Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
19. listopadu 2018 v 12:52
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Jedno z nejlepších SUV na světě pochází z Bratislavy. Jaké je nejatraktivnější Audi na trhu?

TECH
Uložit Uložené

Provětrali jsme novou pýchu Audi.

Značka Audi uplynulé měsíce ve velkém modernizuje své portfolio, o čemž svědčí příchod zcela nových generaci dlouholetých stálic segmentu. A6, A7 či A8 jsou totiž dlouhá léta etablovanými vozidly, která v nabídce figurují jako nezastupitelné dílky stavebnice.

Kromě nich však ingolstadtská automobilka nechala spatřit světlo světa jeden zcela nový počin. Řeč je nepochybně o Q8, která z výhradně bratislavského závodu putuje do celého světa, kde se prezentuje jako vlajková loď značky.

První SUV kupé se čtyřmi kruhy v masce na sebe nechalo relativně dlouho čekat, zvláště pokud konkurenční X6 a GLE kupé dlouhá léta extrémní mírou válcují prodeje a brzy se dočkáme už jejich třetí, resp. druhé generace. Čekání je však konec, ba co víc, horkou novinku jsme již stihli vyzkoušet, a proto vám přinášíme odpověď na to, zda se na ni vyplatilo tak dlouho čekat.

V době, kdy Audi odhalilo model Q8 ve výrazném oranžovém laku, se více lidí shodovalo, že v Ingolstadtu vystřelili mimo. Nám se však do rukou dostal exemplář doplněný o černé doplňky (lišty, maska, detaily), sportovní S-lineový optický paket a obrovské, až 22" dvoubarevné disky, no a musíme uznat, že daná konfigurace Q8 naživo mimořádně sekne!

O to více totiž do světa křičí to výrazné směřování značky, kterým se Audi poslední roky ubírá. Za vše hovoří masivní, do prostoru vystupující osmiúhelníková maska, při které se ztratí i obrovské ledvinky nové X7. Do ohně následně přilévá množství přísných linií a hran, které umocňují celkový design. 

Speciální pozornost si zaslouží světelná technologie. Vepředu dominují světla HD Matrix-LED s perfektní grafikou, vzadu najdeme navzájem propojená efektní světla se snad ještě atraktivnějším designovým podpisem. Zejména v noci se tak novinka postará o pozoruhodné divadlo – hlavní světlomety nabízejí výbornou adaptivní funkcionalitu, třešničkou na dortu je však jejich postupné rozsvěcení a zhasínání, kdy kluci z Ingolstadtu posunuli světelnou hru na novou úroveň.

Jedno z nejlepších SUV na světě pochází z Bratislavy. Jaké je nejatraktivnější Audi na trhu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Podstatou designu je atraktivnější zkosená zadní část. Poznamenat je však třeba, že Audi si opět udělalo takový vlastní segment. Nejenže je Q8 rozměrově (4986 × 1995 × 1705!) větší než konkurence, ale zároveň její střecha výrazné klesá až za (opravdu dlouhými) zadními dveřmi. Kromě toho, novinka se pyšní bezrámovým řešením dveří, což je v dané třídě vskutku netradiční. To, že disponuje i perfektně krytými prahy, to už se víceméně očekává.

Bohužel už i Audi Q8 přichází bez reálných koncovek výfuku, má jen plastové atrapy. Zavazadlový prostor není takovým nekonečným příběhem jako u Q7, 605 litrů však považujeme za velmi slušnou hodnotu. Plně elektricky ovládané páté dveře jsou samozřejmostí, plusem je možnost nechat vozidlo spustit níže, čímž se zjednoduší nakládání předmětů.

Pokud máme být upřímní, z naší strany exteriéru není co vytknout. Vadí nám snad jen esteticky nešťastně umístěné radary v masce, zejména při parkování si zároveň musíte zvyknout i na obrovské rozměry (dvoumetrovou šířku).

 

Jedno z nejlepších SUV na světě pochází z Bratislavy. Jaké je nejatraktivnější Audi na trhu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

V interiéru už žádnou velkou revoluci nečekejte. Palubní deska totiž vychází ze současných modelů. I když po stránce infotainmentu nelze hovořit o tak brutální vyspělosti jako v případě systémů iDrive či MBUX, moderní technokratický kokpit s prvky minimalismu vypadá mimořádně dobře.

Gró tvoří 3 rozměrné displeje – 12,3" digitální budíky Virtual Cockpit; 10,1" centrální displej Black Panel (po vypnutí zanikne v liniích palubky) a 8,6" displej určený pro ovládání klimatizace. Zprvu si na absenci fyzických tlačítek musíte zvyknout , uznáváme však, že technici odvedli výbornou práci a ovládání je intuitivní, zejména co se klimatizace týče.

Ani v tomto případě nechybí parádní 360stupňová kamera s 3D modelem či interaktivní klávesnice, která se umí proměnit na jakýsi touchpad, kde můžete psát. V tomto mají displeje výborné využití, připravit se ale musíte na množství otisků či škrábanců, protože je interiér posetý klavírním lakem. Středové obrazovky jsou navíc více nakloněny do prostoru, čímž často dochází k odrazům paprsků směrem od panoramatické střechy.

Jednou z nejsilnějších stránek Q8 je komfort, pohodlí a vnitřní prostornost. Dozadu se nastupuje zcela s lehkostí a ani vysoké, dvoumetrové postavy nemají nejmenší problém s prostorem nad hlavou či na nohy. Na novinku se v této disciplíně jednoduše X6 či GLE kupé nechytá.

Jedno z nejlepších SUV na světě pochází z Bratislavy. Jaké je nejatraktivnější Audi na trhu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Naopak, jednou ze slabých stránek Q8 je současná nabídka motorů. Ta je totiž v tomto okamžiku ochuzena jen na jedinou verzi 50 TDI -– trojlitrový naftový šestiválec s výkonem 210 kW/286 koní a 600 Nm, pohonem quattro a osmistupňovou automatickou převodovkou. Jsme názoru, že jde o tu nejideálnější motorizaci, která ve většině případů bohatě postačí, avšak...

...takto agresivně vypadající SUV by si určitě zasloužilo víc. Tím narážíme na chystanou variantu SQ8, kterou bude s největší pravděpodobností pohánět naftový osmiválec. Ze zkušenosti s SQ7 si dovolíme tvrdit, že opět půjde o bezkonkurenční poměr výkonu a spotřeby. Ještě chvíli si však musíme počkat.

Pokud jde o bližší parametry, verze 50 TDI dokáže vysprintovat na stovku za 6,3 sekundy, bohužel i zde jsme postřehli zpožděnou, několikasekundovou odezvu na plyn, která je již jakousi tradicí nových koncernových aut. Během testu se naše průměrná spotřeba ustálila na hodnotě 8,5 l/100 km, při meziměstském přesunu však není problém se dostat i pod 7 litrů.

Jedno z nejlepších SUV na světě pochází z Bratislavy. Jaké je nejatraktivnější Audi na trhu?
Zdroj: REFRESHER / MARTINZMARTINA

Za výbornou spotřebou stojí fakt, že i Q8 je již v základu mild-hybridem. Součástí je tedy elektrická síť s napětím 48 V, lithium-iontové akumulátory a startovací generátor, který má 12 kW a je připojen drážkovaným řemenem k hřídeli motoru. Laicky řečeno, v momentě, kdy vozidlo nepotřebuje zásah motoru, nejenže ho odpojí od kol, ale za ideálních podmínek i zcela vypne.

Nesporným faktem je, že Audi Q8 funguje podvozkové perfektně i na těch 22" kolech. Samozřejmě, netřeba očekávat zázraky, vždyť jsou to 22, takže zejména ve městě či na rozbité cestě je auto trochu uskákanější a místy slyšíte buchot od náprav, ale musíme přiznat, že obrovská kola Q8 nevadí. Ztráta komfortu je totiž překvapivě malá, jinými slovy, vzduchovému podvozku dáváme oba palce nahoru.

Plusem je ostatně i řízená zadní náprava, která výraznou měrou přispívá k lepší manévrovatelnosti a jistějšímu/sportovnějšímu temperamentu.

Pokud bychom to měli shrnout, Q8 je výborným autem, u kterého se těžko hledají mínusy. Za ten lze považovat ještě cenu – Audi Q8 startuje na částce 1 945 000 Kč, zatímco testovaný exemplář (ne v plné výbavě) stál necelé tři miliony korun. To už opravdu není málo.

Domů
Sdílet
Diskuse