Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
10. srpna 2018 17:21
Čas čtení 0:00
Antonín Havlík

Interpreti mají z celkových příjmů hudebního průmyslu pouhých 12 %. Vydělávají hlavně koncertováním

HUDBA HUDBA
Uložit Uložené

Jak si vede hudební průmysl a proč tak málo dostávají samotní interpreti?

V ideálním světě nahraje interpret svůj hudební projekt, vydá ho mezi lidi – své fanoušky – a ti mu pak odevzdají své peníze, s ohledem na kvalitu a na relevanci nově vydaného produktu. Ovšem ne všechno je ve světě ideální a realita je ve skutečnosti taková, že se mezi koncového posluchače a umělce ještě přidává vydavatel. Hudební průmysl máme rázem na světě. V loňském roce vydělal 43 miliard dolarů, což dělá 960 miliard korun. Fanoušci utrácejí víc než kdy jindy, a to hlavně díky streamingu a koncertům.

A tady začíná problém: interpreti z tohoto obrovského balíku peněz získali podle průzkumu společnosti Citigroup pouhých 12 procent. To znamená, že celkový příjem umělců za rok 2017 byl jen 5,1 miliardy dolarů (necelých 114 miliard korun). Nejvíc z těchto utržených peněz pocházela z koncertování, kde si interpreti mohou říci o více peněz najednou

Příjmy hudebního průmyslu (v milionech dolarů)

Vývoj hudebního průmyslu by se dal zařadit na dobu před internetem, před příchodem smartphonů a po jejich příchodu. Jak je vidět, s příchodem chytrých telefonů sice spadly zisky hudebního průmyslu, ale poslední roky jsou oproti tomu tyto příjmy lepší než kdy jindy. 43 miliard dolarů je nejvyšší příjem za posledních 12 let. 

Interpreti mají z celkových příjmů hudebního průmyslu pouhých 12 %. Vydělávají hlavně koncertováním

Interpreti jako takoví si nejvíce vydělávají na koncertech, protože byť se zisky z digitální distribuce a streamingu zvyšují, tak si část nechává streamovací platforma a část hudební label či vydavatel. Výdaje spotřebitelů za předplatné těchto služeb dosáhly 20 miliard dolarů.

Doporučeno
V těchto evropských párty klubech potkáš Rihannu nebo Kendall Jenner. V 90. letech tu probíhaly hédonistické večírky V těchto evropských párty klubech potkáš Rihannu nebo Kendall Jenner. V 90. letech tu probíhaly hédonistické večírky 11. března 2024 16:00

Zpráva chce upozornit na tento problém a také se snaží poukázat na to, že by streamovací platformy, jakými jsou Spotify nebo Apple Music, mohly přetransformovat v jakési „hudební labely“, které by interpretům umožnily propojit svou tvorbu přímo se službou a vydělat tím více peněz pro sebe. Není to ale tak jednoduché, protože za interprety stojí obrovské množství lidí.

„V současnosti jsou umělci na posledním místě. Získávají nejmenší kus koláče, přestože jsou to oni, kdo vytváří obsah. V jakémkoli jiném průmyslu jsou obvyklé větší výnosy a marže,“ vysvětluje Bjorn Niclas, spoluzakladatel společnosti Choon.

Domů
Sdílet
Diskuse