Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Únor je pro abstinenci jako stvořený už kvůli iniciativě Suchej únor. Jestli taky cítíš, že je čas ulevit játrům a nechat alkohol ležet, ale zároveň víš, že ti bude občasná sklenička chybět, nastává problém. Existuje nealko alkohol? A kde se dá koupit?
Když jsme naposledy cestovali do Německa a Rakouska, chtěli jsme přivézt jako dárek nějakou lahvinku. Proto jsme navštívili obyčejný supermarket, našli regály s alkoholem a koupili první láhev, která nám přišla pod ruku.
Byl to gin. Tedy jak se to vezme. Jakmile jsme jej zaplatili, zjistili jsme, že to gin je, ale bez alkoholu.
Vrátili jsme se zpět a začali prostor studovat pořádně. Regál, ve kterém produkt stál, byl celý věnovaný „nealko alkoholu“. Nejen gin, ale i další destiláty zde měly svou, dle místních plnohodnotnou, nealko náhradu. Neváhali jsme a také si jednu přivezli.
Anketa:
Piješ nealko alkohol?
Ano, jistě.
To existuje?
Vůbec.
Ano, jistě.
66 %
To existuje?
9 %
Vůbec.
25 %
Proč to zmiňujeme? Momentálně máme únor a ten se v Česku nese ve znamení abstinence, kterou zpopularizovala iniciativa Suchej únor. Bylo by proto bezva, kdyby si i člověk žijící v Česku mohl v nejbližším supermarketu koupit láhev – ovšem bez alkoholu. Jestli to lze, jsme zjistili za tebe.
Omezený výběr
Působili jsme jako exoti. Přijít do českého supermarketu a ptát se prodavaček, jestli prodávají nealko alkohol, může působit jako provokace. My jsme se s očekávaným nepochopením překvapivě nesetkali, místo něj přišlo zmatení či nadšení, když jsme líčili, že něco takového opravdu existuje. Jen ne zrovna u nás.
V Česku máme omezenou nabídku. V nejdostupnějších obchodech najdeš zejména nealkoholické pivo (buď s 0,3 % alkoholu, nebo bezalkoholové, test najdeš zde) a nealkoholická (dealkoholizovaná) vína, kterých je vícero. Proto jsme se rozhodli, že je otestujeme.
Jak jsme hodnotili
Jsme zvědaví konzumenti, ne odborníci, proto explicitně uvádíme, že je test prováděn laiky. Ke každému produktu vyjadřujeme své pocity v několika odstavcích.
Nakoupili jsme 20 lahví „bezalkoholového alkoholu“. Vzorek obsahoval šumivá vína, normální vína a aperitivy; nealko pálenky v Česku nejsou. Každý z nich lze koupit v jedné či více sítích supermarketů v Česku (Tesco, Albert, Kaufland, Billa a Lidl).
Test jsme pojali méně kompetitivně a více jako poznávačku. Zajímalo nás, jak vína chutnají, jaký je rozdíl mezi nimi a alkoholovou verzí a jestli stojí za nákup. Pokud produkty disponovaly něčím neobvyklým, uvedli jsme to v popisu.
Ohodnotili jsme je na škále od 0 do 10, kde desítka znamená, že nápoj doporučujeme všemi deseti.
Mionetto 0,0 %
Výrobce: Mionetto Vini GmbH, Wiesbaden, Německo Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 283,98 Kč
Vánoce jsou pryč, ale obchody stále nabízí velké zásoby prosseca. V regálech však objevíš i jeho nealkoholickou verzi. Vhodným vzorkem pro začátek se nám proto jevila láhev oblíbeného Mionetta, kterou mívá doma každý.
Mionetto italské značky Mionetto Vini je z dealkoholizovaného vína. To se vyrábí, jak uvádí autoři webu Alkohol.cz, způsobem jako alko víno, jelikož vlastně klasickým vínem bylo. Jen se v procesu alkohol odstranil. Objem zbytkového cukru by k tomu neměl převýšit 75 g/l.
Dealkoholizované víno je proto kyselejší, což je také jeho největší rozdíl oproti předloze. Je méně květnaté a po polknutí neucítíš alkoholové rozplývavé teplo. Ovlivní to tvou Mimosu? Možná trochu. Stačí ji ale dobře poměrově namíchat a věříme, že ti chutnat bude. Naoko se neliší, šumí vlastně stejně a barva je možná jen o jeden odstín bledší.
Jistě jde o zajímavou náhradu v případě, že ti kyselé víno nevadí. My jsme bohužel právě těmi, kteří mají radši víno sladší. Proto (i kvůli vyšší ceně) mu asi nedáme takovou známku, jakou by si zasloužilo.
TIP: Stejně jako nealkoholické pivo i víno v sobě může mít zbytkový alkohol. Podle zákona až do 0,5 %. Proto si radši dávej pozor, pokud se chceš alkoholu vyhnout úplně!
Hodnocení: 6,5/10
Viña Tarapacá Sauvignon Blanc Alcohol Free
Výrobce: Viña Tarapacá S.A., Isla de Maipo, Chile Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 294,50 Kč
Přidej se do klubu Refresher+ již od 125 Kč 25 Kč
Co dozvíš po odemknutí?
Které ze 20 nealko vín nám chutnalo nejvíc.
Jaký aperitiv si budeme dopřávat v nealko verzi i po konci února.
Ochutnali jsme taky nealko Bohemia Sekt. Nevyhrál, ale nevedl si vůbec špatně. Jak jsme ho ohodnotili?
Tradiční chilské víno značky Viña Tarapacá je jedním z těch, v nichž zbytkový alkohol zůstává. Třeba v testovaném Sauvignon Blanc je do 0,5 % alkoholu v láhvi.
Společnost proklamuje šetrnou a udržitelnou výrobu vína s dealkoholizací, během níž nedošlo k přidání žádného aroma nebo příměsi. To sedí. Ani vůně Sauvignonu nechybí; je jemná, s jakýmsi tropickým ocáskem, o čemž se domníváme, že je také správně. Možná tomu pomohl i charakter Sauvignonu, jenž je „kyselkavější“, takže se dealkoholizovaná verze zdá prakticky sladká.
Milovníci kyselek se pomějí a milovníci kladného hodnocení taktéž. Jenže pozor, co se týká finanční náročnosti, jde o nejdražší láhev ve výběru.
Hodnocení: 7/10
Alcohol Free Garnacha-Rosé
Výrobce: Felix Solis S.L., Valdepeñas, Španělsko Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 109,90 Kč
Testování bylo veselejší a veselejší. Se španělským vínem odrůdy Garnacha-Rosé, jehož chuť má mít tóny malin, červeného ovoce a jahod, jsme ochutnali nealko nebe. Vážně jsme nečekali, že víno, které má jasně viditelné logo Tesca, může mít v našem testu tak vysoké hodnocení.
První dealkoholizované sladké víno v našem životě mělo hodně přidaných látek a „dochucovadel“ ve složení společně s malým (tolerovaným) množstvím alkoholu, na druhou stranu to v tomto případě umíme tolerovat. Dokázali bychom jej pít každý den.
Hodnocení: 8/10
Schloss Sommerau Alkoholfrei rosé / červené / bílé
Výrobce: neuveden Obchod: Kaufland Objem: 750 ml Cena: 79,90 Kč
Trojice německých vín v nás nebudila úplnou jistotu kvality. Jednak měla prakticky totožný popisek složení, přestože se jednalo o tři různé odrůdy, a jednak cenou.
Zařadili jsme ji za Garnacha-Rosé, abychom mohli porovnat kvalitu předchozího vína. A ani toto rosé nebylo špatné – náznak bublin společně s mírnou kyselkou a sladkým podtónem sice nedosáhl kvalit předchozího produktu, ale také se nedalo mluvit o propadáku.
Zato červené víno mělo zvláštní šmak i vůni. Jako bychom cítili dlouho kvašené hrozny se zatuchlým dřevěným sudem. Bílé víno však vrátilo značku na koně, a i když nijak výrazně nelákalo svou vůní, chuť mělo vyváženě kyselou i sladkou. Tečkou byl jakýsi sladší ovocný tón, našemu jazyku ale těžko rozeznatelný. Víno má tendenci chutnat. Pozor však na to červené.
Výrobce: neuveden, Německo Obchod: Albert / Lidl Objem: 750 ml Cena: 194 Kč / 59,90 Kč (sleva)
Ivančického malíře Alfonse Muchu znáš, jeho sekt určitě taky. Proto jenom zběžně:
Dealkoholizované „cuvée“ bílé odrůdy v sobě mělo sladkost, na rozdíl od bezalkoholového Mionetta. Možná k tomu přispěla právě moštová složka, pilo se příjemně. Těžko usuzovat, jestli hrálo roli i zbytkové množství alkoholu. I proto bylo zajímavější testovat rosé, v němž žádný alkohol nebyl.
Zkušenost pravila, že čím méně alkoholu, tím větší kyselka. Jenže v odrůdě růžového vína to tak úplně neplatilo. Ukázalo se, že kyselost bílého vína zde chybí. Ceníme.
Hodnocení: bílé: 8/10, růžové: 7,5/10
Crodino Biondo / Rosso
Výrobce: DCM S.P.A závod Crodo, Sesto San Giovanni, Itálie Obchod: Tesco Objem: 100 ml Cena: 241,89 Kč (po osmi kusech)
Jediným narušitelem „vinného“ testu jsou italské aperitivy, přičemž nejvíce signifikantní značkou je Crodino.
Receptura nealko drinku se nezměnila od poloviny šedesátých let, kdy výrobci italských likérů zaznamenali velkou poptávku po nealkoholických drincích. Dnes se údajně trend vrací, a proto má Crodino v českých obchodech zastání. Prodává se ve dvou verzích, Biondo a Rosso.
Biondo je žluté, voní po pomerančích a bylinách a jeho chuť povzbuzená kořením není pro lidi nezvládající hořké chutě (po sladkých vínech to byla síla). Nedá se mu ale upřít návykovost a nevšední chuť. U Rossa se hořkost zvládá lépe. Připomene ti aperol, campari a podobné typy drinků, které se opírají o červený pomeranč a bylinky.
Ale pozor, chceš-li je v Česku koupit, najdeš je jen v balení po osmi, což se zase promítá do ceny.
Hodnocení: biondo:6/10, rossé: 8,5/10
Italiamo Aperitivo Alcohol-free Biondo / Rosso
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Objem: 98 ml Cena: 64,90 Kč (po šesti kusech)
Oblíbenost Crodina vytvořila prostor pro konkurenci. A tak tu máme aperitivy značky Italiamo, které lze koupit v Lidlu. Výhody? Mnohem nižší cena, podobná kvalita a praktičtější balení po šesti.
Mluvíme-li o chuti, je rozdílná. Méně „prožitá“, někdo by řekl i méně kvalitní. Biondo má všeho méně – hořkosti, ale i pomeranče, bylin a koření. Přidané sladkosti je zase přehršel. Rosso pokračuje v tradici eliminování hořkosti, která je ale důležitým gró původního produktu. Proto nám oba nápoje chutnají vlastně napůl.
Hodnocení: biondo: 5/10, rossé: 7/10
Alcohol free Sparkling
Výrobce: Felix Solis S.L., Valdepeñas, Španělsko Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 109,90 Kč
Zase Tesco produkt a Felix Solis z Valdepeñas, takže očekávání nebylo nízké. Naštěstí jsme zklamáni nebyli.
Sparkling nápoj z dealkoholizovaného vína ze španělských hroznů odrůdy Savignon Blanc jsme mohli porovnat, i když samozřejmě s odstupem, s výše testovaným vínem z Chile. Výsledek mluvil ve prospěch Tesco nápoje. Chutná plněji, je sladší, rozhodně mu nechybí bublinky a není drahý.
Hodnocení: 7,5/10
Nozeco
Výrobce: neuveden Obchod: Kaufland Objem: 750 ml Cena: 159,90 Kč
Jak by řekl Jiří Babica: Když nemůžeš prosecco, tak tam dáš nozeco. Je to ale tak? Vinná réva, ze které je aromatizovaný nápoj vyroben, má vlastní vůni a ani chuť není „proseccová“. Je kyselkavější, ale zároveň i více kořenitá. Z jakého vína ale je, není uvedeno.
Reklama produktu staví na tom, že se jedná o pití, které je vhodné pro vegany, což ale není úplně výhoda vzhledem k ostatním, povětšinou „veganským“ produktům. Hezkým detailem byl QR kód na etiketě, který nás přenesl na Instagram do účtu značky. Že by nás ale produkt nadchl po jiné stránce, se říct nedá.
Hodnocení: 5,5/10
Vinselekt Michlovský Terrasecco Free White
Výrobce: VINSELEKT MICHLOVSKÝ, a. s., Rakvice, Česká republika Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 294,50 Kč
I Terrasecco se může zdát jako nápoj bližší proseccu. Rakvické vinařství Vinselekt Michlovský ale údajně přišlo s vlastním konceptem nealkoholického perlivého vína, tak bacha.
Jenže i když se nejedná o „nápoj z dealkoholizovaného vína“, jeho obsah byl podobný kterémukoliv „cuvée“. Chuť jihomoravského Terrasecca je akorát jemnější, čiřejší, se zajímavou slabší kyselkou, která se pije poměrně příjemně.
Proto cenovka blížící se třem stovkám korun, byť za lokální produkt, působí v supermarketu nepřiměřeně.
Hodnocení: 6/10
La Grande Célébration Non Alcoholic
Výrobce: neuveden Obchod: Albert Objem: 750 ml Cena: 89,90 Kč
Nenadchne, neurazí. Tento titul si vysloužil nápoj La Grande Célébration. Jaké jsou jeho výhody? Je dostupný a opravdu levný, ostatně jde o jeden z mála podobných nápojů pod sto korun. Chuťově to je nealko průměr, který však není, v případě méně dostupných financí, nikterak urážlivý. Naopak.
Ostatně jak se píše na etiketě: „Každý zdánlivě malý úspěch, okamžik nebo zážitek stojí za to oslavit.“ A to se do peněz propíše.
Hodnocení: 6/10
Alcohol Free Cabernet Tempranillo
Výrobce: Felix Solis S.L., Valdepeñas, Španělsko Obchod: Tesco Objem: 750 ml Cena: 109,90 Kč
Červené víno jsme ochutnali, dealkoholizovanou verzi také a prostě ne. Subjektivně uvádíme: pít to nejde. Proto byl úspěch dealkoholizovaného Cabernetu Sauvignon-Tempranillo téměř zpečetěn, přestože šlo o Tesco víno ze španělského Valdepeñas, které dosud slavilo úspěch.
Zvláštní chuť doprovází ještě zvláštnější vůně, již absence alkoholu násobí. Bez urážky, ale stačí přivonění a přijdeme si jako v zatuchlé, nepříjemné místnosti. O chuti pak nemůže být ani řeč.
Hodnocení: 3/10
Burg Schöneck Alkoholfrei
Výrobce: neuveden Obchod: Lidl Objem: 750 ml Cena: 79,90 Kč
Cenovým konkurentem La Grande Célébration se stal šumivý nápoj Burg Schöneck. Je tím nejlevnějším, co se dá sehnat, což se odráží v množství odalkoholizovaného vína v produktu (71 %) i v transparentnosti ve složení. Nedozvíme se mnoho.
Láhev má taktéž nevábný vzhled, plastovou zátku místo korku a jako jediná při otevírání šumí z hrdla ven. O vůni nemůže být řeč, chuť ztrácí na „vínovosti“ a je dost zředěná. Nenáročnému konzumentovi to možná stačit bude, ale nám ne.
Hodnocení: 3/10
Scavi&Ray Sparkling Alkoholfrei
Výrobce: MBG INTERNATIONAL PREMIUM BRANDS GMBG, Paderborn, Německo Obchod: Lidl Objem: 750 ml Cena: 129,90 Kč
Popis, odkud šumivé nealkoholické víno Scavi&Ray Sparkling Alkoholfrei pochází, byl věru detailní. Hrozny z vinařské oblasti Veneto v Itálii se zpracovaly v německém Paderbornu, odkud byly doručeny k českému zákazníkovi.
Nejdražší položka z nákupu v Lidlu splňuje zlatý standard našeho testu, v němž jde hlavně o ucházející chuť. I vzhledem k ceně jde o vhodnou alternativu pro ty, kteří chtějí při nealko oslavách ušetřit. Poměr cena/výkon je přívětivý, chuť se vyrovná dražším láhvím.
Hodnocení: 7/10
Bohemia Sekt Nealkoholický nápoj sycený
Výrobce: neuveden Obchod: Albert Objem: 750 ml Cena: 188 Kč
Nealkoholická klasika ze Starého Plzence je prvním nealkoholickým alkoholem, který jsme ochutnali. Slyšeli jsme na ni jen chválu, tak jsme to ověřili ve všemožné konkurenci.
Skutečnost, že Bohemia Sekt v nealko verzi neztratil jedinečnost, je pro fanoušky určitě dobrá informace. Když jej ale srovnáváme s konkurencí, umíme si představit, že by v láhvi mohlo být méně bublinek a o kapičku více chuti. A i ta cena by mohla být nižší.
Hodnocení: 7,5/10
Výsledky
Česká republika má s alkoholem problémy. Dalším dílkem do skládačky pavučiny závislosti může být i absence lehce dostupných nealkoholických forem klasických alkoholů. Pokud člověk nemá za domem německý nebo rakouský supermarket, musí jej shánět přes internet nebo ve specializovaných prodejnách.
V případě, že se chce spolehnout na sortiment v supermarketech, musí mít rád pivo nebo víno. A to z naší zkušenosti není samozřejmost. Nicméně z toho, co nám tuzemské řetězce nabízí, se domníváme, že se vybrat dá. Největší nealko sortiment má překvapivě Tesco.
Třetí místo v testu obsadila česká klasika Bohemia Sekt Nealkoholický nápoj sycený společně s Alcohol free Sparkling z Tesca a Mucha sektem free rosé. Stříbrně chutnalo Tesco Alcohol Free Garnacha-Rosé a Mucha sekt nealko a vítězem se stalo Crodino Rosso. Věříme, že jsme jej neměli naposledy.