Tvůrci Deus Ex vydali nečekaně velký hit. Proč by sis měl hru okamžitě koupit?
Eidos Montreal můžeš znát jako tvůrce Deux Ex: Human Revolution a Mankind Divided. Trochu zklamali se Shadow of the Tomb Raider, ale jakmile se začalo šeptat, že by mohli dělat na Strážcích galaxie, internet byl v napjatém očekávání. Talentovaní vývojáři totiž dokázali, že sci-fi je jejich parketa.
Přišel ale oznamující trailer a pár dalších, které hráče ani média nijak nenadchly. Vydavatel Square Enix začal ukazovat hru v mnohem lepším světle až pár týdnů před vydáním, ale to už bylo pozdě a hráči ji při vydání tak trochu ignorovali. Nezdá se, že by se prodávala nějak úžasně, což je nesmírná škoda.
Pro mnohé hráče by totiž klidně mohla být hrou roku. My jsme čekali, že půjde o docela slušnou akční hru, ale sami jsme byli překvapeni její nespornou kvalitou. Marvel's Guardians of the Galaxy je kvalitou na úrovni Spider-Mana od Insomniac Games. A co se týče samotného příběhu a postav, potěší tě, že jsou na tom ještě lépe než filmy Jamese Gunna.
Zapomeň na filmy, hra je lepší téměř ve všem
Hra se nedrží marvelovských filmů a odehrává se ve zcela jiné realitě. Drax v ní zabil Thanose, Star-Lorda unesla mimozemská rasa Chitauri, která při tom zabila jeho matku, a jemu se po dlouhých letech podařilo uniknout a dostat se k pirátům Ravagers pod vedením Yondua Udonty. Star-Lord však vesmírné piráty opustil ve snaze konat v galaxii dobro (převážně), a tak založil tým Guardians of the Galaxy.
Jeho složení je identické s tím z prvního marvelovského filmu: Groot, Rocket, Star Lord, Gamora a Drax. Čím je tedy hra odlišná? V první řadě pracuje s postavami lépe než James Gunn, který to už dělal docela úžasně. Tvůrci se drželi komiksů a vytvořili originální sci-fi příběh, aniž by využívali velké množství slavných marvelovských postav. Minimálně z hlediska záporáků jde o postavy, které budou fanouškům Marvel Cinematic Universe naprosto neznámé.
Jednou z nich je vražedná a spoře oděná bojovnice lady Hellbender, která dokázala udělat z flirtování s Draxem i něco jiného než komickou vsuvku. A to se dá říci obecně i o Draxovi. Ve filmech má jen málo vážných scén a obecně se vnímá jako postava sloužící ke komickým scénám a občasným vtipům. A je to škoda, protože Draxův příběh a charakter jsou velmi tragické.
Drax je adept na nejlepší herní postavu roku
Filmy to nedokázaly úplně využít, ale tato hra to mění. Drax má ve hře komplexní charakter a je plný nečekaných emotivních a seriózních scén. Samotná postava je seriózní až až, ale většinou to režisér filmů James Gunn využíval jako zdroj vtipů. Ve hře má postava několik dobrých nápadů a jedná se o klíčového člena týmu, který je svým kolegům emocionálně rovný. Stále ale má úžasné repliky a dokáže tě upřímně rozesmát.
Rocket a Groot se chovají podobně jako jejich filmové verze, ale dá se říci, že Groot má v prvním filmu lepší scény. Kinematografie přece jen nabídne více způsobů, jak zaujmout postavou, která prostě nemluví. Potom je zde Gamora, která je ve hře opět jednou zpracována lépe. Má více emocí, je sarkastičtější a má zajímavější historii.
Ve hře se objeví i jistá postava z Guardians of the Galaxy Vol. 2. a, jak jinak, je nesrovnatelně lepší než filmová verze. Upřímně řečeno, tento počin od Square Enix a Eidos Montreal nám zkazil „hype“ na třetí film, jelikož filmové postavy nám budou připadat tak trochu jako karikatury těch herních.
Star-Lord byl velkým otazníkem, ale tvůrcům hry se nadmíru povedl. Oproti filmové verzi není jen „hláškujícím“ a vtipným členem týmu, který umí střílet nepřátele. Působí jako stabilní lídr týmu, kterému opravdu záleží na ostatních. Charaktery postav a skvěle napsané dialogy se podepsaly pod dokonalou dynamiku a chemii v dialozích.
V nich si občas budeš moci vybrat, jak odpovídat jednotlivým postavám. Tvé odpovědi pozmění příběh a některé události, ale nejde o nic vážného (možná v případném pokračování). I tak však jde o milý bonus, díky kterému se občas zamyslíš, jak by sis měl s danými postavami povídat a jak se k nim chovat.
Nenadchly nás jen postavy, jejich charaktery a dialogy. I samotný příběh je nesmírně povedený, když postaví strážce na cestu, během které budou muset čelit své minulosti a vnitřním démonům. Každý z nich se v průběhu hry změní, dospěje a něco překoná. Společně se neuvěřitelným způsobem semknou v mírně dysfunkční, ale milující rodinu.
Funguje to až překvapivě dobře, čehož tvůrci mohli docílit postupným budováním jejich vztahů a děje v rámci přibližně 12–15 hodin. Jedná se o singleplayerovou hru, ve které nenajdeš žádné vedlejší role. Přesto ale nemusíš zažít všechno, co hra nabízí. Pozorně poslouchej dialogy a nikam nespěchej.
Neuvěřitelné množství zábavných dialogů
Postavy totiž mají naplánované různé dialogy a akce, které můžeš přerušit, když budeš utíkat stále vpřed. Doporučujeme pokochat se nádherným prostředím a barevným, živým designem planet a mimozemšťanů. Konverzuj s postavami a rozvíjej vztahy se členy týmu. Garantujeme ti, že toho nebudeš litovat. Často se všichni navzájem škádlí nebo zesměšňují.
Mile nás překvapilo obrovské množství dialogů, které se uskuteční v reakci na hráčovo chování. Pokud se rozhodneš prozkoumat okolí, sbírat materiály na vylepšení gadgetů či objevovat skryté kostýmy (pro každou postavu můžeš ve hře najít spoustu kostýmů), ostatní členové týmu to pokaždé okomentují.
Vznikají tak přirozené, často úsměvné nebo jednoduše živé konverzace. Hra je takových dialogů plná, takže neustále zkoušej hýbat předměty a komunikovat s ostatními včetně toho, když jsi na vesmírné lodi Milano. Tam se odehraje podstatná část budování vztahů a dozvíš se na ní zajímavé historky. Pokud bychom to měli shrnout, tak scénář je jeden z nejorganičtějších pokusů o autentické lidské konverzace v rámci marvelovského světa a ve videohrách obecně.