Americké sci-fi Everything Everywhere All at Once obdrželo sedm Oscarů včetně toho za nejlepší film roku. Přinášíme recenzi.
Režiséři snímku Swiss Man Army Daniel Kwan a Daniel Scheinert se dlouhá léta připravovali na natočení svého nejlepšího filmu. Everything Everywhere All at Once je originálním sci-fi, ve kterém postavy cestují multivesmírem a různými alternativními dimenzemi. V nich potkávají odlišné verze lidí, které znají.
Originální využití multivesmíru, o kterém se může Doctoru Strangovi jen zdát
Hlavní je ale to, že člověk schopný cestovat dimenzemi dokáže získat jakékoli dovednosti a zkušenosti jakékoli jiné verze sebe samého. Majitelka prádelny Evelyn se tak dokáže naučit kung-fu, profesionální kuchyňské techniky, operní zpěv či profesionální akrobacii. To vše během vteřiny, než načte talent ostatních verzí sebe samé z jiných dimenzí.
Ty se jí náramně hodí, protože se musí postavit nebezpečnému nepříteli, který ničí celý multivesmír. Také motivace a vykreslení záporáků mají v tomto snímku velký a emotivní zvrat. Hlavní postava na konci filmu pochopí, že pokud se na věci nedíváme očima toho druhého, i obyčejné věci v životě nám mohou připadat jako negativní, až nebezpečné.
Skvělý akční sci-fi film je pod povrchem emotivním rodinným dramatem
Everything Everywhere All at Once je navenek geniálně napsaným a natočeným sci-fi filmem, který střídá jeden kreativní nápad za druhým. Všechny tyto originální sci-fi elementy ale slouží základní dějové kostře, kterou je vztah matky ke své dceři, otci a manželovi. Film je jakousi terapií rodinných vztahů vykreslenou v absurdním sci-fi prostředí.
Užiješ si ho i v případě, že nepochopíš motivace postav a ztratíš se v ději, který občas dokáže být komplikovaný. Odhadujeme však, že při druhém zhlédnutí tento film doceníme ještě více, jelikož se v něm skrývá množství skrytých odkazů. Zápletku filmu a emotivní zvrat ale lze pochopit už napoprvé.
Akční sci-fi dokáže být také překvapivě emotivní, když se hluboce zaryje do psychických a rodinných problémů rodiny hlavní postavy Evelyn. Tvůrci tyto scény navíc zkomponovali skutečně originálně.
Multivesmír jim otevřel možnosti, díky kterým vylíčili vztah mezi postavami v mnoha prostředích a způsoby, jež tě zanechají v němém úžasu. Například scény se skalami fungují až překvapivě dobře (pochopíš, o čem mluvíme, pokud se na film podíváš).
Hodně muziky za málo peněz
Povedly se i akční scény, i když místy působily už trochu přehnaně. Film je skvěle natočený a oceníš v něm také vynikající střih. Bez něj bychom se nebyli schopni zorientovat v multivesmíru a různých šílených scénách. Tvůrci snímek natočili za 25 milionů dolarů, čemuž se věří jen stěží.
Ve filmu se neustále něco děje a mnohdy jen díky existenci vizuálních, počítačových triků. Film se odehrává v mnoha různých prostředích a vizuál místy vypadá lépe než v drahém blockbusteru. Vysoké kvalitě filmu pomohli i herci v čele s Michelle Yeoh, kterou tvůrci upřednostnili před Jackiem Chanem.
Ironické je, že herec Ke Huy Quan, který hraje Evelynina manžela Waymonda, připomíná právě Jackieho Chana. Jednak svým vzezřením, jednak v akčních scénách. Z hlediska herců byl nejmilejším překvapením a doufáme, že ho ještě v hollywoodských filmech uvidíme.
Nekonečný nával originálních, kreativních a vtipných scén
Everything Everywhere All at Once je originálním sci-fi filmem s povedenou akcí a překvapivě velkým množstvím vtipných scén. Tvůrci přeplnili film kreativními nápady, ať už to byly vtipné maličkosti, nebo vynalézavé a jedinečné dialogy, respektive opravdu povedené způsoby, jakými se postavy propojily se svými alternativními verzemi.
Teprve před nějakou dobou jsme v kinech viděli komiksovku Doctor Strange in the Multiverse of Madness. Everything Everywhere All at Once je ovšem mnohem lepším filmem o multiversu, který naplno využívá jeho potenciál. Je obrovská škoda, že tento počin v našich kinech neuvidíme.
Everything Everywhere All at Once udělujeme devět bodů z deseti.
Jediným negativem je v našich očích několik scén, které by se mohly zkrátit. Film má téměř dvě a půl hodiny a místy je to znát. Ne že by byl nudný, ale najdeš v něm dvě tři scény, které se zbytečně natahují.
PS: Doporučujeme se nedívat na trailer a o filmu si nic víc nezjišťovat. Užiješ si ho víc, pokud nebudeš vědět, co tě čeká.