6. ledna 2017 9:56
Tomáš Blahuta

V galaxii vzdálené miliardy světelných let se podařilo lokalizovat záhadný mimozemský signál

ZAJÍMAVOSTI

Když není známá jednoznačná odpověď, musíme uvažovat nad vším možným.

Kromě dvou objektů řítících se na naši Zemi se za poslední dny v kruzích milovníků vesmírných záležitostí i v široké veřejnosti řeší i něco mnohem zajímavějšího a mysterióznějšího. Nejnověji se totiž vědcům podařilo vyřešit poměrně dlouhodobou záhadu týkající se jistého signálu z hlubin dalekého vesmíru. Celý příběh začal ještě před 10 lety, kdy naše zařízení zachytila jisté rádiové vlny, ovšem nebylo jasné, odkud přesně „doletěly“. Jejich původ se podařilo ozřejmit až teď, protože se přišlo na to, že pocházejí z trpasličí galaxie vzdálené od Země přes 3 miliardy světelných let. Ale pozor, nejedná se o žádný obyčejný signál!

Zdroj: wallpapercave.com

Jde o FRB (fast radio bursts), což je, zkráceně vysvětleno, astrofyzikální fenomén jasných „blikajících“ a krátkých radiových vln pulzujících jen pár milisekund objevených v roce 2007. Jejich původ není dosud jasný (zpočátku byly považovány za jakousi technickou závadu i díky své náhodnosti), ale opět se dané téma dostává na povrch. Debatu ve vědeckých kruzích vzbudily i v roce 2012, kdy se znovu objevily a díky modernějším technologiím se je po dlouhé době podařilo lokalizovat. Přicházejí z obrovské vzdálenosti a je na 99 % jisté, že to není z naší vlastní galaxie. Oč tedy reálně může jít?

Do vysvětlení můžeme zahrnout možnost magnetaru, což je neutronová hvězda s mimořádně silným magnetickým polem vysílající do okolí silné vysokoenergetické výboje. Další možností je pulsar, což je také neutronová hvězda, avšak tentokrát se silným elektromagnetickým zářením, ale nelze vyloučit, že jde o signály z aktivního jádra galaxie. Jakmile se ale všechny racionální možnosti vyčerpají, přichází na scénu mimozemský život.

Zdroj: NewEvolution.com