25. listopadu 2018 15:44
Matúš Majer

Je obrovská jako Velká Británie. Vědci našli 4000 let starou stavbu viditelnou z vesmíru, ale lidé ji nepostavili

ZAJÍMAVOSTI VESMÍR

V Brazílii se našla termití hnízda velká 230 000 kilometrů čtverečních.

Vědcům se podařilo objevit gigantický komplex termitích staveb. Úchvatný nález sestává z až 200 milionů termitích kopečků v severovýchodních částech Brazílie. Obrovská hmyzí stavba pokrývá plochu srovnatelnou s Velkou Británií.

O 700 až 4000 let starých termitištích se přitom dosud nevědělo. Jak bylo tento měsíc publikováno v magazínu Current Biology, úžasná díla jsou sice patrná ze satelitních snímků (a najdeš je například i na Google Earth), při prohlížení naší planety si jich nevšimneš a o co jde si uvědomíš, až když víš, co máš hledat.

Termití stavba je totiž ukryta pod množstvím stepních rostlin, které zakrývají i nejvyšší části vysoké 3 metry. Komplex o rozloze přibližně 220 000 metrů čtverečních má na svědomí jeden termití druh. Jde přitom o důmyslný počin, ve stavbě dokázali termiti žít, ale také si zajistili přístup ke spodním vrstvám rostlin, díky čemuž jim nechyběl přísun potravy.

Některé části termitího komplexu jsou stále obydlené a přibývají nové kopečky, zatímco jiné regiony byly už dávno opuštěny a termiti se přesunuly pod zem či na jiná místa. Je přitom nesprávné hovořit o stvbe jako o „hnízdě“, spíše jde o obrovskou síť tunelů, která se neustále přizpůsobovala potřebám termitů.