30. června 2016 18:07

Je 6. série Game of Thrones plná draků, velkolepých bitev a šokujících okamžiků prozatím tou nejlepší? (Recenze)

Šestá série je u konce. Byli jsme svědky úžasných, ale i méně zajímavých epizod.

Rok jsme čekali, rok jsme doufali, že už bude další série lepší. Nebudu si nic nalhávat, ta pátá byla jednoduše slabší, a tak trochu nudila. Mohl za to fakt, že se na ní nepodílel George R. R. Martin, nebo šlo právě o potřebu rozmístit všechny postavy po celém světě, což vyžadovalo mnoho času? Scénáristé této show se určitě snaží, aby vše dávalo smysl a nic se neudálo bez důvodu, sem tam jim to sice nevyjde dle představ, ale v konečném důsledku to jen napomáhá dojmu, že i ty nejvíce šokující momenty měly nějakou nadstavbu. Zpětně bychom si určitě uvědomili, že tvůrci nám zanechávají náznaky toho, co se bude dít. Dopadlo to tentokrát lépe?

Zdroj: HBO

I navzdory tomu, že jsme měli mnoho hlavních i vedlejších postav roztroušených po celém Westerosu, mám dojem, že jsme s nimi strávili více času než naposledy. Stále si pořádně nedokážeme vychutnat všechny dějové linky, jelikož nás režisér přestřihne na úplně jinou část světa k jiným postavám. Budovat takto atmosféru, napětí a celistvé dějové linky, je extrémně náročné. Showrunneři David Benioff a D. B. Weiss mají za úkol posunovat se v příběhu co možná nejrovnoměrněji a udělat to přitom tak, aby to bylo pořád zábavné a vždy se něco dělo. Seriál si totiž vybudoval auru nezaměnitelných dějových linek, šokujících momentů, skvělých dialogů a vysoké kvality. Diváci si zvykli na příliš časté šokující momenty, no a o čem by byly, kdyby jen šokovaly bez emotivního dopadu nebo opravdového významu? Všechny obrovské momenty se musí budovat z postupných dialogů a událostí na televizní obrazovce. Díky tomu některé epizody vypadají nudněji než ostatní. Já to ale vnímám trochu jinak.

Zdroj: HBO

U 6. série jsem se nenudil ani jednou, akorát jsem některé sekvence nebo příběhové odbočky vnímal méně. Je jasné, že scény s Tyrionem, Jonem a Ramseym byly mnohem napínavější a akčnější než ty s Jaimem, Samem nebo Tommenem, který v mých očích jednoduše nezabodoval. To ale neznamená, že bychom se u těchto postav nudili. Jednoduše řečeno, od Game of Thrones očekáváme v každé epizodě velkolepé scenérie, souboje a odhalení. To by ale mohla skončit už za pár částí a ne za maximálně 15, jak tvůrci slibují. Vše se musí postupně vygradovat, nakonec i ten Mad Max se na 10 minut zastavil, což působila stejně jako v tomto seriálu. Přišel malý útlum, aby se děl mohl posunout dále. A toto je potřeba si co nejdříve uvědomitPokud by totiž každá epizoda Game of Thrones byla taková jako poslední dvě (což je z hlediska budgetu, děje jako takového a vysoké laťky kvality nemožné), ničím by od těch ostatních nevynikaly a diváci by nebyli v takovém napětí a ani v úžasu. Vytknout by se ale dalo, že některé dějové linky se natahují až příliš dlouho a nakonec se ani patřičně neuzavřou, resp. se nám v některých případech přetáhly do další série. Například plán Margaery. Můžeme ale předpokládat, že poslední dvě série budou opravdu nabité. Více si o nich ale řekneme v samostatném článku.

Zdroj: HBO

Co se technického hlediska týče, HBO není co vytknout. Jak režiséři, tak herci si odvedli svoji práci vskutku nadmíru dobře, přičemž někteří z nich excelovali. Skvělý scénář byl základem emotivních scén, velkolepých střetů armád nebo jednoduchých dialogů. Kaskadéři, maskéři... celý štáb si jednoduše zaslouží nejednoho Oscara. Hlavně natočení 9. epizody bylo zkouškou všech kompetentních, no a my už dnes víme, že ní prošli excelentně. Na závěr tu máme 10. epizodu, jejíž gradace, nádherná hudba Ramina Djawadiho ve spojení s dokonalou režií Miguela Sapochnika a dechberoucím dějem měla za následek, že jsem nadšením tleskal a vydával zvuky jako naposledy u premiéry The Force Awakens. Za poslední dva roky mi nic nepřišlo právě tak kvalitně natočené, zahrané a napsané jako právě poslední dvě epizody.

A to ještě stále nemluvíme o střihu, který se postaral o celistvost děje a měl velké zásluhy na gradaci. V 6. sérii jsme se dočkali všeho, co na Game of Thrones tak milujeme. Velkolepé bitvy, skvělé dialogy našich oblíbených postav, nádherné scény vyvolávající husí kůži, šokující odhalení a momenty... to vše a mnohem více zdobí momentálně zřejmě nejlepší seriál současnosti, což však nemůžu říci s jistotou, protože nesleduji vícero skvělých televizních shows. Minimálně se ale všichni shodneme na tom, že jde o nejvíce velkolepý televizní projekt, který dávno přerostl hollywoodskou tvorbu. Jestliže jsme trochu nudné a mnohem slabší 5. sérii dali s přimhouřenýma očima 8/10, té 6. nemůžeme jinak než velmi silných 9/10.

0/10