Na povrch vyšla informace, že v Česku je už několik měsíců skutečně raritní Pagani.
Prostřednictvím projektu Exkluzivní automobily z českých a slovenských cest jsme vám již ukázali nespočet všelijakých čtyřkolových chuťovek z našich končin. Nejednou jste tak byli svědky luxusních, exotických, super či hypersportovních vozidel, nemluvě o nových automobilových přírůstcích, které jsme vám ukázali v předstihu mezi prvními. Mohli bychom tedy napsat, že každý z daných příspěvků byl velmi zajímavý a v jistém slova smyslu jedinečný a skutečně hodný dodatku exkluzivní. Dnes vám ale ukážeme něco, co jsme tu tedy ještě věru neměli, dokonce asi málokdo by řekl, že by se u nás mohla zdržovat exkluzivita takových obrovských rozměrů. Ano, Pagani Huayra se skutečně nachází v Česku a náš fanoušek, známý český petrolhead Cossie670, měl to štěstí a jediný domácí exemplář na celém československém území nejenže perfektně nafotil, ale dokonce i natočil.
Abychom byli ale přesní a opravdu vám přiblížili důležitost přítomnosti této famóznosti u nás, dodejme následující. Podle našich informací se v současnosti na Slovensku (již) s největší pravděpodobností nenachází žádný kousek od Pagani (kdysi dvě Zondy), zatímco v Česku kromě tohoto počinu evidujeme jen pár poschovávaných modelů starší Zondy. Mimochodem, jen před několika lety na Slovensko zavítal sám Horacio Pagani. Na několik hodin jsme tak v centru Bratislavy měli jedinečnou možnost potkat zakladatele malé italské automobilky Pagani Automobili S.P.A. a zároveň si na vlastní oči prohlédnout samotnou Huayru. Tak či onak, ve výsledku je tedy podstatou článku opravdu velká vzácnost, ba co víc, dovolíme si tento automobil označit za jedno z vůbec nejexkluzivnějších vozidel, jaké jsme na území Česka a Slovenska kdy evidovali! Určitě nám dáte totiž za pravdu, že Huayra je už prostě trošku jiná káva.
Český exemplář se pyšní zdařilou konfigurací, která se spoléhá na červeno-černé zbarvení (pro úplnost jde přesně o červený lak Rosso Monza). Černými prvky samozřejmě myslíme karbonové plochy, ostatně ty jsou pro Huayru typické. Sekundují jim ovšem i černé disky či část přední kapoty. Základem vozu je karbon-titanový monokok, díky čemuž italský supersport váží jen přibližně 1350 kg. Obecně jsou jednotlivé prvky vozidla vyrobené z kombinace uhlíkových vláken, titanu a kompozitního materiálu, čímž je nejenže zaručena nízká hmotnost, ale i velká tuhost karoserie. Huayra je přitom po stránce designu známá nejen díky svým (k dokonalosti vyladěným) tvarům, ale i vytříbenou aerodynamikou, která počítá s více aktivními plochami. Kromě specifického předního splitteru, zadního difuzoru a funkčních otvorů zaujme dvojice výsuvných předních (mezi světly), ale i zadních (na konci karosérie) klapek. Zmínit je však třeba i lehké kované disky, speciální karbon-keramické brzdy Brembo či titanový výfukový systém, tedy detaily, které dotvářejí doslova vyšperkovaný design a techniku.
Samozřejmě, dalším z highlightů je samotný interiér s jedinečným rukopisem. Jinými slovy, vnitřek je výsledkem doslova uměleckého díla, zejména pokud si všimneme několika odhalených detailů odkrývajících mechanické řešení. Specifický estetický návrh a spleť skutečného karbonu, hliníku, kůže a nejmodernějších technologii je již následně jen třešničkou na dortu. Po vzoru exteriéru je jinak i interiér laděný v červeno-černé kombinaci, i když v případě kokpitu převažuje černý odstín a detaily.
Hmotnostní údaj nabírá na fascinaci zvláště pokud připomeneme, že uprostřed svých útrob schovává Huayra obrovský 6litrový dvanáctiválec M158 twin-turbo, který i přes technicky perfektní konstrukci vzhledem ke své velikosti patří mezi nejtěžší agregáty vůbec. Jeho parametry jsou přitom úchvatné - jednotka z dílny AMG poskytuje výkon 537 kW / 730 koní a točivý moment přes úctyhodných 1000 N.m. Podotknout je přitom třeba, že se bavíme o výhradně zadním pohonu, jelikož síla putuje jen na zadní kola, a to prostřednictvím špičkové 7stupňové automatické převodovky Xtrac s karbonovými součástmi a schopností měnit rychlostní stupně již za 75 milisekund. Huayra dokáže podle Pagani akcelerovat z 0-100 km/h za 3,3 sekundy, přičemž maximální rychlost se pohybuje na úrovni 370 km/h. Mimochodem, velkou senzací je i následující údaj, který pochází přímo z technické specifikace automobilky - karbon-keramické brzdy dokáží zastavit supersport z rychlosti 100 km/h údajně jen za rovné 2 sekundy, zatímco z 200 km/h je vozidlo schopno zcela zastavit za neuvěřitelné 4,2 sekundy!
Horacio Pagani v době představení své pýchy mluvil o cenovce od přibližně 850 tisíc € bez daně. Už krátce nato jsme se dozvěděli, že položky příplatkové výbavy a následná specifikace příslušného exempláře umí tuto cenovku i zdvojnásobit. Realita ukazuje, že prvotní zprávy byly na místě. Podle našich informací Huayra, kterou vidíte na fotkách, stojí přibližně 1,5 milionu € (40 milionů korun) bez daně! To je skutečně nemalý balík peněz, ten ale odráží předešlé řádky a skutečnost, že Pagani je kategorie sama o sobě. Navíc i díky této cenovce je supersport z dílny Pagani těžké kategorizovat. Motoricky a výkonnostně jsme na úrovni vozidel jako Lamborghini Aventador LP700-4, Ferrari F12berlinetta, ve světě smetánky se ale Huayra řadí spíše k exkluzivitám jako je Aston Martin One-77, Bugatti Veyron či Koenigsegg Agera. Na závěr dodejme, že konkrétnější domovská lokalita českého kousku není veřejně známá, tajemstvím však není, že jde o v pořadí 51. exemplář z pouze 100kusové série. Dobrou zprávou je, že spatřit ho budete moci živě ve dnech 10-11.6. na vyhledávané motoristické akci Legendy.