Chceš dostávat notifikace i na tomto zařízení?
Dnes populární články
Narkobaron El Chapo se skryl za dítě, aby ho nezastřelili. 13leté znásilněné dívky nazýval „vitamíny“ Narkobaron El Chapo se skryl za dítě, aby ho nezastřelili.…
Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat
Pornoherčka Angel Wicky si prošla rakovinou i zneužíváním na place. Po 12 letech v branži chce pornorevoluci (Rozhovor) Pornoherčka Angel Wicky si prošla rakovinou i zneužíváním na…
KVÍZ: Ke které postavě z Harryho Pottera máš nejblíže? KVÍZ: Ke které postavě z Harryho Pottera máš nejblíže?
Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku kulturistiky chodí o berlích Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku…
Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od Burberry, Gucci kabelky nebo kašmírové svetry za pár korun Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od…
Tech - Hry

RECENZE: Battlefield 2042

Battlefield 2042 má našlápnuté na to, aby byl opravdu dobrou hrou, chybí mu však k tomu ještě dlouhé měsíce opravování chyb.

Dominik Vetrák
21. listopad 2021, 14:00 Čas čtení: 10:45
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
RECENZE: Battlefield 2042
Zdroj: EA/DICE
Tech - Hry
2
Dominik Vetrák
21. listopad 2021, 14:00
Čas čtení: 10:45

RECENZE: Battlefield 2042

Battlefield 2042 má našlápnuté na to, aby byl opravdu dobrou hrou, chybí mu však k tomu ještě dlouhé měsíce opravování chyb.

Dominik Vetrák
21. listopad 2021, 14:00
Čas čtení: 10:45
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
RECENZE: Battlefield 2042
Zdroj: EA/DICE

Už dlouho jsme se na multiplayerovou FPS (first person shooter, tedy střílečka z pohledu první osoby) tak moc netěšili. Trailery vypadaly famózně, obrovské mapy se 124 hráči zněly lákavě a svěže, no a příslib módu Portal vyvolával v dlouhodobých fanoušcích série velkou euforii. Battlefield 2042 vypadal při oznámení jako multiplayerová hra roku, jenže něco se mezitím stalo.

 

Dnes už je hra v oběhu a my musíme smutně konstatovat, že svůj potenciál nenaplnila. Viníme z toho hlavně ty, kteří tlačili na vydání hry ještě letos, což budou zřejmě ředitelé ve vydavatelské firmě EA. V dnešní recenzi si do detailů rozebereme plusy a mínusy nového Battlefieldu.

Vykašlali se na singleplayer, ale multiplayer stejně nestihli dokončit

Battlefield 2042 nemá singleplayerovou kampaň. Za to jsme nesmírně vděční. Naposledy jsme si singleplayer v Battlefield hře užili asi v éře PS3/Xbox 360. Pokud to mají být tak nudné a zbytečné zážitky jako v posledních dílech, ať tam nejsou vůbec a ať se zdroje přesunou jinam. Ideálně právě do multiplayeru.

 

Švédské studio DICE si po dokončení Battlefieldu V vzalo rok času navíc a zdroje z přípravy singleplayeru, aby vytvořilo skvělý multiplayer pro další díl v sérii. Pomáhala jim s tím další studia, jako Ripple Effect nebo EA Gothenburg a Criterion Games. A přesto to očividně nestačilo.

 

I po měsíčním odkladu totiž hra vyšla v nepříznivém technickém stavu. I v den vydání, tedy po Day One patchi opravujícím pár chyb a týdnu v Early Access, jsou přítomné nepříjemné technické chyby, které ničí dojem z hraní. Na Youtube najdeš spoustu jejich kompilací, ale pár jich musíme zmínit i my.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Nepříjemné bugy a chyby, které kazí zážitek

Obzvlášť nepříjemný je ten, při kterém se zasekneš na obrazovce, když normálně čekáš na oživení poté, co tě někdo zastřelil. Bohužel, nemůžeš se z této obrazovky nikam dostat, a tak musíš jít do menu a připojit se do jiné hry nanovo. Nepotěší ani to, když se propadneš skrz most nebo se vůbec nemůžeš spawnout nikde na mapě (objevit se/„narodit se“) a musíš jít zase do menu.

 

Jindy ti zase zmizí celé pole, kde si vybíráš výbavu, takže pokud nechceš souboj opustit, musíš hrát se stejnou zbraní a výbavou celou dobu. Stávalo se nám i to, že jsme nemohli přiblížit a museli jsme tedy střílet „odboku“. Jedná se o zásadní bugy, které ve hře při jejím vydání nemají co dělat.

 

Tento bizarní bug si zaslouží i videoukázku

 

Samozřejmě, setkáš se i s pár vizuálními chybami. Tou nejhorší je jasná záře směřující na hráče, proti které nic nevidíš a můžeš se jen modlit, že zmizí. Vyfotili jsme ji telefonem, protože při screenshotu vypadala hra normálně.

 

DICE tedy opakuje historii a podobně jako při vydání BF V, i BF 2042 je technickým neúspěchem s obrovským množstvím chyb. Tato hra očividně nebyla připravená na letošní vydání, což ovšem není chyba tvůrců, spíše vydavatele a ředitelů, kteří ji chtěli mít venku před Vánocemi.

All Out Warfare je chaotický Breakthrough a prázdný Conquest

Co tě tedy čeká, když se přeneseš přes spoustu bugů? Hra, jejíž identita je značně roztřepená. Battlefield 2042 nabídne od každého trochu a je jen na tobě, co se ti zalíbí. Hlavním módem a nosnou kostrou hry je All Out Warfare. Jedná se o módy Breakthrough a Conquest se 124 hráči (na PS4 a Xbox One jsou menší mapy a poloviční počet hráčů).

 

Zdroj: EA

 

Breakthrough je kombinací Rushe a Conquestu, kdy máš pořád dva body, na které musíš útočit a následně je udržet jako „vlajky“, aby ses mohl posunout na mapě dál. Soupeř může body znovu získat, takže na rozdíl od Rushe, kde zničíš vybavení a posouváš se dál, můžeš Breaktrough hrát úplně jinak a nic není ztraceno, ani když soupeř získá tvůj bod.

 

U tohoto módu jsme měli velký problém s nedostatečnou vyvážeností. Útočníci (Attackers) to totiž mají mnohem náročnější než obránci (Defenders). Jejich cíle v módu jsou nevyvážené, v důsledku čehož mají útočníci mnohem menší šanci zvítězit. Z nějakých 15 pokusů náš tým vyhrál v roli útočníků asi jen jednou či dvakrát.

 

Breakthrough je jinak zábavný mód, ale rádi bychom si zahráli i jeho verzi pro poloviční počet hráčů a na menších mapách; 124 hráčů je někdy extrémně mnoho. Když se utkají na jednom bodě, je to neuvěřitelný chaos bez jakékoli šance pro útočníky a jejich postup. Často se tak vytvoří linie, kterou obránci snadno udrží, protože jsou poschováváni a útočníci jsou neustále v pohybu.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Mnohdy jsou tyto oblasti i málo kryté, takže tě často někdo zabije zboku, zezadu nebo i zepředu díky sniperům. Co se týká sniperů, máme dojem, že hra na ně až příliš upozorňuje. Okamžitě totiž vidíš odrazy slunce v jejich puškohledech. Jejich pozice je tedy okamžitě prozrazená. Neradi hrajeme za snipery, ale když už se tak stane, byli bychom rádi, kdyby naše pozice zůstaly skryté déle než 3 sekundy.

 

Jednotlivec už velký dosah na hru nezmění, počty neoklameš

Breakthrough dokáže být zábavný, ale až příliš často je to absolutní chaos, kdy se vytrácí zábava a nabaluje se frustrace. Při tak velkém počtu je pro jednotlivce nemožné udělat nějaký rozdíl. V předešlých Battlefieldech se stalo, že značně zručný hráč mohl zabít tři čtyři protivníky a prorazit linii. Tady zabiješ pět (pokud se ti to nějakým zázrakem podaří) a nahradí je dalších deset.

Výkon jednotlivce se tak ztrácí v bezvýznamnosti a klíčová je týmová hra. Jsme rádi, že tvůrci hráče tlačí do týmové hry, o čem by i Battlefield měl být, ale kdo chce tvrdit, že individuální úspěchy a pocit, že dokáže změnit dění na mapě, nepotěšil a nemotivoval žádného hráče?

 

DICE mělo určitě vytvořit i menší módy s menším počtem hráčů. A když už je řeč o módech, rozhodně jich mělo být víc. All Out Warfare nabízí jen Breaktrough a Conquest. Pokud chceš hrát Team Deatmatch nebo cokoli jiného, ​​musíš si takový server najít přes mód Portal, o kterém se zde budeme bavit později. Ještě si však něco povíme o Conquestu.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Ten se v 2042 hraje úplně jinak než v předchozích titulech ze série. Zřejmě si zvyklý na to, že když obsadíš jeden bod na mapě (Conquest je v podstatě držení vlajky/území), vydáš se k dalšímu. V 2042 to nemá smysl. Body jsou od sebe vzdálené i více než půl kilometru, takže pokud nechceš multiplayerové FPS přeměnit na walking simulator, nedoporučujeme po mapě moc cestovat.

 

Conquest se zde hraje způsobem, že většinu hry bráníš jeden bod a ty ostatní necháváš na svých kolezích z týmu. Mapy jsou však zbytečně velké a nadesignované tak, že se mezi nimi souboje odehrávají jen výjimečně. Může se tedy stát, že 2 minuty poběžíš z bodu A do bodu B, přičemž ho už stejně tvoji kolegové obsadí, takže si to můžeš zopakovat na cestě do bodu C. Conquest je v BF 2042 zcela nudný, prázdný a špatně nadesignovaný.

 

K přesunu mezi body slouží přivolávání vozidel, většina hráčů se však o něm zřejmě ani nedozví. Pokud si totiž chceš vůz přivolat, musíš jet hluboko do nastavení a vybrat si nějaké tlačítko, kterým to budeš dělat. Otravné je, že musíš obětovat jinou funkci, jelikož na ovladači není dostatek tlačítek (my jsme obětovali pohled na celou mapu).

 

Zdroj: EA/DICE

 

Portal mód je geniální, avšak zatím chudý na obsah

Sedm nových map v hlavní části Battlefieldu je extrémně rozlehlých. DICE vytvořilo kolosální multiplayerové mapy, avšak někdy zívají prázdnotou. Naštěstí, v Portalu si je dokážeš zmenšit.

 

Právě Portal je nejsilnější stránkou hry. Můžeš přes něj hrát i starší multiplayerové mapy z předešlých her. Na výběr jsou zatím dvě mapy z Battlefield 1943 (El Alamein a Battle of the Bulge), Bad Company 2 (Arica Harbor a Valparaiso) a BF 3 (Caspian Border a Noshahr Canals).

 

Můžeš si tedy vybrat jakoukoli mapu ze 13 a vytvořit v ní vlastní mód, ať už je to soupeření proti ostatním jen s nožem, RPG, nebo jen s droidy či tanky. Můžeš si upravit i velikost map a počet hráčů. Portal nabízí detailní nastavení s desítkami až stovkami drobných úprav, díky kterým si můžeš vytvořit ultimátní Battlefield zážitek. Upřímně, nebýt Portalu, tak je celá hra dost velkým zklamáním.

 

V Early Access byly servery víceméně prázdné, ale doufáme, že se to s vydáním po celém světě napraví a bude jich více. I tak však chybí možnost vybrat si nějaké oblíbené a permanentní servery (pokud na některém nehraje žádný hráč, server zanikne a musíš ho vytvořit znovu).

 

V Portalu zřejmě budeme trávit většinu času. Možnost hrát znovu na mapě Arica Harbor je splněný sen všech fanoušků Battlefieldu. Akorát je škoda, že zatím je dostupných jen 6 map. Těšíme se však na to, až přidají další.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Zhodnotili jsme si tedy All Out Warfare a Portal. Třetím módem je Hazard Zone. Jedná se o kooperativní mód pro čtyřčlenné squady, které mají za úkol na mapě najít a extrahovat datadisky. Bránit jim v tom bude umělá inteligence s vojáky a také klasičtí, živí hráči přes multiplayer, kteří mají stejnou roli.

 

Možná by nás tento mód bavil, kdyby trval déle. Jakmile však zemřeš, kolo pro tebe končí a následně čekáš na jeho skončení. Toto se do Battlefieldu moc nehodí (i proto jsme na začátku tvrdili, že hra nemá pevnou identitu). Hazard Zone si svých pár fanoušků najde, ale něco nám říká, že už pár týdnů po vydání bude tento mód zívat prázdnotou.

 

A co samotný gameplay, tedy hratelnost? S radostí můžeme říci, že nás to zatím moc baví, i když nadáváme na špatně navržený Conquest nebo probíjení se nepřetlačitelnými liniemi v módu Breakthrough. Battlefield 2042 je stále zábavná střílečka, která ti poskytuje skvělý zážitek a pocit při střílení digitálních postaviček a „přechytračení“ soupeře.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Obrovská chyba hry – nepřesná střelba

Opakovaně se ke hře vracíme, což je výsledek zábavné hratelnosti. Ovšem i zde musíme zvednout velký varovný prst. Tím je takzvaný bullet spread, tedy to, jak moc se rozšíří vystřelené náboje. Nevíme, jestli jde o bug nebo o designérské rozhodnutí, ale někdy nedokážeš trefit nepřítele ani na 5 metrů, i když se nehýbe a míříš přímo na něj.

 

Náboje ho jednoduše obcházejí naprosto nereálným způsobem. Právě na to odkazujeme paintballem. Tam ti barevné kuličky také létají úplně všelijak. Přesvědč se sám na vlastní oči ve videích níže.

 

Představ si, že hraješ Gran Turismo v multiplayeru a náhodně ti nejde přidávat plyn či brzda. Nebo že hraješ FIFU 22 a hráč odmítá vystřelit. Nechápeme, jak toto mohlo projít kontrolou kvality.

 

 

 

 

 

 

 

Specialisté nahradili třídy/classy

Velkou novinkou v sérii je i systém specialistů. Ti nahradili klasické třídy/Classes (Assault, Engineer, Medic a Sniper). Specialisté mají unikátní schopnosti jako wingsuit (neskutečně skvělá a zábavná věc schopná zcela změnit hru), hackování nepřátelské techniky a podobně. Můžeš si tedy vybrat sniperskou zbraň, wingsuit a k tomu výbušniny C5 nebo raketomet. Už nejsi vázaný na omezení ve třídách.

 

V předešlých hrách se ti například líbila zbraň ze třídy Engineer, ale zároveň jsi chtěl být medik a oživovat lidi, takže jsi nemohl mít obě. V 2042 je vše jinak a tvůj „loadout“ si přizpůsobíš přesně podle svých potřeb. Chtělo to dlouhé zvykání si, protože na začátku se nám tato změna nelíbila, ale v současnosti už tento pokrok velmi chválíme. Zrovna by těch specialistů mohlo být méně a mohli by se od sebe nějak výrazněji vizuálně odlišovat.

 

Celkově máme občas problém rozeznat nepřítele od přítele, za což může zrovna identický vzhled specialistů. Je jedno, jestli hraješ za ruskou nebo americkou stranu, oba specialisté vypadají stejně, což nepomáhá v přehlednosti na bojišti. Sem tam se stane i to, že přátelé jsou označení červenou barvou jako nepřátelé, což tě už úplně splete.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Jednou ze změn je Plus systém. V menu si můžeš nastavit více vyměnitelných doplňků ke zbraním (puškohled, druh nábojů a podobně), které si můžeš vyměnit přímo během souboje v přehledném menu. Na mapách v All Out Warfare to funguje dokonale, nicméně v takovém Portalu u starých map to už nefunguje vůbec. Doplňky si můžeš nastavit jen v menu. Samotný systém je skvělý, takže je škoda, že v Portalu nefunguje.

 

Zklamaní jsme také ze zvuku, z jeho kvality a ze soundtracku. Na internetu najdeš jen velmi málo lidí, kterým by se nový soundtrack líbil. Samotný zvuk je pak nepříjemným překvapením, jelikož DICE bylo známo tím, jak detailně se zvukem a s jeho efekty pracuje. Zbraně i vozidla znějí průměrně a občas nezní nijak. Když totiž slyšíš hovercraft či tank až poté, co tě přejedou, asi je něco špatně (možná mají tlumiče na pásech, nebo?).

A našli bychom mnohem, mnohem více chyb a nedostatků. Štve nás i to, že jeden specialista má k dispozici brnění. V podstatě má tedy 125 bodů zdraví proti tvým 100 bodům. Nechápeme, co takový „gadget“ dělá v multiplayerové hře, která je o vyváženosti soubojů. Tvůrci by to měli okamžitě odstranit.

 

Pojďme si shrnout další nedostatky. Ve většině případů jde o nepochopitelné změny z předešlých her, kde tyto možnosti byly, nebo jen o zvláštní designová rozhodnutí tvůrců, kteří asi své hry vůbec nehrají a my hráči pak jen kroutíme hlavami, jak je napadlo něco takového do hry (ne)přidat.

 

– Během lobby si nemůžeš upravovat výstroj a zbraně (celkový loadout).

– Crossplay funguje pouze mezi PC, Xboxem a Playstationem. Když chceš hrát jen s hráči na konzolích, máš smůlu. 

– Nedostatečné prohlížení serverů a málo módů od tvůrců.

– Nejméně map v historii série.

– Pokud ti granát nevybouchne přímo pod nohama, je asi tak nebezpečný jako prskavka.

– Žádná stránka s detailním profilem hráče a jeho úspěchy a statistikami.

– Chybějící tabulka výsledků na konci kola, takže nevíš, jak se ti dařilo.

– Lobby se resetuje a po každém zápase čekáš na naplnění serveru znovu.

– Slabá destrukce prostředí.

– Mapy se nijak výrazně nemění ani s rozdílným počasím. Například tornádo jsme za 15 hodin hraní viděli na mapě jednou.

– Nepřehledné a chaotické vybírání si zbraní a výbavy v menu.

– Žádný spectator mód, kdy sleduješ ostatní hráče po smrti (dobré pro odhalování cheaterů).

– Žádné klany a management Squad/jednotky. Pokud se ve squadu ocitneš sám, máš smůlu a nemůžeš se přidat do jiného squadu. Ano, my víme, nepochopitelně hloupý nápad.

– Hra má celkově méně zbraní a vozidel než předchozí tituly.

– Žádný účinek blízkých výbuchů a nemožnost pohybovat se rychleji při skrčení.

– Nevýrazný bodový systém. Nedostáváš bonusy za multi-kill, headshoty, zabití na dálku a podobně.

– Žádné souboje na vodě.

– Neukazuje body ublížení nepřátelům a jejich vozidlům (nevíš tedy, kolik „života“ jsi jim odebral, což zhoršuje taktizování).

– Žádný signalizátor medika, který tě chce oživit.

– Téměř nefunkční systém označování nepřátel. 

– Slabá asistence míření na konzolích.

– Lagy na mnoha serverech.

 

Tvůrci údajně o těchto problémech a nešťastných designových rozhodnutích věděli, ale studio má velké problémy s konstruktivní kritikou a vizí hry. A to jsme vybrali jen ty největší chyby a nedostatky, u kterých se nám zastavuje mozek. Battlefield 2042 je ve svém jádru zábavnou akční hrou, kterou však táhne dolů tragická technická stránka a nepochopitelná designérská rozhodnutí tvůrců.

 

Než bude hra plně hratelná a upravená podle požadavků hráčů, zřejmě se bude psát rok 2022. Velmi neradi, ale přece jen musíme objektivně doporučit počkat s koupí do slevy. DICE a EA už podruhé po sobě vydaly Battlefield v katastrofálním stavu a hráči by jim to měli dát nějak pocítit. Za pár měsíců bude 2042 úžasné, takže ti rozhodně doporučujeme dění kolem hry sledovat a později se do boje zapojit.

 

Zdroj: EA/DICE

 

Co se týče „grafiky“, až na pár vizuálních technických chyb jsme spokojeni. Nakonec jde o multiplayerovou hru, takže nemáš vůbec čas sledovat nějaké textury, odstíny a podobně. Hra vypadá hezky, nic ji nechybí a obzvláště remasterované mapy ze starých dílů vypadají úžasně (Arica Harbor!).

 

Battlefield 2042 není úžasná hra, ale může jí být po pár updatech a patchích

Vzhledem k tomu všemu musíme hodnocení stáhnout na šest a půl bodu z deseti. Za pár týdnů a měsíců by se zřejmě dalo zvednout na osm bodů z deseti, za takového stavu hry to ovšem nelze. Battlefield máme rádi, ale zvolený přístup k jeho kvalitě a designu při vydání začíná být pro sérii kritický.

 

Přesto nás však hra baví a vrátíme se k ní po nejbližším patchi. Některé módy tě prostě „lákají“ zpět, což je jasný důkaz, že hratelnost se tvůrcům povedla.

 

P. S. Tvůrci by mohli odstranit trapné hlášky vojáků na konci kola v All Out Warfare. Opravdu se nedají poslouchat (takzvaný cringe).

 

P. S. 2: Ano, hra má velké problémy, ale znovu se pustit do nepřátel na mapě Arica Harbor z Bad Company 2 bylo neuvěřitelné, takže pokud ti tato hra chybí (nebo Battlefield 3), 2042 bude pro tebe opodstatněný nákup hry.

Jaké hodnocení bys dal ty?
0/10
Upozornit na chybu. Pokud jsi našel nedostatek v článku nebo máš připomínky, dej nám vědět.
Náhledový obrázek: EA/DICE
NAHORU
Sdílet
Uložit Uložené
Sdílet Sdílet článek
Dostávej nejlepší obsah mailem
Nestíháš všechno sledovat? Pošleme ti do schránky nejčtenější a nejlepší obsah.
Žádný spam. Kdykoli se můžeš z odběru odhlásit.
Posílat e-mail
Nejčtenější články
Nyní
24 hod
7 dní
30 dní
Více z tématu tech
více článků
Sponzorované články
více článků
Další news více news
Mohlo by tě zajímat
Přejít na úvodní stránku
Dnes populární články
Narkobaron El Chapo se skryl za dítě, aby ho nezastřelili. 13leté znásilněné dívky nazýval „vitamíny“ Narkobaron El Chapo se skryl za dítě, aby ho nezastřelili. 13leté…
Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat Slabá baterie na chytrém telefonu Xiaomi? Poradíme vám, co dělat
Pornoherčka Angel Wicky si prošla rakovinou i zneužíváním na place. Po 12 letech v branži chce pornorevoluci (Rozhovor) Pornoherčka Angel Wicky si prošla rakovinou i zneužíváním na place.…
KVÍZ: Ke které postavě z Harryho Pottera máš nejblíže? KVÍZ: Ke které postavě z Harryho Pottera máš nejblíže?
Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku kulturistiky chodí o berlích Ronnie Coleman: posilovna ho stála více než dům, v důsledku…
Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od Burberry, Gucci kabelky nebo kašmírové svetry za pár korun Toto jsou nejlepší second handy v Praze. Najdeš v nich kousky od…
Domů
Sdílet
Diskuse
Hledat
Více
Zapni upozornění a už ti nic neunikne!

Chceš vědět, co se děje, a mít přehled? Dostávej upozornění o nejžhavějších zprávách na Refresheru.

(Příklady: Hořel Notre Dame, Zemřel Mac Miller, Trailer na Avengers)
(Příklady: Sagan skončil první, Nový zákon s vlivem na moderní lidi, Dnes nás čeká zatmění slunce)
Pokud chceš, abychom ti poslali téměř všechny novinky, vyber tuto možnost.
Zavřít