Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
30. června 2022 18:30
Čas čtení 5:01
Tereza Patočková

Elf Bar je trendem, který raketově roste především mezi nejmladšími dospělými. Představuje riziko pro zdraví i životní prostředí

KULTURA ELEKTRONICKÉ CIGARETY
Uložit Uložené

Za jediný rok vzrostlo používání produktů, jako je Elf Bar, mezi 18letými kuřáky z 0,89 % na ohromných 56,7 %.

Kouří ji ve škole, na ulici, doma a někteří s ní i usínají. Řeč je o jednorázové elektronické cigaretě Elf Bar, ze které se stal, především na sociálních sítích, absolutní hit. Z TikToku ale pomalu pronikla do všech sfér běžného života, a tak ji mohl zaznamenat už i ten, kdo sociální sítě vůbec nepoužívá. Je skoro nemožné jít po ulici a nepotkat alespoň jednoho člověka, který nemá u pusy malou barevnou tyčinku. Čínský výrobce Elf Bar, který tyto vapery prodává, se díky masivní popularitě stal největším výrobcem jednorázových vaperů na světě a nevypadá to, že by obliba jeho výrobků v brzké době nějak stagnovala. 


Produkt Elf Bar jako takový je barevná elektronická cigareta ve všech možných příchutích. Na rozdíl od klasických vaperů ji uživatelé poté, co ji dokouří, vyhodí. To drasticky snižuje její cenu, a na českém trhu se tak může pohybovat v rozmezí od sto padesáti do dvou set korun. To, že není nutné ji dobíjet ani doplňovat likvid, je jedním z důvodů, proč její obliba roste. Když ji uživatel ztratí, nemusí ho to nijak zvlášť mrzet, prostě si koupí další.

elfbar
Zdroj: REFRESHER/Eliška Kubů

Není to ale pouze uživatelskou jednoduchostí, proč si Elf Bar za tak krátkou dobu vybudoval silnou pozici na trhu. Popularita, které dali základ především mladí lidé, je spojena také s marketingem a vizuální stránkou celého produktu. Kiwi Passion Fruit Guava, Mango, Cotton Candy, Bannana Ice – to je jen zlomek příchutí, které si člověk může zakoupit, navíc v lákavém designovém a barevném balení. Všechny příchutě jsou sladké, a v kombinaci s přitažlivou vizuální stránkou tak tvoří perfektní lákadlo na mladého spotřebitele. 


Tady ale přichází problém. I přesto, že si v Česku mohou Elf Bar koupit pouze uživatelé starší 18 let, jejich popularizace na sociálních sítích naprosto zasáhla i mnohem mladší publikum, a pro mladistvé je navíc opatření si vlastního Elf Baru dost jednoduché. 


Dostupnost je právě také faktorem, u kterého se předpokládá, že přispěl k masivnímu vzestupu těchto jednorázových vaperů. Elf Bar jde totiž velice snadno pořídit online například přes eBay nebo Amazon a mladí lidé toho také využívají. Tito prodejci totiž nevyžadují žádné ověření věku ani průkaz totožnosti. Podle šetření online obchodu Vape Club se navíc Elf Bary prodávaly také na 205 neoficiálních účtech na TikToku. S těmito prodejními účty podle zjištění interagovalo okolo půl milionu mladistvých. O tom, jak je Elf Bar nyní populární, svědčí ale i fakt, že hashtag #elfbar má právě na TikToku necelých 700 milionů zhlédnutí. Oblibu mezi mladými ale potvrzují i alarmující data. 

Domů
Sdílet
Diskuse
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.