Čtyři z deseti českých cestovatelů a cestovatelek plánují svou dovolenou podle aktuální ceny letenek a pouze 25 procent ví, kam přesně vyrazí.
Milovníci a milovnice cestování nejvíce touží navštívit Japonsko a Nový Zéland. Téměř každý druhý člověk hledá letenky opakovaně, dokud je neobjeví za opravdu výhodnou cenu. Jsou to právě finance, které Češi a Češky upřednostňují před výběrem destinace i komfortem cestování. Vyplynulo to z průzkumu cestovatelského portálu Zaletsi.cz.
Čtyři z deseti lidí svou dovolenou plánují spíše podle aktuálních cen letenek a bližší informace o dané destinaci zjišťují až posléze, zatímco třetina alespoň přibližně tuší oblast a konkrétní lokalitu zvolí podle ceny letenky. Pouze čtvrtina cestovatelů a cestovatelek s jistotou ví, kam přesně chce letět.
Nejvíc láká druhý konec světa
A jaké jsou vysněné destinace českého obyvatelstva? Nejraději by Češi a Češky navštívili Japonsko, následuje Nový Zéland a na třetím místě jsou Maledivy.
„Pokud budete chtít vyrazit do těchto destinací, nenechávejte nákup letenek na poslední chvíli. Nejlevněji je obvykle pořídíte alespoň dva měsíce před odletem,“ uvedl spoluzakladatel Zaletsi.cz Jiří Spolek.
Pátráním po letence s opravdu výhodnou cenou opakovaně tráví čas skoro každý druhý člověk. Naopak vůbec nečeká 42 procent lidí, kteří letenku koupí hned, pokud ji považují za relativně přijatelnou. Zajímavé je, že pouze tři procenta výletníků nakoupí ve chvíli, kdy od cestovatelského portálu obdrží notifikaci o akční ceně. Přitom jsou to právě cestovatelské portály, které monitorují ceny letů a o akčních nabídkách vědí jako první.
Částka, kterou 35 procent cestujících utratí za nákup letenek pro sebe, se nejčastěji
pohybuje mezi 10 až 20 tisíci korunami ročně. Štědřejší rozpětí mezi 20 až 50 tisíci korunami si na svoje letenky dopřeje 29 procent dotázaných. Skoro čtvrtina turistů a turistek pak vyjde s nižším rozpočtem a nakoupí letenky maximálně do 10 tisíc korun za rok.
Spíše než pohodlí a konkrétní destinace je pro dotázané klíčová cena letenky. Celková doba na cestě, termín letu, počet přestupů nebo zavazadel jim těžkou hlavu příliš nedělá. Opačně je tomu u lidí, kteří cestují za prací. Neřeší cenu letenky, zásadní je pro ně pohodlí.