Dnešním dnem poznáváme novou A4, a to jako sedan i Avant.
Příchod nové generace Audi A4 není zdaleka žádným překvapením, právě naopak, už více jak rok ji netrpělivě očekáváme. Samotný čas strhnutí plachty nad novým zástupcem střední třídy z Ingolstadtu byl naplánován na poslední červnový pondělek, a jelikož ten dnešním dnem nadešel, úplně nová áčtverka je realitou. Jako první, co napadne při pohledu na fotografie novinky drtivou většinu z vás, je fakt, že jde spíše o facelift než novou generaci. Se stejnými názory jsme se potkali snad při každé mezigenerační výměně a ani tentokrát tomu není jinak. Může za to především to, že exteriérové „jádro" A4 se na pohled za minimálně posledních 15 let opravdu nezměnilo, což potvrzuje zejména pohled z profilu, kde je řešení jednotlivých sloupků, jejich umístnění a tvar bez výrazných změn na scéně už od jeho druhého vydání, tedy modelu s kódovým označením B6 z roku 2000.
Audi tak očividně „neexperimentuje" jako zbytek automobilek, ale jako vždy i tentokrát mluví o úplně novém vozidle, které bylo překopané od základů. S tím je třeba nehledě na vnější podobnosti i nyní souhlasit. Nový model s kódovým označením B9 totiž vychází z nové platformy MLB Evo. To přináší vícero změn, včetně nataženého rozvoru o 12 milimetrů, celkového nárůstu délky o 25 mm (4 726 mm) nebo šířky o 16 mm (1 842 mm). Ve všeobecnosti ovšem jde o zanedbatelné nárůsty, jelikož rozdílnost těch pár centimetrů dokáží udělat i jinak tvarované nárazníky v rámci faceliftů. Výška zůstala nezměněná (1 427 mm) citelnou odlišnost ale evidujeme v případě váhy - A4 mezigeneračně shodila až 120 kilogramů, přičemž její základní provedení váží jen 1 320 kg.
Odhalení naráz přináší obě základní karosářské verze - sedan i kombi známé jako Avant. V obou případech největší změny nacházíme v předních partiích, kde nově do očí bije opět o něco větší maska, tedy audiňácký single frame. Ta se ruka v ruce nese v nejnovějším stylistickém jazyku značky, a tak kromě toho, že nabrala na ostrosti, více zachází do rohů. Tam na ni navazují úplně nové, členitější LED světlomety, které je možné si za příplatek dovybavit matricovou Matrix-LED technologií. Ledky najdeme standardně i vzadu, kde vyplňují taky jen decentně pozměněná světla. Celkově nové Audi A4 vystupuje dynamičtějším a modernějším lookem, vůči svým předchůdcům se ale nezapře. Sedan navíc zezadu připomíná menší A3, naopak pokud se zahledíte na kombi (představuje větší odlišení od minulé generace), uvidíte v něm starší A6 Avant. Standardem jsou v závislosti od verze 16" nebo 17'' disky, v nabídce ovšem najdeme i 19''.
Vypíchnout je potřeba interiér, který už představuje podstatně větší progres. Kromě promovaného většího prostoru pro posádku (+24 mm nad hlavou, +23 mm pro nohy zadní posádky), jsme svědky prakticky úplně nové přístrojové desky. Ta se nese v duchu jednoduchosti a už na pohled kvalitnějším zpracováním a ergonomií. Pochválit je určitě potřeba i samotný volant, který vypadá podstatně lépe než dosud, a to i díky rozsáhlejšímu použití hliníku. Před očima řidiče najdeme 12,3'' digitální přístrojový štít, který je po vzoru modelů TT a Q7 možné objednat za příplatek. Rozměrný display (respektive tablet ve stylu těch v MB) najdeme i ve středu palubovky, přičemž jeho nejvyšší zhotovení počítá s velikostí 8,3''. S ním je spojený bohatý infotainment, hlasové ovládání, připojení k internetu díky LTE nebo funkce jako CarPlay nebo Android Auto. Interiér, kromě jiného, nabízí v rámci příplatkových položek 30 odstínu ambientního podsvícení, zvukový systém Bang Olufsen s 19 reproduktory nebo dodatečné obrazovky pro zadní posádku.
Motorová paleta v čase uvedení na trh počítá s následujícími agregáty. Základem je čtyřválcové 1.4 TFSI s výkonem 110 kW/150 koní a točivým momentem s hodnotou 250 N.m, při kombinované spotřebě 4,9 l/100 km. Dále následuje motorizace 2.0 TFSI, kterou si bude možno opatřit ve dvou výkonnostních verzích - 140 kW/190 koní a 320 N.m nebo až 185 kW/252 koní a 370 Nm. To je prozatím pro benzinové jednotky všechno, naftové motory zastupují dvě provedení. Prvním je 2.0 TDI se sílou 110 kW/150 koní a 320 N.m, respektive 140 kW/190 koní počítajíc s 400 N.m. Kombinovaná spotřeba uváděná automobilkou mluví o číslech 3,8, respektive 4,1 l/100 km. Vrcholem nabídky je šestiválcový turbodiesel 3.0 TDI, který je stejně tak nabízen ve dvou výkonnostních stupních - 160 kW/218 koní a 400 N.m, respektive 200 kW/272 koní a 600 N.m.
O řazení se starají šestistupňové manuály nebo sedmistupňové automatické převodovky. Poslední jmenovaný, nejsilnější diesel, je v nabídce výhradně s osmistupňovým automatem Tiptronic. Z bezpečnostních systémů vzpomenu například samočinné brzdění do rychlosti 40 km/h v případě překážky a za zmínku stojí i výborná aerodynamika, jelikož nová A4 má v rámci třídy nejnižší koeficient odporu vzduchu - 0,23 (0,26 Avant). Světová premiéra je naplánovaná na autosalón ve Frankfurtu, po kterém krátce nato začne prodej. Dřív nebo později se dočkáme i ostřejších verzí S4 a následně jako poslední provedení se ukáže i špičková RS4.