Letošní udílení Cen Akademie je za dveřmi. Půjde o jubilejní 90. ročník. Po osmé v řadě se bude odehrávat v Dolby Theatre.
Už v noci z neděle na pondělí nás čeká jedna z nejvýznamnějších filmových událostí letošního roku. V pořadí již 90. ročník udílení Cen Akademie začne kolem druhé hodiny ranní našeho času a skončí někdy za svítání. Moderování oscarového večera se jako v minulém roce ujme Jimmy Kimmel, a tak můžeme očekávat vtipnou, ale nijak nevyčnívající show.
Možná se však dočkáme překvapení. Loňský rok totiž rozvířil vody hollywoodského byznysu velmi výrazně a vrhl na něj stín ostudy. Roky přehlížené zákulisní sexuální obtěžování se díky projektu #metoo provalilo na veřejnost a známé tváře jako Harvey Weinstein nebo Kevin Spacey přišly nejen o svou čest, ale i o své místo ve filmové branži.
Seznam celebrit, které uvedou jednotlivé kategorie
Celý svět vyjádřil sympatie odvážným ženám, které vyšly se svými nepříjemnými zážitky na veřejnost, a filmové akce jako Zlaté glóby nebo BAFTA se nesly v duchu celočerného oblečení, které mělo působit jako protest a poukázání na problém sexuálního zneužívání.
Vypadá to, že se skutečně něco změnilo, a tak není pochyb o tom, že toto téma zazní i během oscarového večera. Začátek roku však přinesl ještě jedno vážné téma. Spolu s komiksovkou Black Panther, v níž hrají většinu rolí Afroameričané, se otevřelo téma upozaďování národnostních menšin.
Jimmy Kimmel tak k očekávané porci vtipů bude mít ještě jeden důležitý úkol. Oscaři jsou totiž tradičně spojováni s politikou, a tentokrát bude skutečně obtížné tato témata dobře uchopit. Ještě větší pozornost by měli ale přitáhnout snímky, herečky, herci a členové štábu, kteří budou ten večer doufat, že promění své nominace.
Jistě už mnozí napjatě očekáváte, zda váš favorizovaný film, herec nebo herečka obdrží zlatou sošku. My jsme pro tentokrát vypustili emoce a osobní preference stranou a sestavili jsme pro vás náš odhad výsledků 90. ročníků předávání Cen Akademie. Nevybírali jsme však náhodně, každý tip jsme řádně zanalyzovali a v textu zdůvodnili, proč právě on má největší šanci. Nezařadili jsme některé minoritní kategorie jako krátký animovaný film nebo dokument.
Nejlepší střih - Dunkirk
Nominace je v této kategorii sice rozdělena rovně mezi pět adeptů, avšak finální souboj se podle všech dostupných ukazatelů odehraje mezi Dunkirkem a Baby Driverem. Zabodovat může také I, Tonya, ale Akademie s největší pravděpodobností sáhne po řemeslném skvostu jménem Dunkirk.
Je sice faktem, že Baby Driver si odnesl za střih cenu BAFTA, ale Oscaři už několikrát v historii dokázali, že přejí válečnému žánru. Jsou také konzervativnější, a tak se vítězství Dunkirku oproti rychlému zimnímu hitu dá očekávat s velkou pravděpodobností.
Nejlepší vizuální efekty - War for the Planet of the Apes
V této kategorii to bude velmi těsné. Přesto zde opět figurují dva favoriti, kteří ale tentokrát mají rovnocenné šance. Cenu BAFTA za efekty sice získal Blade Runner 2049, ale my přesto během oscarového ceremoniálu dáváme větší naděje Válce o planetu opic.
Celá trilogie je klenotem současné kinematografie, přesto se jí nepodařilo získat ani jednoho Oscara. Třetí díl by si, troufám si říci, zasloužil i nominaci na Nejlepší film, a tato kategorie tak může být cestou, jak tento výborný film ocenit. Blade Runner má však velmi vyrovnané šance, jeho vizuál je opravdu nádherný a členové Akademie mohou podlehnout nostalgii, neboť i původní film byl nominován v této kategorii.
Nejlepší výprava - The Shape of Water
V této kategorii se překvapení můžeme dočkat pravděpodobněji. Soupeřit spolu budou Beauty and the Beast, Blade Runner 2049, Darkest Hour, Dunkirk a The Shape of Water. Všechny mají šanci.
S přihlédnutím k rozhodnutím, které Akademie udělala v minulosti však můžeme soudit, že cena připadne The Shape of Water. Akademie v této kategorii ráda oceňuje fantasy, na záda mu však bude dýchat Darkest Hour, což je další klasický příklad filmu, který se v této kategorii dočkává uznání.
Nejlepší animák - Coco
Jako obvykle Akademie vybrala mezi nominované i některé kousky z inide scény. Zářným příkladem budiž Loving Vincent, ručně malovaný příběh ve stylu obrazů van Gogha. Následuje The Breadwinner, který vypráví o dívce, jenž vyrůstala v Tálibánu v Afghánistánu.
Nejmenší naděje má lehce infantilní The Boss Baby a vyřadit můžeme rovnou i Ferdinanda. Této kategorii naprosto jednoznačně dominuje nádherný animák Coco. Může vůbec někdo někdy porazit Pixar?
Nejlepší originální scénář - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Zde to bývá každoročně velmi nevyzpytatelné. Pokud však sledujete i ostatní filmová udílení cen, jedna nápověda září zlatým písmem. V této kategorii si totiž odnesl cenu BAFTA a Zlatý glób Martin McDonagh, autor scénáře k Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.
Na své si však může přijít i Get Out, což je film, který si minimálně jednu proměněnou nominaci zaslouží. V podstatě nemůžeme ze hry vyloužit ani další snímky jako The Big Sick, The Shape of Water a Lady Bird. Bude to těsné.
Nejlepší adaptovaný scénář - Call Me By Your Name
Když si tyto nominace trochu rozebereme, dostaneme poměrně přesný obrázek o potenciálním vítězi i současné podobě Hollywoodu. The Disaster Artist vychází z nejhoršího filmu všech dob a Logan zase s komiksové série.
Tuto kategorii kdysi opanovaly knižní bestsellery a divadelní hry, nyní jsme na tomhle. Šanci může mít Mudbound. Ten by mohl přitáhnout pozornost, jelikož autorka scénáře Dee Rees je první Afroameričankou, která kdy byla v této kategorii nominovaná.
Zdaleka největší šanci však má drama Call Me by Your Name, které je jako jediné z pětice v této kategorii nominované i na Nejlepší film a už nyní třímá za adaptovaný scénář sošky WGA a BAFTA.
Originální soundtrack - The Shape of Water
John Williams je na Oscarech jako doma. Za soundtrack Star Wars: The Last Jedi si vysloužil svou již 51. nominaci. Za hudební doprovod k prvnímu dílu této ságy si cenu skutečně odnesl, ale od té doby už jeho tvorbu v rámci Star Wars Akademie nikdy neocenila. Pochybuji, že se letos bude něco měnit.
Skvělou práci odvedli také Hans Zimmer pro Dunkirk, Jonny Greenwood pro Phantom Thread, Carter Burwell pro Three Billboards Outside Ebbing, Missouri. Nejvýrazněji však v loňském roce zabodoval Alexandre Desplat se svými romantickými tóny dotvářejícími kouzelnou atmosféru The Shape of Water. Ocenění přistane bez větších pochyb právě jemu.
Nejlepší makeup - Darkest Hour
Zde můžete každoročně vybírat jen z trojice kandidátů. A i když jsme se loni dočkali překvapení v podobě vítězství Suicide Squad, letos všechna zahraniční média (a my jakbysmet) žádné překvapení neočekávají. Make-up ve filmech Wonder a Victoria & Abdul je sice na vysoké úrovni a svou nominaci si zaslouží, ale Gary Oldman namaskovaný jako Winston Churchill je prostě takřka tutová volba.
Nejlepší kostýmy - Phantom Thread
Další tutovka. Pokud jste jako Jennifer Lawrence nevypnuli drama Phantom Thread po třech minutách, určitě jste usoudili to samé co my. Film, jehož ústředním tématem je luxusní oblékání, je prostě jako stvořený pro výhru v této kategorii. Šaty, které se v něm objevují jsou nádherné a Beauty and the Beast, Darkest Hour či Victoria & Abdul nemohou něčemu takovému konkurovat.
Nejlepší kamera - Blade Runner 2049
Roger Deakins patří mezi největší oscarové smolaře. Už třináctkrát se dočkal nominace, ale zatím pokaždé si zlatou sošku odnesl někdo jiný. V letošním roce si však troufám tvrdit, že má největší šance právě on. Spolu se snímkem Blade Runner 2049 bude konkurovat počinům Darkest Hour, The Shape of Water a Dunkirk.
Na divokou kartu zde může zahrát Rachel Morrison se snímkem Mudbound, která se stala první ženou nominovanou v rámci této kategorie.
Nejlepší cizojazyčný film - A Fantastic Woman (Chile)
Předpovědět, který zahraniční film si odnese oscara bývá velmi těžké a letos tomu nebude jinak. Spousta zahraničních médií a kritiků hovoří o držiteli ceny Palme d’Or – švédském filmu The Square. Nebývá však pravidlem, že film, který uspěje v Cannes uspěje i na Oscarech. Právě naopak.
Své šance drží i ruský Loveless. Ten však nedokázal rozproudit tolik vášní jako námi vybraný favorit v podobě A Fantastic Woman z jihoamerické Chile. Mimořádně silné melodrama přichází s tématem sexuální identity, které tolik filmů neotevírá. Zaslouží si uznání Akademie. A nejvíce mu věří i sázkové kanceláře.
Nejlepší herec ve vedlejší roli - Sam Rockwell (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Sam Rockwell si konečně získal zaslouženou pozornost. Již dlouhá léta patří mezi hereckou špičku, ale až nyní si ho začala všímat i širší veřejnost. Jeho herecký výkon byl oceněn již na předáváních cen SAG, Glóbech, Critics’ Choice Awards a BAFTA.
Není důvod, proč by během oscarového večera mělo být vyhlášeno jiné jméno. Sam si to tentokrát zaslouží. Překazit by mu to mohl snad jen Christopher Plummer, který na poslední chvíli nahradil Kevina Spaceyho ve filmu All the Money in the World a jeho výhra by byla upozorněním pro všechny sexuální predátory.
Nejlepší herečka ve vedlejší roli - Allison Janney (I, Tonya)
I v této kategorii můžeme bitvu o trofej zúžit na dvě herečky - Allison Janney a Laurie Metcalf. Obě ženy si zahrály dvě matky, které vládnou pevnou rukou.
Metcalf si střihla tvrdou, ale milující matku v dramatu Lady Bird a Allison Janney zapůsobila v I, Tonya až děsivým dojmem. Její herecký výkon byl však nezpochybnitelně výborný, a tak si došla pro ceny SAG, Zlatý Glób, Critics’ Choice a BAFTA. Její vítězství se tak zdá být velmi pravděpodobným.
Černým koněm je zde Lesley Manville, jejíž nominaci za výkon ve Phantom Thread nebyl očekávaný.
Nejlepší herečka v hlavní roli - Frances McDormand (Three Billboards Outside Ebbing, Missouri)
Letos tvoří pětice finalistek opravdu silnou skupinu. Parádní výkony Meryl Streep či Saoirse Ronan si nominaci jistě zaslouží, ale jejich šance na výhru nejsou příliš velké. Svou šanci může proměnit Margot Robbie, která se po letech vzdala sexistických rolí nebo Sally Hawkins, která ovládla The Shape of Water.
Přesto však tato čtveřice jakoby o krok zaostávala za Frances McDormand, Ta ovládla nejen všechny filmové ceny před Oscary, ale také ztvárnila roli, za níž si Oscara zaslouží.
Nejlepší herec v hlavní roli - Gary Oldman (Darkest Hour)
U hlavní herečky máme velmi dobrý tip, ale nemůžeme si být tolik jisti. U ceny za hlavního herce to je téměř předem rozhodnutý závod. Zajímavější by snad byl pohled na závod o druhé místo.
O to se utkají Denzel Washington, Timothée Chalamet, Daniel Kaluuya a Daniel Day-Lewis. Denzelův film byl až příliš slabý, Timothée je na cenu za hlavního herce příliš mladý, u Kaluuyi bude hrát roli neoblíbený hororový žánr. A Day-Lewis se nedočkal nominace na SAG, přičemž jen dvakrát v historii se stalo, že někdo nenominovaný na SAG získal Oscara za hlavní roli.
Jednoznačným favoritem je zde Gary Oldman a bylo by velmi překvapivé, kdyby svou nominaci neproměnil.
Nejlepší režisér - Guillermo del Toro (The Shape of Water)
Guillermo del Toro si jde pro svého prvního Oscara. Za posledních pět let získali toto ocenění tři režiséři mexického původu, letos k nim s velkou pravděpodobností přibude čtvrtý. V posledních letech šlo velmi přesně předpovědět, kdo si za tuto kategorii odnese zlatou sošku a letos tomu není jinak.
Del Toro si za svůj romantický opus o lásce mezi monstrem a ženou cenu zaslouží. Uspěl již na BAFTA a Zlatých glóbech a jeho cesta k vytouženému Oscarovi se zdá být pevně nalajnovaná.
Ohrozit by ho mohl snad jen Christopher Nolan, pro nějž by šlo také o prvního Oscara. Toho však Akademie už několikrát ignorovala. Štěstí přejeme oběma, miska vah je ale spíše nakloněna režisérovi Hellbyoe a Faunova labyrintu.
Nejlepší film - Three Billboards Outside Ebbing, Missouri
Během letošního oscarového večera zažijeme jedno z nejnevyzpytatelnějších finále za poslední roky. V užším výběru se nachází hned 9 filmů, přičemž velkou šanci na výhru má pětice z nich.
Ze hry bych rovnou vyřadil The Post. Ten sice premiéroval přesně tak, aby zasáhl do Oscarů a jeho scénář je jak na míru šitý pro tuto událost, ale ve výsledku se svými kvalitami mezi ostatními nominovanými filmy ztrácí.
Velký potenciál by mohlo mít i drama Call Me By Your Name, avšak nedostalo se mu nominace za režii, střih a vedlejšího herce, což se u nejlepších filmů stává velmi zřídka.
Nevěřím ani Darkest Hour, které je spíš o výkonu jednoho skvělé herce a Phantom Thread, který na předchozích festivalech moc nebodoval. Lady Bird nemá nominaci za střih, což bývá nedotknutelná dvojice. Dunkirk má všechny přednosti, ale není tím filmem, který by Akademie ocenila.
Zbývají tedy The Shape of Water, Three Billboards Outside Ebbing, Missouri a Get Out. První dva jmenované mají všechny důvody, proč se stát oscarovým filmem roku a jejich souboj bude opravdu těsný.
Divokou kartou je však Get Out, snímek Jordana Peela, horor, který šikovně kritizuje rasovou a sociální nerovnost. Osobně mu věřím nejvíce, ale pokud se podíváme objektivně na všechny určující faktory, vyjde nám, že vítězství oslaví Three Billboards Outside Ebbing, Missouri.