Přepnout do nočního režimu
Přepnout do denního režimu
Úterý 10. 12. 2019 svátek má Julie

hledej na refresheru

Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.
Tech - Hry
3
Ondřej Jarůšek
31. červenec 2018, 16:12

Profesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci

Kariéra profesionálního hráče počítačových her je čím dál více lukrativní. A sílu progamingu si uvědomují i největší sportovní organizace a mediální giganti.

Ondřej Jarůšek
31. červenec 2018, 16:12
Profesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci
Zdroj: commons.wikimedia.org/Jakob Wells
Musíš být přihlášený/á, abys mohl/a uložit článek.
Nepodarilo sa uložiť zmeny. Skús sa nanovo prihlásiť a zopakovat akciu.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
3
Uložit na později.
Uložený článek najdeš v nabídce uživatele.

Doba se mění. Zatímco dříve mnozí z nás v raném dětském věku snili o kariéře slavného fotbalisty nebo hokejisty, v dnešní době se čím dál více do popředí tlačí tzv. eSport neboli progaming, tedy profesionální soutěžení v hraní počítačových her. Ty už totiž nemusí být pouze oddechovou zábavou po celodenní práci, ale klidně i regulérní kariérou, která pro ty nejšikovnější jedince zároveň představuje nesmírně výnosnou činnost a šanci se zviditelnit.  

Herní (multi)milionáři

Toto relativně mladé odvětví zažilo zejména v posledních ani ne deseti letech strmý nárůst popularity a nyní už můžeme po celém světě na pravidelné bázi vídat velkolepé akce a turnaje, kde ty nejlepší týmy a hráči nejrůznějších her proti sobě soupeří o celkové prvenství.

 

S tím se také pojí peněžní odměny pro vítěze, které mohou mnohdy dosahovat skutečně závratných čísel. Jako jeden příklad za všechny poslouží loňský ročník akce The International v Dotě 2, kde si výherce Team Liquid odnesl přes 10 milionů dolarů, tedy asi 220 milionů korun.

 

Navíc se očekává, že na nadcházejícím ročníku turnaje, který se uskuteční už za pár týdnů, bude částka za první místo ještě vyšší.

 

Ilustrační obrázek

Profesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci

Zapálení diváci přibývají

Progaming se také těší ohromně rychle rostoucímu publiku, které se v některých případech může bez ostychu rovnat s některými tradiční profesionální sporty, nebo je dokonce hravě překonat.

 

Dnes už totiž neplatí, že hry se pouze hrají doma u televize nebo počítače, ale lidé jsou ochotni strávit dlouhé hodiny jednoduše i pasivním sledováním toho, jak se u nich baví a zápasí jejich oblíbení profi hráči a streameři.

 

Zajímavá je v tomto ohledu například nedávná statistika zahraniční agentury SuperData, podle které diváci věnovali pouhému sledování aktuálního hitu Fortnite na Twitchi neuvěřitelných 574 milionů hodin svého času. A to pouze během jednoho jediného měsíce.

 

V případě již výše zmíněného turnaje The International 2017 zase diváci v průběhu celé akce strávili sledováním hry skoro 510 milionů hodin a průměrné množství fanoušků, kteří ji sledovali v jednu a tu stejnou chvíli, činí necelých 4,7 milionu. Drtivou většinu z nich zde přitom tvoří čínští diváci.

 

A jak navíc ve své studii uvádí torontští vědci Louis-Etienne Dubois a Laurel Walzak, předloňský ročník turnaje v League of Legends přilákal ohromných 36 milionů diváků, což je o 5 milionů více než finále americké NBA. Tito diváci přitom nesedí jen doma u obrazovek, ale celé dění sledují přímo na velkokapacitních stadionech vyprodaných do posledního místa.

 

Ilustrační obrázek

Profesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci

Nezastavitelný proud

Boom oblíbenosti kompetitivních her, pořádání vysokorozpočtových soutěžních klání a jejich nadměrná sledovanost tak zapříčinily, že tento fenomén prosakuje z původně specificky zaměřených komunit stále více do mainstreamu.

 

V nedávné minulosti se už dokonce objevily návrhy, dle kterých by se progaming měl stát novou součástí Olympijských her.

 

Nutno dodat, že tato myšlenka má celou řadu oponentů, nicméně hlubší diskuzi, zda se dají eSporty považovat skutečně za sport a zda patří až na olympiádu, si necháme na jindy.

 

Ať už se totiž vy osobně klaníte na tu či onu stranu, jedno je nepopiratelné. A sice, že eSporty v současném světě představují prudce vzkvétající fenomén, který prakticky v žádném jiném odvětví zábavního průmyslu zřejmě nemá obdoby.

 

A jak navíc ve své práci torontští vědci naznačují, pokud to tímto tempem půjde i nadále, mohli bychom se brzy dočkat dne, kdy bude v eSportu ještě více peněz než v tradičních profesionálních sportech, které mají obecně v tomto směru zatím přece jenom ještě stále navrch. Zatím.

 

Ilustrační obrázekProfesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci

Štědří sponzoři

Výzkumníci se nesnaží tvrdit, že doba, kdy profesionální hráči budou vydělávat více peněz než světoví sportovci, je už v tuto chvíli na spadnutí. Pokud ale současný trend nárůstu popularity eSportů bude pokračovat, je i taková vize reálná.

 

Jak totiž vědci dále uvádějí, eSporty nepřitahují pouze miliony hráčů a diváků po celém světě, ale už také obrovské sponzory a značky, které jsou ochotné za reklamu před zraky tolika diváků dát pořádně tučný balík peněz. „Společnosti jako Red Bull, Coca-Cola nebo Samsung, které se v reklamách tradičně rády zaměřují na mladé lidi, míří stále více do eSportů,“ píší.

 

A nikoho asi nepřekvapí, že právě převážně mladá fanouškovská základna je jedním ze specifik, kterým se progaming vyznačuje. Zejména muži ve věku 18 až 34 let tvoří 61 procent celkového publika eSportů a jak výzkumníci vysvětlují, tato demografie je pro velké mezinárodní společnosti silným lákadlem.

 

V případě, že oblíbenost eSportů náhle neochabne, čemuž nic nenasvědčuje, může podle agentury NewZoo hodnota tohoto skvěle rozjetého byznysu dosáhnout v roce 2020 1,4 miliardy dolarů. Pozitivnější odhady přitom hovoří až o 2,4 miliardách dolarů.

 

Ilustrační obrázek

Profesionální hráči budou možná brzy vydělávat víc než vrcholoví sportovci

Progaming i na školách

Nezastavitelnou sílu eSportů si již nyní uvědomují také různí zaběhlí mediální giganti. Jak totiž Dubois a Walzak podotýkají, ještě v roce 2016 se globální sportovní stanice ESPN eSportům a změnám, které s nimi přichází, snažila bránit. Brzy nato už však investovala nemalé peníze do své digitální platformy BAMTech, kde budou vysílány profesionální turnaje v multiplayerové hře League of Legends.

 

A uvědomuje si ji i světová konfederace FIFA. „Ta se spojila se společností Electronic Arts za účelem uspořádání online turnaje, který přilákal 20 milionů hráčů a 30 milionů diváků,“ píše se ve studii s tím, že kvůli snaze oslovit nové diváky a využít ohromného potenciálu progamingu rovněž odkoupil Amazon v roce 2014 platformu Twitch, lídra na poli herního streamování.

 

„Tyto příklady dokazují, že eSporty už nejsou oblíbené jen ze strany hráčů, ale i ze strany sportovních lig či mediálních velikánů,“ říkají výzkumníci. S tím se prý také otevírají nové dveře k soutěžení na profesionální úrovni a získávání platu, jakým se chlubí například LeBron James, Serena Williamsová a další. Už se dokonce objevují i studijní programy zaměřené právě na progaming.

 

Jak je tedy vidět, budoucnost eSportů se zdá být nesmírně zářná a těm nejlepším profesionálním hráčům může přinést výdělky, o jakých se jim ještě před pár lety možná ani nesnilo. Z progamingu se pomalu, ale jistě stává zlatý důl a kdoví, třeba se v roce 2024 na Olympijských hrách v Paříži přeci jen objeví. K prestižní soutěži by to bezpochyby přitáhlo miliony nových mladých diváků.

 

A jaký názor na eSporty máte vy? Měli by podle vás profesionální hráči vydělávat podobné peníze jako nejlepší světoví sportovci? Dejte nám vědět níže v komentářích.

Ohodnoť článek
17
Sdílej článek
Hodnocení tohoto článku je dostupné jen s aktivním předplatným REFRESHER+.
Předplatit
Zrušit
Při hodnocení článku nastala chyba. Zkus se nově přihlásit a znovu ohodnotit článek.

V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHORU
Nejčtenější
Záleží nám na soukromí čtenářů. I z toho důvodu ti poskytujeme detailní informace o tom, jak využíváme soubory cookies a jiné technologie zabezpečující správné fungování a vývoj stránky. Pro víc informací si přečti naše Zásady ochrany osobních údajů , kde najdeš, jak používáme soubory cookies, případně se seznam s Podmínkami užívání portálu platnými od 24. 5. 2018. Zpracování cookies můžeš zabránit nebo změnit své preference v nastaveních internetového prohlížeče. Pro detailnější nastavení klikni na víc možností níže.
Upozornění na právo nastavení ochrany osobních údajů na Refresheru

Vzhledem k existujícím i chystaným změnám v zákonech ti dáváme možnost detailního nastavení zpracování osobních údajů a preferencí spojených s jejich zpracováním.

Přečti si možnosti, posuň zobrazení níže, nastav si své preference a klikni na tlačítko Souhlasím, když budeš chtít pokračovat na Refresher. Soubory cookies jsou důležitou součástí technologie v tvém prohlížeči. Jsou natolik důležité, že je budeme muset použít pro zapamatování si toho, že jsi toto okno potvrdil/a, v opačném případě bychom ti ho museli zobrazovat znovu a znovu.

Údaje, které zpracováváme, když používáš Refresher
Ze strany Refresheru sbíráme tyto osobní údaje:
  • Když navštívíš Refresher, uchováváme informace o tom, které články sis přečetl, identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy nebo IP adresu v případě přihlášení, soubory cookies a polohu.
  • Při přihlášení do účtu e-mailovou adresu.
Proč sbírá Refresher tyto údaje:
  • Ke zlepšení kvality našeho webu a vývoji nových webových služeb.
  • K provádění analýz a měření s cílem pochopit, jak je náš web využíván.
  • K tomu, abychom nezobrazovali obsah, který jsi už viděl.
  • Pro zobrazování přizpůsobeného obsahu, jako jsou například relevantnější články.
  • Pro schopnost identifikovat tě jako uživatele při přihlašování do svého účtu.
Sbíráme údaje pro partnery a reklamní sítě:
  • Identifikátory zařízení a prohlížeče, část IP adresy, soubory cookies a poloha.
Proč sbíráme tyto údaje pro partnery, třetí strany a reklamní sítě:
  • K tomu, aby mohli fungovat a zobrazovali relevantnější a užitečnější reklamy.
Seznam reklamních sítí a nastavení reklam

Nevyhnutelné osobní údaje – cookies – pro zobrazování reklam sbíráme pro následující společnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
formulář kontakt v souvislosti s osobními údaji >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
kontaktní údaje pro nejbližší pobočku >

 

Možnost vypnout si personalizování reklam a sbírání osobních údajů pro jednotlivé partnery:

Upravit nastavení typů reklam Google - personalizování od společnosti Google

Upravit nastavení typů reklam AdForm - personalizování od společnosti AdForm

 

Svá nastavení pro všechny ostatní reklamní sítě, i ty, které na Refresheru nenajdeš, si můžeš prohlédnout na stránce youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Měření a analýza návštěvnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránek používají ke zlepšení funkčnosti svých stránek údaje shromážděné službou Google Analytics. Shromážďování údajů můžete deaktivovat tak, že si stáhnete a nainstalujete doplněk pro svůj prohlížeč.

Stáhnout doplněk pro prohlížeč

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Společnost Gemius podobně jako služba Google Analytics vyhodnocuje a měří návštěvnost na některých webových stránkách. K měření využívá Cookies, které si můžeš deaktivovat ve svém prohlížeči.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využíváme k analýze návštěvnosti a chování uživatelů. Vytváří nám mapu aktivity návštěvníků, a to na webových stránkách, které vizualizuje a vyhodnocuje. Tyto informace nejsou sbírány vždy, nikde nejsou spárovatelné s aktivitami uživatelů a není tedy možné identifikovat jednotlivce, ale Hotjar ti může nastavit soubory cookies.

Ovládací prvky související s prohlížečem

Nastavení souborů cookies

Soubory cookies jsou životně důležitou součástí technologie ve vašem prohlížeči a slouží ke zlepšení prostředí při používání internetu.

Pokud například na určitém webu nastavíte předvolený jazyk, soubory cookies pomohou prohlížeči zapamatovat si tuto volbu. Některé nebo všechny soubory cookies můžete též zablokovat, to ale může vést k narušení fungování některých funkcí na internetu.

Mnoho webů například vyžaduje zapnuté soubory cookies, když se chcete přihlásit.

Zásady ochrany osobních údajů
Další informace o tom, jak Refresher používá cookies ke zlepšení služeb
  • Přihlašování – pro účely přihlašování potřebujeme tvoji e-mailovou adresu.
  • Přizpůsobení – pro zjištění toho, co tě zajímá, vytváříme tvůj unikátní profil. Pokud nějaké informace posbíráme, najdeš je ve svých nastaveních soukromí a profil můžeš upravit, změnit nebo celé personalizování vymazat.
Jak změnit nastavení zpracování osobních údajů?

Pokud změníte názor, kdykoliv můžete tyto údaje změnit na adrese https://refresher.cz/nastavenia/sukromie.
Pokud toto okno nechceš vídat, když nás navštívíš z jiného zařízení nebo prohlížeče, přihlas se a tvé preference si zapamatujeme.