Ve světě high fashion v posledních letech neexistuje pojem stabilní práce.
Zpomalení, respektive propad globálního hospodářství z různých důvodů výrazně poškodily i oděvní průmysl, který nikdy nebyl tak nestabilním místem. Návrháři ve strukturách největších módních značek jsou pod obrovským tlakem zákazníků, ale především vlastníků, pro které jsou na prvním místě rostoucí tržby a výnosy.
Bohužel, ty nejsou ve většině případů uspokojivé (jako například v případě Miu Miu nebo Prady) a kreativní ředitelé se přesouvají mezi módními domy více než kdy předtím.
Změny na nejvyšších pozicích jsou sice nedílnou součástí koloběhu high fashion, avšak jen v tomto roce opustily svá místa osobnosti jako Donatella Versace, Demna Gvasalia či Jonathan Anderson, čímž tato slavná jména navázala na další hvězdné kolegy z předchozího období.
Pokud jsi ztracen*á v současném světě módy a chceš se zorientovat, níže jsme shrnuli všechny nejvýraznější odchody a přesuny návrhářů, kteří formují podobu moderní estetiky.
1. Matthieu Blazy vyměnil módní dům Bottega Veneta za Chanel
Obrovský krok ve své kariéře udělal Matthieu Blazy v polovině prosince 2024, kdy opustil skvělou práci v módním domě Bottega Veneta, aby přijal výzvu v podobě místa uměleckého ředitele Chanel.
Francouzsko-belgický návrhář si udělal v Bottega Veneta velmi dobré jméno a jako odměna přišla z Paříže nabídka, kterou nemohl odmítnout. Blazy bude podřízeným Bruna Pavlovského, prezidenta společnosti Chanel Fashion a Chanel SA, přičemž bude zodpovědný za všechny kolekce haute couture, ready-to-wear a doplňky ikonické značky.
Blazy nahradil návrhářku Virginii Viard, která opustila Chanel v červnu 2024, a spustila lavinu fám o tom, kdo obsadí jeden z nejlukrativnějších postů v oděvním průmyslu. Mezi horké kandidáty patřili hlavně Hedi Slimane (dřívější kreativní ředitel Celine) a Simon Porte Jacquemus (zakladatel značky Jacquemus), avšak Pavlovsky vložil důvěru do rukou Blazyho.
Novou kreativní ředitelkou v Bottega Veneta je návrhářka Louise Trotter.
2. Kim Jones opustil Dior
31. ledna oznámila Delphine Arnault (předsedkyně představenstva a generální ředitelka Dior), že Kim Jones odstupuje z funkce uměleckého ředitele mužské módy značky Dior.
Renomovaný britský návrhář vedl linii mužské módy Dior od roku 2018 a jeho posledním dílem je kolekce podzim/zima 2025, kterou odhalil během lednového týdne módy v Paříži. O Jonesově odchodu kolovaly v médiích spekulace delší dobu, a proto nešlo o velké překvapení.
51letý rodák z Londýna, který stál například i za vznikem kolekce Louis Vuitton a Supreme, vrátil Dior na vrchol popularity, a to nejen díky vlastním ready-to-wear modelům, ale také prostřednictvím zvučných spoluprací – od debutové přehlídky, kterou vytvořil s umělcem Kawsem, přes limitovanou verzi ikonických tenisek Air Jordan 1, až po návrhy se značkami Stussy, ERL nebo Stone Island.
Zatím nejsou žádné oficiální informace o tom, kde bude Jones pokračovat, ani kdo bude novým lídrem mužské linie módního domu Dior. Jednoho z možných nástupců Kima Jonese najdeš na konci článku.
3. Glenn Martens nahradil Johna Galliana v Maison Margiela
Zatím největší kariérní výzvu má před sebou také belgický návrhář Glenn Martens, který se postupnými kroky dostal koncem ledna k místu kreativního ředitele Maison Margiela, když nahradil legendárního Johna Galliana.
Martens si udělal skvělé jméno díky vizionářské práci pro značku Y/Project, která tento rok zavřela svůj ateliér, a následně tvorbou s virálním dosahem pro Diesel, kde bude pracovat i nadále.
„Cítím se nesmírně poctěn, že se mohu připojit k úžasnému Maison Margiela, skutečně jedinečnému domu, který už desetiletí inspiruje svět,“ uvedl v oficiálním prohlášení Martens. Návrhářovou výhodou je velmi dobrý vztah s předsedou společnosti OTB Group Renzem Rossom, která vlastní Diesel i Maison Margiela.
4. Sabato de Sarno skončil v Gucci
6. února oznámilo vedení konsorcia Kering (vlastník módního domu Gucci) okamžité ukončení spolupráce s návrhářem Sabatem de Sarnem, který vydržel v pozici kreativního ředitele přibližně dva roky.
De Sarno nastoupil do Gucci s mandátem zdůraznit designově univerzálnější, ikonické vlastnosti značky. Období prudkého růstu prodeje pod vedením maximalistické estetiky jeho předchůdce Alessandra Micheleho se během pandemie rozplynulo, což vedlo k několikaleté stagnaci tržeb.
Z našeho pohledu talentovaný návrhář vsadil při tvorbě na umírněnější estetiku, která spojovala ostré kousky šité na míru s mladistvým stylingem. Luxusní modely však nevyvolaly takový rozruch, jaký byl potřebný k obnovení starších hospodářských výsledků – vedení Gucci oznámilo přibližně 20procentní pokles prodeje v roce 2024 a De Sarno musel odejít. Jméno hvězdného nástupce najdeš níže.
5. Demna neodolal lukrativní nabídce od Gucci
Ihned po oznámení ukončení spolupráce se Sabatem de Sarnem jsme věděli, že Gucci plánuje obsadit nejvýznamnější pozici ve strukturách značky známým jménem, které vzbudí okamžitou pozornost i mimo bublinu nadšenců.
Společnost jmenovala svým novým uměleckým ředitelem Demnu a vybrala si tak módního provokatéra, který definoval éru a který bude tvořit další kapitolu značky Gucci v řadách konsorcia Kering. Demna, který se narodil v Gruzii, byl od roku 2015 kreativním ředitelem v módním domě Balenciaga.
Gvasaliova záliba v nadrozměrných sportovních oděvech s avantgardním, gotickým nádechem v kombinaci s kodexy Balenciaga způsobila renesanci pařížského domu a podobný cíl čeká na známého návrháře i v Gucci. Potvrzují to také slova Francescy Bellettini, zástupkyně generálního ředitele Kering, která uvedla: „Prioritou je dodat značce autoritu v oblasti módy.“
6. Simone Bellotti povede ateliér Jil Sander
Jméno Simone Bellotti sice není tak zvučné jako Demna Gvasalia, ale pro módní dům Jil Sander jde o perfektní akvizici na post kreativního ředitele po odchodu Lucie a Luka Meier.
Bellotti je mimořádně zkušený návrhář, který strávil šestnáct let v týmu Gucci, a naposledy vedl švýcarský módní dům Bally, kde si díky výrazným ready-to-wear modelům vysloužil atraktivní místo v ateliéru Jil Sander. Uvidíme, zda naváže na minimalistickou estetiku značky, nebo zkusí přinést neočekávaný koncept. Věříme v první možnost.
„Je pro mě nesmírnou poctou stát se součástí Jil Sander – módního domu, který vytvořil nový estetický jazyk a ovlivnil celé designérské prostředí,“ uvedl Bellotti v prohlášení.
7. Odchod Donatelly Versace a nástup mladé krve Vitaleho
Obrovská změna čeká módní dům Versace, který vedla od roku 1997 Donatella Versace (sestra zesnulého zakladatele značky Gianniho).
Donatella opouští nejdůležitější pozici v módním domě po 28 letech práce, kterou obdivovaly miliony lidí. Navzdory odchodu z návrhářské oblasti Versace uvedla, že zůstane se značkou úzce spjatá i ve své nové roli hlavní ambasadorky.
Vedení značky Versace převezme od 1. dubna jako nový kreativní ředitel Dario Vitale – italský návrhář s fresh pohledem na oděvní průmysl, který přišel z Miu Miu, kde byl ředitelem designu. Jeho úkolem bude otevřít další kapitolu módního domu, který je známý odvážnou a extravagantní estetikou se silnou vazbou na celebrity.
8. Jonathan Anderson opustil Loewe
Výraznou ztrátu zaznamenalo také konsorcium LVMH, když z pozice kreativního ředitele v módním domě Loewe odstoupil Jonathan Anderson. To, o čem zástupci médií polemizovali několik měsíců, oznámila značka před několika dny.
40letý rodák ze Severního Irska strávil v španělském módním domě Loewe jedenáct let, během nichž představil osmnáct sezónních ready-to-wear kolekcí a hned několik virálních produktů včetně modelů s charakteristickým anagramem.
Anderson díky své originální práci posunul roční tržby Loewe nad dvě miliardy eur. Očekává se, že převezme opratě mužské linie Dior, ačkoli své další kroky zatím neprozradil, ani nebylo stanoveno kreativní složení, které ho nahradí.