Refresher Česko
Stáhnout
X
21. ledna 2020 22:40
Tímea Krauszová

V Číně objevili fosilii dinosaura starou 120 milionů let, nazvali ho tančícím drakem

ZAJÍMAVOSTI

Byl velký přibližně jako krkavec.

Takzvaný tančící drak žil v Číně přibližně před 120 miliony lety, píše CNN. Poukazuje na to nejnovější výzkum, ve kterém zkoumali fosilie dinosaura, který vědcům pomáhá propojit dinosaury a ptáky.

Malý dráček

Dinosaurus byl velký přibližně jako krkavec, byl ale dvakrát tak dlouhý a měl dlouhý opeřený ocas z kostí. Peří mu rostlo i na nohách. Vědci ho nazvali wulong bohaiensis, v překladu tančící drak.

Rok od konce Kliniky. Zažila útok zápalnou lahví, těžkooděnce i exekutory, nyní spolek hledá nové prostory Rok od konce Kliniky. Zažila útok zápalnou lahví, těžkooděnce i exekutory, nyní spolek hledá nové prostory 13. ledna 2020 15:49

Přestože byl maličký, měl nebezpečně ostré zuby. Podobně jako ptáci měl lehké kosti a přední končetiny tvořila křídla. Jeho kosti objevili už před deseti lety čínští farmáři, vystavené byly v přírodovědeckém muzeu. Později ho studovali vědci, mezi nimi i Ashley Poust, která pro CNN s nadšením vyprávěla, jak objevovala stále nové informace o maličkém dinosaurovi.

Vědci své poznatky zveřejnili nedávno i ve vědeckém časopise The Anatomical Record. Podle Proust zapadá tančící drak do širokého spektra dinosaurů, kteří se spojují s předchůdci ptáků. V době, kdy zemřel, byl ještě mládětem, napovídají jeho kosti. Měl však už peří dospělého jedince, což podle vědkyně znamená, že buď v minulosti sloužilo peří i pro jinou funkci, o níž zatím nevíme, nebo se v průběhu evoluce změnila rychlost dospívání ptáků a růstu jejich peří.

Byl prý předchůdcem velociraptora. Pro Proust je nejzvláštnější to, v jak dobrém stavu se jeho kosti zachovaly. „Mluvíme o zvířeti, které je dvakrát tak staré než T-Rex,“ uvedla pro CNN. Ptáci, ptakoještěr a dinosauři, kteří se opeřenci podobali, žili ve stejném období a pravděpodobně to bylo v době, kdy se rozšířily i kvetoucí rostliny.