Vyzkoušej klub Refresher+ už od 0 Kč 😱
22. dubna 2016 v 14:51

Hardcore Henry je zábavnou, nechutně brutální a originální poctou akčnímu žánru (Recenze)

Jedno z největších překvapení nejen v rámci žánru. Hardcore Henry je filmem, který chcete vidět v kinech.

Nikdy bych neřekl, že přijdu v dubnu do kina na tři filmy a ze všech tří budu nadšený. Nejprve to byl skvělý 10 Cloverfield Lane, před týdnem výjimečný Orel Eddie, no a jen včera jsem si vychutnal poctu akčnímu žánru minulých let. To vše s poctivou dávkou originality a autorské vize žánrových sekvencí v podobě tak trochu revolučního filmu - Hardcore Henry. O Henrym jsme na našem webu psali dost, nakonec, již od prvního traileru bylo jasné, že to nebude jen tak obyčejný projekt z Ruska. Stojí za ním ruský producent a režisér Timur Bekmambetov, který před několika lety oslovil režiséra Ilji Najšulera (stojí za krátkým akčním sci-fi Bad Motherfucker). Právě po něm se rozhodl Bekmambetov sáhnout. Po neotesaném ruském talentu a nabídnout mu natočení celovečerního filmu, akorát měl být celý natočen z pohledu první osoby. Ilja neodmítl (jakoby i mohl, že?) A po Henrym už je jasné, že je velkým fanouškem akčního žánru. Splnil tak sny jak sobě, tak i milionům diváků po celém světě.

Zdroj: STX Entertainment

Napsal si tedy scénář, do role Henryho obsadil němého parkourista, přimontoval mu na hlavu GoPro kameru a dal mu do rukou nějaké zbraně, jen aby pobíhal po celé zemi a zabíjel každého, kdo chce ublížit jemu. Děj je velmi jednoduchý a plochý, nějaký ten zvrat ale obsahuje. Snímek začíná probuzením Henryho v jakési vodní komoře. Chybí mu ruka i noha a půvabná žena mu vysvětluje, že jsou manželé, přičemž ho tak trochu přivedla z říše mrtvých. Stává se z něj kyborg a navíc po něm jde neznámý plavovlasý chlap jménem Akan se superschopnostmi. Jak se k nim dostal nám vysvětleno není a není to vlastně ani potřeba. Premisa a samotné postavy jsou tu jen k tomu, aby ukázaly Henrymu směr, jakým se má vydat, ostatní je už na něm. Potěší cameo Tima Rotha, ovšem hlavní hvězdou je GoPro kamera ve spojení s Sharlto Copley. Rodák z Johannesburgu si natáčení evidentně užíval, což je na plátně patřičně cítit. Jeho postava je nesmírně vtipná a krade si pro sebe všechny scény, ve kterých se nachází. Za zmínku stojí i krásná Haley Bennet. Pokud vám učarovala, můžete se na její přítomnost těšit ještě letos hned několikrát.

Děj je povrchní, dialogy v drtivé většině slouží k pobavení diváka a přemostění situací, a tak je hlavním řečovým prostředkem kamera. Celou tu hodinu a půl vnímáme svět kolem Henryho výhradně jeho očima. Možná to nevíte, ale Hardcore Henry není z hlediska produkce velkým filmem. Natočen byl za pár milionů a někdy je to cítit. Kupodivu se ale roztřesená kamera vlastně příliš netřese a po čase si na ni vaše oči již zcela zvyknou. Chaotické scény nastávají až v samém závěru, kdy je akce na vrcholu a Henry se sám nestíhá otáčet za nepřáteli, takže s tím má problémy i lidské oko. Zejména v závěru, kdy se kamera kroutí a skáče z jednoho bodu na druhý se už divák tak trochu ztrácí. Efekty jsou na dostatečné úrovni, přičemž vám do očí bude bít jediná scéna, ze které jsem měl ale pocit, že spíše odkazuje na Dooma (pokud jste ho viděli, víte, na co narážím). Nejlépe se dívá na honičky, rozhovory za statické kamery a samozřejmě, přestřelky. Ty jsou brilantně natočené, nabízejí hned několik památných momentů a vzhledem k možnosti pohybu a detailního zobrazení Henryho pohybů díky pohledu z první osoby je to všechno dynamické. Z toho vyplývá i neskutečný drive zaručující, že nudit se nebudete ani na minutu. Zčásti za to můžeme vděčit i povedenému střihu, který nenechá žádnou delší sekvenci bez adrenalinového impulsu.

Zdroj: STX Entertainment

Hardcore Henry je důkazem toho, že po světě se povaluje nespočet skrytých talentů, kteří vám za pár milionů natočí nezapomenutelný kino zážitek, přičemž si k hollywoodským smlouvám ani nečichnou. Z plátna na vás srší filmové odkazy či dávky šílených scenérií, jaké měl asi režisér v hlavě už dlouho a celý život je toužil všem ukázat. Někdy jsou brutální, až je to místy nepříjemné, jindy z nich čiší originalita a láska tvůrců, kteří do tohoto projektu dali ze sebe všechno, což je častokrát cítit. Geniální postava Sharlto Copleyho ve spojení s 90minutovou akční honičkou a lámání páteře ve vražedném tempu, a to vše pozlacené humorným pojetím. Záplava geniality, odvahy režiséra a kousky, nad nimiž si kaskadéři asi vylámali zuby. Hardcore Henry je nejlepší možnou poctou akčnímu žánru, jakou jsme si v tomto formátu za pár milionů mohli představit a já se už nemohu dočkat, kdy si dám druhé kolo. Je zázrak, že něco takového vzniklo. Sice to netrhá kasovní rekordy, ale pevně věříme, že to otevřelo dveře dalším takovým projektům. Že se pobavíte, vám je již jasné. Dokonce se pozastavíte nad tím, že ty trailery toho ani moc neukázaly, a to jsme si všichni mysleli, že ukázali hodně. Kdepak, to nejlepší na vás čeká v kině. A vy si to nemůžete nechat ujít. 8,5/10

PS: Ten rating R a Hardcore v názvu tam není pro legraci. Některé scény jsou prostě gore.

0/10