Pokud by celý hudební průmysl u nás fungoval jako Milion Plus, žili bychom v ideálním rapovém prostředí.
Nejlépe zvládnutý marketing, promyšlená taktika, aktivita, pravidla, kvalitní a progresivní tvorba a cit pro trendy – i takto by se dal v jednoduchosti popsat label Milion+.
Česká rapová crew si předtím říkala YZO Empire a do širšího povědomí se ještě v pozměněném složení dostala přibližně v roce 2012.
Dnes bychom mohli napočítat 13 oficiálních členů včetně interpretů, producentů a jakéhosi organizačního týmu. O celý management se stará Yzomandias a JS. O public relations zase Tkeej. Z perspektivy média, které v současnosti komunikuje s 90 % populárních československých raperů a aktivně sleduje jejich práci, můžeme konstatovat, že se setkáváme s tím nejprofesionálnějším přístupem.
Mnohem důležitější však je, že samotné působení vydavatelství působí navenek velmi promyšleně. Komunikace, způsob sdílení informací o nových projektech, událostech a aktualitách, ale i kvalitní vizuální výstupy, promo fotky, pravidelné tour vlogy a vše kolem ladí přesně tak, jak má.
Pojďme se však i o něco podrobněji podívat na to, proč považujeme label Milion+ za výjimečný v tom, jak dokáže se svou tvorbou zacházet. Asi neodhalíme žádná podniková tajemství a tajné postupy, spíše ti ukážeme, že to, na co ses dosud díval, je skutečně předem a správně promyšlené.
Family byznys
Mnohem více family než byznys. Milion+ je již velmi dlouho uzavřená skupina interpretů, která si k sobě velmi blízko pustí jen pár lidí a nuceně nespolupracuje s hodnotově vzdálenými rapery.
Již v roce 2015 Yzomandias konstatoval:„Pozdě vydávát pod náma,“ čímž reagoval hlavně na to, že label bude stoupat a nepotřebuje k sobě nikoho dalšího. Příležitost dostali lidé, kteří mu věřili, i když ještě neměl velkou pozornost.
Kluci si vystačí sami, tráví spolu množství pracovního i volného času a je o nich známo, že spolu dokonce v Pardubicích bydlí. Samozřejmě, ne všichni a ne v jednom bytě. Mají firmy a na rozdíl od mnoha jiných pojetí o účetnictví sedávají v kanceláři a přemýšlí pár kroků dopředu.
V jejich textech najdeme množství odkazů na rodinu, čímž vždy myslí Milion+. Úspěch sdílejí rovným dílem a v případě vydávání nové hudby se každému vždy dostane stejný díl pozornosti. K tomu se ale ještě dostaneme.
Důležité také je, že se obklopují i dalšími šikovnými lidmi. Byznysem v tomto případě myslíme spíše model založený na investování části výdělků zpět do hudby tím správným způsobem.
Produkčně náročné videoklipy Jana Stracha nebo Petra Simona, kvalitní fotografie od Filipa Poreby či Kuba Križa mapující i dění v pozadí, promyšlená grafická identita Andrease Golda ke každému projektu, to všechno něco stojí, zároveň posouvá celkový dojem na výrazně jinou úroveň. Právě Andreas je v celém Milion+ od založení a v současnosti zastává funkci ředitele kreativního oddělení.
Obzvlášť, když se na tom podílejí lidé, kteří velmi dobře vědí, co dělají. Samozřejmě, kolem labelu se točí mnohem více jmen, tyto však můžeš v credits vidět nejčastěji.
Základ je hudba
Ačkoliv vše kolem funguje jako hodinky, zájem obrovského publika by neexistoval, kdyby Milion+ nedokázal produkovat množství kvalitní a progresivní hudby. O tom, že je Yzomandias dlouhodobě nejzásadnějším reprezentantem nové vlny v Česku a na Slovensku, diskutovat nemusíme. Je však velmi příjemné vidět, že se každým projektem zlepšuje i zbytek labelu.
Nik Tendo dokázal projektem 7 definitivně vystoupit z Jakubova stínu a tak trochu ho popohnat svým výborným výkonem, Hasanovo aktuální album definuje zvuk, jaký chceme poslouchat od inovativních raperů v roce 2019, a už nyní se nemůžeme dočkat, s čím přijde Karlo nebo Yzo na avizovaném mixtapu J.Eden 2, který mimochodem vychází už 31. května.
Zapomenout nemůžeme ani na producenty, protože Decky i Konex mají zásadní podíl na současném zvuku jednotlivých interpretů. Tráví množství času ve studiu a ve spolupráci s jednotlivými interprety ladí všechno k stoprocentní spokojenosti.
Ano, beatmakeri i rapeři z M+ přinášejí do našich končin jakousi vlnu, která pochází ze zahraničí, za to jim však patří v první řadě velké poděkování.
Stejně tak i Davidu Kopeckému, který má již déle na svědomí mix a master projektů z Pardubic. I když jde o disciplínu, jíž mnoho interpretů i posluchačů ještě nepřikládá takovou důležitost, i D.Kop má zásluhu na náskoku Milion+ před ostatními vydavatelstvími.
Aktivita
Chválabohu i bohužel, průměrný fanoušek domácího rapu vyžaduje, aby jeho oblíbený interpret vydával co nejvíce. Výhodou M+ je v tomto případě to, že do velké míry jednotliví interpreti sdílejí základnu fans, takže i když se o slovo přihlásí pokaždé někdo jiný, připomenou se všichni.
V roce 2018 vyšlo pod Milion+ 7 projektů včetně Jackpotova post mortem 111 a alba Grál, kde Jickson spolupracoval s Viktorem Sheenem. Zároveň spatřil světlo světa i počin od celého vydavatelství s názvem Krtek Money Life, se kterým nyní všichni obíhají kluby.
Ani v roce 2019 jednotliví členové nezahálejí a už teď víme, že nás čekají další projekty. Zásadní album vydal Hasan aka český Frank Ocean a očekáváme ještě pár dalších. Krom nich vycházejí i singly a videoklipy k albovým věcem i sólo záležitosti, rovněž spolupráce a kolaborace, se jmény i tvářemi jednotlivých členů se tedy máš možnost setkávat velmi často.
Marketing a taktika
Asi sis už měl možnost všimnout, že celá crew vždy zaměří pozornost na svých sociálních sítích, obzvlášť na Instagramu, jen na jeden projekt. Ať už je to společné album, sólo projekt některého člena, labelový koncert nebo vystoupení jednotlivce, informaci najdeš na každém profilu se správným načasováním, vhodnou grafikou a označením profilů, kterých se to týká.
S funkcí swipe up nakládají rapeři i producenti citlivě, a když některý z nich přidá fotografii, ostatní mu ji komentují, aby na ni přesunuli pozornost fanoušků. Ano, přesně takto funguje smýšlení mladého publika, a i když nejde o žádnou vědu, ukazuje se to jako velmi efektivní způsob.
A takto to vypadá v praxi
Nemusíš být ani studovaný marketingový guru, abys pochopil, jak fungují sociální sítě, co všechno dokáže pojmout běžný sledovatel, a jak to udělat, aby v tom nebyl chaos navzdory velkému počtu velmi aktivních členů.
I když stále právem považujeme některé rapery za dominantnější, i oni sami si uvědomují, že bezhlavým spravováním sociálních sítí by ty ostatních zbytečně zastínili. Místo toho jim pomáhají růst, čímž se v konečném důsledku zvětšuje fanouškovská základna všem.
Platí, že je to celé stále o rodině, srdíčku a dobrém pocitu. Viděli jsme už několik skupin i větších platforem, které se po čase rozpadly, protože lidé nedokázali spolupracovat, měli různé zájmy a pohled na tvorbu. Sice do Milion+ nevidíme, ale dojem z fungování připomínající kvalitně rozjetou firmu s jasnou vizí je dostatečně přesvědčivý.
Důvodů je ve skutečnosti ještě mnohem více, kluci diktují módní trendy, postupy při tvorbě, ovládají najednou Česko i Slovensko, mají vlastní festival, komunikují s fanoušky, zapojují se do atraktivních projektů, spolupracují s progresivními brandy a nezaprodali se pochybným sponzorům. Distribuci jim dělá Universal, a pokud to takto půjde dál, ještě o nich hodně uslyšíme.