Kariéra profesionálního hráče počítačových her je čím dál více lukrativní. A sílu progamingu si uvědomují i největší sportovní organizace a mediální giganti.
Doba se mění. Zatímco dříve mnozí z nás v raném dětském věku snili o kariéře slavného fotbalisty nebo hokejisty, v dnešní době se čím dál více do popředí tlačí tzv. eSport neboli progaming, tedy profesionální soutěžení v hraní počítačových her. Ty už totiž nemusí být pouze oddechovou zábavou po celodenní práci, ale klidně i regulérní kariérou, která pro ty nejšikovnější jedince zároveň představuje nesmírně výnosnou činnost a šanci se zviditelnit.
Herní (multi)milionáři
Toto relativně mladé odvětví zažilo zejména v posledních ani ne deseti letech strmý nárůst popularity a nyní už můžeme po celém světě na pravidelné bázi vídat velkolepé akce a turnaje, kde ty nejlepší týmy a hráči nejrůznějších her proti sobě soupeří o celkové prvenství.
S tím se také pojí peněžní odměny pro vítěze, které mohou mnohdy dosahovat skutečně závratných čísel. Jako jeden příklad za všechny poslouží loňský ročník akce The International v Dotě 2, kde si výherce Team Liquid odnesl přes 10 milionů dolarů, tedy asi 220 milionů korun.
Navíc se očekává, že na nadcházejícím ročníku turnaje, který se uskuteční už za pár týdnů, bude částka za první místo ještě vyšší.
Ilustrační obrázek
Zapálení diváci přibývají
Progaming se také těší ohromně rychle rostoucímu publiku, které se v některých případech může bez ostychu rovnat s některými tradiční profesionální sporty, nebo je dokonce hravě překonat.
Dnes už totiž neplatí, že hry se pouze hrají doma u televize nebo počítače, ale lidé jsou ochotni strávit dlouhé hodiny jednoduše i pasivním sledováním toho, jak se u nich baví a zápasí jejich oblíbení profi hráči a streameři.
Zajímavá je v tomto ohledu například nedávná statistika zahraniční agentury SuperData, podle které diváci věnovali pouhému sledování aktuálního hitu Fortnite na Twitchi neuvěřitelných 574 milionů hodin svého času. A to pouze během jednoho jediného měsíce.
V případě již výše zmíněného turnaje The International 2017 zase diváci v průběhu celé akce strávili sledováním hry skoro 510 milionů hodin a průměrné množství fanoušků, kteří ji sledovali v jednu a tu stejnou chvíli, činí necelých 4,7 milionu. Drtivou většinu z nich zde přitom tvoří čínští diváci.
A jak navíc ve své studii uvádí torontští vědci Louis-Etienne Dubois a Laurel Walzak, předloňský ročník turnaje v League of Legends přilákal ohromných 36 milionů diváků, což je o 5 milionů více než finále americké NBA. Tito diváci přitom nesedí jen doma u obrazovek, ale celé dění sledují přímo na velkokapacitních stadionech vyprodaných do posledního místa.
Ilustrační obrázek
Nezastavitelný proud
Boom oblíbenosti kompetitivních her, pořádání vysokorozpočtových soutěžních klání a jejich nadměrná sledovanost tak zapříčinily, že tento fenomén prosakuje z původně specificky zaměřených komunit stále více do mainstreamu.
V nedávné minulosti se už dokonce objevily návrhy, dle kterých by se progaming měl stát novou součástí Olympijských her.
Nutno dodat, že tato myšlenka má celou řadu oponentů, nicméně hlubší diskuzi, zda se dají eSporty považovat skutečně za sport a zda patří až na olympiádu, si necháme na jindy.
Ať už se totiž vy osobně klaníte na tu či onu stranu, jedno je nepopiratelné. A sice, že eSporty v současném světě představují prudce vzkvétající fenomén, který prakticky v žádném jiném odvětví zábavního průmyslu zřejmě nemá obdoby.
A jak navíc ve své práci torontští vědci naznačují, pokud to tímto tempem půjde i nadále, mohli bychom se brzy dočkat dne, kdy bude v eSportu ještě více peněz než v tradičních profesionálních sportech, které mají obecně v tomto směru zatím přece jenom ještě stále navrch. Zatím.
Ilustrační obrázek
Štědří sponzoři
Výzkumníci se nesnaží tvrdit, že doba, kdy profesionální hráči budou vydělávat více peněz než světoví sportovci, je už v tuto chvíli na spadnutí. Pokud ale současný trend nárůstu popularity eSportů bude pokračovat, je i taková vize reálná.
Jak totiž vědci dále uvádějí, eSporty nepřitahují pouze miliony hráčů a diváků po celém světě, ale už také obrovské sponzory a značky, které jsou ochotné za reklamu před zraky tolika diváků dát pořádně tučný balík peněz. „Společnosti jako Red Bull, Coca-Cola nebo Samsung, které se v reklamách tradičně rády zaměřují na mladé lidi, míří stále více do eSportů,“ píší.
A nikoho asi nepřekvapí, že právě převážně mladá fanouškovská základna je jedním ze specifik, kterým se progaming vyznačuje. Zejména muži ve věku 18 až 34 let tvoří 61 procent celkového publika eSportů a jak výzkumníci vysvětlují, tato demografie je pro velké mezinárodní společnosti silným lákadlem.
V případě, že oblíbenost eSportů náhle neochabne, čemuž nic nenasvědčuje, může podle agentury NewZoo hodnota tohoto skvěle rozjetého byznysu dosáhnout v roce 2020 1,4 miliardy dolarů. Pozitivnější odhady přitom hovoří až o 2,4 miliardách dolarů.
Ilustrační obrázek
Progaming i na školách
Nezastavitelnou sílu eSportů si již nyní uvědomují také různí zaběhlí mediální giganti. Jak totiž Dubois a Walzak podotýkají, ještě v roce 2016 se globální sportovní stanice ESPN eSportům a změnám, které s nimi přichází, snažila bránit. Brzy nato už však investovala nemalé peníze do své digitální platformy BAMTech, kde budou vysílány profesionální turnaje v multiplayerové hře League of Legends.
A uvědomuje si ji i světová konfederace FIFA. „Ta se spojila se společností Electronic Arts za účelem uspořádání online turnaje, který přilákal 20 milionů hráčů a 30 milionů diváků,“ píše se ve studii s tím, že kvůli snaze oslovit nové diváky a využít ohromného potenciálu progamingu rovněž odkoupil Amazon v roce 2014 platformu Twitch, lídra na poli herního streamování.
„Tyto příklady dokazují, že eSporty už nejsou oblíbené jen ze strany hráčů, ale i ze strany sportovních lig či mediálních velikánů,“ říkají výzkumníci. S tím se prý také otevírají nové dveře k soutěžení na profesionální úrovni a získávání platu, jakým se chlubí například LeBron James, Serena Williamsová a další. Už se dokonce objevují i studijní programy zaměřené právě na progaming.
Jak je tedy vidět, budoucnost eSportů se zdá být nesmírně zářná a těm nejlepším profesionálním hráčům může přinést výdělky, o jakých se jim ještě před pár lety možná ani nesnilo. Z progamingu se pomalu, ale jistě stává zlatý důl a kdoví, třeba se v roce 2024 na Olympijských hrách v Paříži přeci jen objeví. K prestižní soutěži by to bezpochyby přitáhlo miliony nových mladých diváků.
A jaký názor na eSporty máte vy? Měli by podle vás profesionální hráči vydělávat podobné peníze jako nejlepší světoví sportovci? Dejte nám vědět níže v komentářích.