game (Hra). V předešlém Fight Clubu pracuje s paranoiou, nebo lépe řečeno s velmi sugestivním vytvořením alter ega. Takže vlastně je matena jak postava, tak divák. Zde je využit tzv. falešný vypravěč (na něco podobného jsme narazili u Nolana).

 

Zatímco Nolan se zabývá experimentací s vyprávěním jako takovým, Fincher jde ještě více do hloubky. Zaměřuje se na psychologické působení na diváka. Jeho způsob vykreslování charakterů, gradace a načasování je velmi ojedinělý. Svým způsobem u Fight Clubu a The Game dochází k tomu, že ty filmy popírají svojí vlastní existenci.

 


Základem každého příběhu je nějaká motivace, cíl či snaha postavy něčeho dosáhnout. To se Fincherovi daří, Jack se snaží osamostatnit a žít život, který ho naplňuje, Nicolas Van Orten se pokouší přijít na to, kdo po něm jde a co se to všechno kolem něj děje. Paranoidní není jenom postava, ale i divák.

 

Na konci dochází k obrovské frustraci, protože se vlastně nedozvíme nic, ocitáme se znovu na začátku, postava je bez motivace a její zdánlivá proměna mizí. Nastává tak potřeba vidět film ještě jednou s naivní představou, že se tentokráte nenecháme nachytat, opak je pravdou. Fincher je tak dokonalý vypravěč, že nás jeho psychovize opět pohltí.


Film Zodiac reprezentuje sice kvalitní řemeslo, ovšem už to není ten novátorský. Fincher se tentokráte drží faktů a díky tomu vzniká slušná krimi s trochou životopisných prvků. Nicméně i zde dokazuje režisér svůj cit pro napětí a představení postav. Scéna ve sklepě patří k těm legendárním.

 

 

Jeho další dva filmy The Curious Case of Benjamin Button (Podivuhodný případ Benjamina Buttona) a The Social Network působí možná trochu jako krok zpět oproti předešlým zmíněným ambiciózním projektům. Tyto dva snímky jsou svým způsobem velmi dobře řemeslně zvládnutými životopisy.

 

Fincher se opět zaměřuje na celkem zvláštní příběhy, obě dvě postavy jsou něčím rozdílné a pro své okolí mnohdy nepřijatelné, a proto jsou právě tak výjimečné. Fincher umí tvořit nejen velké příběhy, ale i krásné metafory vložené v titulkových scénách, jako například u Fight Clubu nebo u následujícího The Girl with the Dragon Tattoo (Muži, kteří nenávidí ženy). 

 

 

Zmíněný remake The Girl with the Dragon Tattoo je opět zdařilou filmařinou. Pro ty, kteří neznají knižní předlohu, může film působit jako trochu temnější Zodiac (bráno z pohledu Fincherovi filmografie), pravdou je, že tenhle snímek dokonale shrnuje všechno, co bylo zmíněno výše – podivné postavy, drsná severská krajina vytváří potřebnou úzkost a napětí, obrat na konci a preciznost hereckého projevu jsou známkami kvalitní režie, a pokud jde o Finchera, je to režie s přesnou vizí a cílem. V budoucnu se můžeme těšit na pokračování této trilogie.

 

 Fincher rozhodně není autorem pro každého, ale důležité je, že každé jeho dílo si najde svého diváka a obdivovatele. Fincher je velmi progresivním a sebejistým tvůrcem. Na co šáhne, to promění ve zlato. I když se už do filmové historie zapsal hned několikrát, nepochybuji, že to bylo všechno a kdo ví? Možná ještě ten epický filmový masterpiece přijde. Fincher je hoden obdivu. Stejně tak jako Nolan, i on stále čeká na svého prvního Oscara. 

Jaký je váš nejoblíbenější film Davida Finchera?
Vetřelec ³
7 hlasů
Sedm
260 hlasů
Hra
28 hlasů
Klub rváčů
322 hlasů
Úkryt
3 hlasy
Zodiac
19 hlasů
Podivuhodný případ Benjamina Buttona
21 hlasů
The Social Network
23 hlasů
Muži, kteří nenávidí ženy
24 hlasů
Zmizelá
60 hlasů
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.