Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
22. září 2015 v 18:23
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Volkswagen čelí kvůli megapodvodu obrovskému skandálu, Němci volají po úplném zákazu dieselů!

TECH
Uložit Uložené

Megapodvod se týká až 11 milionů aut, akcie Volkswagenu se propadají historicky o více než 23 procent a hlava koncernu údajně odstoupí už v pátek.

V dnešní spotřební době nejsou komplexní svolávání automobilů kvůli kdejakým závadám či opatřením žádnou neznámou. Právě naopak, zejména za velkou louží jsou statisícové až milionové „svolávačky“ vozidel do servisů stále častější záležitostí. Skandál, který v uplynulých dnech však poznamenal automobilku Volkswagen, respektive koncern Volkswagen Group jako takový, pravděpodobně nemá v tomto směru obdoby. Poslední dny totiž automobilovým průmyslem otřásá podvod s dieselovými motory 2.0 TDI (typ EA 189) v USA, kde vyplula na povrch skutečnost, že VW záměrně používal ve svých vozidlech software, díky kterému měření emisí vykazovalo podstatně menší hodnoty. Jinými slovy to znamená, že naftové modely vypouštějí ve skutečnosti až 35-40násobně více zplodin (oxidu dusíku) , než ukazují dosud prováděné laboratorní testy a jak uvádí automobilka. Informace pocházející ze strany Amerického úřadu pro ochranu životního prostředí (EPA). Ten zprvu hovořil o takových praktikách na vozidlech výhradně v Americe, jak se však momentálně ukazuje, problém nabírá na rozměrech, nakolik nejde jen o americké Volkswageny, ale mimo jiné také o vozy v Jižní Koreji, ba co více, už i samotná značka přiznala, že takovým softwarem mohou být vybavena jejich vozidla celosvětově, Evropy se to však týkat údajně nemá.

Volkswagen čelí kvůli megapodvodu obrovskému skandálu, Němci volají po úplném zákazu dieselů!

Ve výsledku jsme tak svědky událostí, které budou mít dohru nevídaných rozměrů. Z původně odhadovaných, přibližně 480 tisíc inkriminovaných vozidel s motory TDI (Golf, Jetta, New Beetle, americký Passat a Audi A3), které budou muset dříve či později navštívit servis, se tím pádem má svolávání týkat dohromady až 11 milionů automobilů! Právě tolik exemplářů je osazených oním agregátem. Kromě toho, že už i prodej výše zmíněných modelů byl zastaven, na krku VW visí astronomická pokuta ve výši až 18 miliard dolarů a trestní stíhání ze strany amerického ministerstva. Nejlépe na tom nejsou ani akcie firmy, které poslední dny vykazují propad o zhruba 23 %, čímž se dostaly na úroveň okolo 3 500 Kč a z tržní hodnoty společnosti tím pádem zmizelo již 406 miliard Kč. Pokud vezmeme v úvahu rozdíl v akciích za poslední dny, jde o jeden z největších a nejhlubších propadů v historii značky ze dne na den. Volkswagen pomalu ale jistě začíná stahovat ke dnu i zbylé automobilky z Německa. Hlava koncernu Martin Winterkorn chybu a megapodvod přiznal, navíc, v médiích se stále více spekuluje o jeho odstoupení – německý deník Der Tagesspiegel tvrdí, že Winterkorn se vzdá své funkce už v pátek.

Volkswagen čelí kvůli megapodvodu obrovskému skandálu, Němci volají po úplném zákazu dieselů!

Paradoxem na tom všem je, že Volkswagen v USA hovořil o motorech TDI Clean Diesel jako o nové generaci motorů, kterými chce tamní zákazníky nabádat k jejich koupi, čímž by měli dát přednost ochraně životního prostředí před starými známými velkoobjemovými benzinovými agregáty, které jsou pro tento trh stále dominantní a nechvalně pověstné kvůli svojí nešetrnosti vůči přírodě. V ten nesprávný čas se na světlo světla prodírá i faceliftovaný Passat v americké verzi (prakticky úplně jiný automobil ve srovnání s Passatem v Evropě), který odhalila automobilka právě dnes, přičemž pod jeho kapotou se může nacházet i právě "poškozený", 2litrový naftový motor. V současnosti se zjišťuje, jakým způsobem je možné v ten správný čas, tedy během měření, daným softwarem omezit množství produkovaných emisí. Volkswagen intenzivně pracuje na vyšetření nesrovnalostí použitého softwaru u naftových motorů, aby tyto odchylky odstranil technickými opatřeními. Tiskové zprávy dále říkají následující: "Na pokrytí nezbytných servisních opatření a dalšího úsilí opět získat důvěru zákazníků má Volkswagen v úmyslu v 3. čtvrtletí tohoto obchodního roku vytvořit rezervu ve výši přibližně 176 miliard Kč s dopadem na hospodářský výsledek. Kvůli probíhajícím vyšetřováním je uvedená částka spojená s rizikem odhadu. Koncern bude průběžně a transparentně informovat veřejnost o dalším průběhu vyšetřování."

Volkswagen čelí kvůli megapodvodu obrovskému skandálu, Němci volají po úplném zákazu dieselů!

Třešničkou na dortu je snaha německých aktivistů a organizací, která volá po úplném zákazu dieselových motorů v Německu. Přesvědčeni jsou totiž, že software či zařízení vypínající filtry a katalyzátory se mohou nacházet také v automobilech v Evropě a to ve všech koncernových značkách, tedy i ve Škodě či Seatu, a tak právní cestou chtějí dosáhnout zákazu používání naftových vozidel vykazujících vyšší produkci emisí v německých městech už příští rok. Celý problém tak může přinést mnohem větší změny a nařízení než se čeká, a to i na starém kontinentu. Samozřejmě, internetem se již šíří několik posměšků a obrázků o tom, jak jsou koncernové motory neekologické.

Domů
Sdílet
Diskuse