Čteš poslední stranu článku:
Další přelomové album Milion Plus, nebo deska do počtu? Krtek Forever spojuje, ale nenese zásadní změny (Recenze)

Krtek Forever má dle našeho názoru za úkol potvrdit jednotu a status skupiny a zároveň oslavit život a svobodu. Proto se zde tolik nadává na policii, proto slyšíme chant „free Karlo“. Ano, pravda, slovenské „křídlo“ labelu značně oslabilo – nechybí pouze Gumbgu, ale také Konex, který se rozhodl jít svou cestou. Česká strana ale na druhou stranu drží pevně, pročež není důvod panikařit.

Album se dá pomyslně rozdělit na čtyři části, přestože má jenom deset stop a něco málo přes půl hodiny. V porovnání se svým předchůdcem je tak o šest stop a 20 minut kratší. Rozdělení plyne z témat, kterým se Yzomandias, Nik Tendo, Koky, Robin Zoot, Hasan, Kamil Hoffmann, Jickson a Karlo věnují. Úvod patří takovému vnitřnímu zahřátí, jako posluchači jsme vhozeni do omáčky obvyklých melodií a frází, které věrně známe.

Krtek forever milion plus
Zdroj: Milion Plus/Propagační materiál

Druhá část je věnována čistě jenom policii, která, jak je vidno, jim velmi kazí jinak vcelku příjemné žití. Na to navazuje část, v níž proklamují svůj lifestyle, a poslední část patří odkazu a jednotě, kterou demonstrují co největším „personálním“ obsazením a akcentem na jakési ikonické vyvrcholení.

Playlist

1. Fuck Off ft. Nik Tendo, Koky, Hasan & Karlo (prod. by Desolate)

2. Bye Bye ft. Nik Tendo, Kamil Hoffmann, Hasan & Yzomandias (prod. by Obi1 x Decky)

3. Každej Něco Hledá ft. Kamil Hoffmann, Hasan, Karlo, Koky & Jickson (prod. by Decky x NobodyListen)

4. AY SEE AY BEE pt. 1 ft. Hasan & Nik Tendo (prod. by Obi1)

5. AY SEE AY BEE pt. 2 ft. Yzomandias & Robin Zoot (prod. by Decky)

6. Life Of Diego ft. Yzomandias, Separ & Nik Tendo (prod. by Decky)

7. Nevyčíslitelný ft. Nik Tendo, Hasan, Koky & Yzomandias (prod. by daysix)

8. How High 3 ft. Nik Tendo, Yzomandias, Hasan & Koky (prod. by Sain x Hasan)

9. Loupež ft. Yzomandias, Hasan, Robin Zoot, Karlo, Nik Tendo, Jickson & Koky (prod. by Norbert Ronin)

10. Krtek Forever ft. Hasan, Yzomandias, Kamil Hoffmann, Karlo, Jickson, Nik Tendo & Robin Zoot (prod. by Duch x Sen x Decky)

Nejdříve se ale podívejme na to, jak odlišně deska zní oproti KML. Největší posun tohoto alba vidíme ve flow a celkovém feelingu, ve kterém má, hádáme, prsty hlavně Decky. Od KRTEK MONEY LIFE se dalo velmi dobře vycházet, nové album je nicméně produkčně zábavnější, hravější a také se nám zdá různorodější. Důkazem mohou být třeba rozličné switch-upy, evidentní kvalitní souhra předních domácích beatmakerů a v neposlední řadě sound design na úrovni.

Novinkou je také častější zakomponování rozličnějších žánrů do konceptu desky, které více odbíhají od rapového šasi. V Každej Něco Hledá se rázem přeneseme do osmdesátkového „Miami Vice like“ popu, kde, chce se říct, až exceluje Kamil Hoffmann, titulní track Krtek Forever zase disponuje punkrockovou částí, v níž zase, pro nás překvapivě, řádí Nik Tendo.

Novinkou je „slabá chvilka“ Yzomandiase v tracku Ay See Ay Bee pt. 2. Nářek nad tím, „že jej jeho brácha neposlechl“, lamentování nad nastalou situací, kdy musí řešit realitu vězení, a povzdech nad tím, že doufá, že se to nikdy v budoucnu nestane, v sobě nesou enormní náklad sentimentu, na který u něj nejsme v podobných situacích zvyklí. Jako by táta něco vyčítal synkovi.

Všechno je to ale ku prospěchu věci. Charakter alba je tak vyspělejší, profesionalizovanější, má velmi zámořský vibe, a to ani nemusela být „soundcloudově“ zkrácená stopáž u jednotlivých tracků. Ono když je na mikrofonu tolik hlasů, tak to asi ani úplně nejde. Nakonec se chce říct, že hlavní lodivod, Yzomandias, na nás působí zábavnějším dojmem. Ale abychom jenom nechválili.

Stále stejná písnička

Zůstaneme u Yza, jehož textový projev se za pět let prakticky nezměnil. My už víme, jak dělá mercedes, a známe spoustu citoslovcí. Možná by nás zajímalo dozvědět se i něco jiného, než jakou barvu má jeho tráva nebo že nesnáší systém. Čekali jsme, že jej do jiných perspektiv dostane nová přítelkyně, s níž se představil světu na Instagramu, ale nestalo se. Přitom tak ikonický člověk musí mít v sobě ještě něco víc, co chce předat dál.

Jako poznámku bychom rádi přidali, jak nás zatahal za uši pěvecký pokus (pokud jsme to špatně pochopili, tak se omlouváme) v tracku Nevyčíslitelný, kde nám vznikl paradox. Lajna „Čím jsme spolu dýl, tím je nás míň, a čím je nás míň, tím jsme lepší tým“ byla totiž asi tím zvukomalebně nejfalešnějším a zároveň textově nejvíc real barem na celé desce.

Není to ale jen o největší tváři. Snést přísnější měřítko, co se tematické různorodosti rapu týče, by mohli prakticky jen Zoot, Hoffmann a Karlo, přičemž u Robina Zoota je to spíš tím, jak kvalitně si dokáže s textem hrát. Ne nadarmo je jedním z nejlepších rapperů v Česku. Některé motivy znějí jako kolovrátek, jsou únavné (citoslovce text ozvláštní, ale ne, když jsou všude) a pro někoho, koho zajímá význam textu, taky zdlouhavé. Pak se celé album jenom vleče. Taktéž nedotažené rýmování v místech, kde by dotaženo být mohlo, je iritující.

Na druhou stranu ale rozumíme tomu, že Milion+ čtou trendy. Nehledě na to, že je vlastně sami nastavili, jejich posluchačstvo si je žádá, a proto na ně dávají akcent. Jednoduchá a chytlavá slovní spojení kolektivu fungují prakticky již od dob Yzo Empire, i když v té době se textově chodilo hloub. Jak ale tvrdí Nik Tendo, image je důležitá a, abychom jej citovali, „když máš zlatou držku, tak to zní taky jinak“. Nevadí, že to někdy připomíná dětskou říkanku, nebo lépe známou průpovídku či catch-phrase.

Na desce ale najdeme místa, kde se vokální bezeslovný projev hodí. Třeba v tracku Bye Bye pouští Nik Tendo z vodítka svůj smysl pro kreativní refrén, který jej pasoval do prázdného místa po Lucasi Dopeovi. Akční „mhmmm“ dodává groove.

Život není nikdy easy

Jak jsme řekli, i když se nejedná o konceptuální album, lze identifikovat jednotlivé části. Úvod (Fuck Off, Bye Bye, Každej Něco Hledá) úplně nemá podobné prvky, ale kdybychom to náhodou zapomněli, z temného trapového začátku se dozvíme, že „pr*ají fízly a se*ou na systém“. Text zní spíše jako freestyle.

U druhé písně se dostáváme do tempa. Zjistíme, jak dělá mercedes a kdo co hulí, na druhou stranu Kamil Hoffman si pro sebe urval zbytek a podal zajímavý výkon v poměru text a flow. Velkým překvapením je Každej Něco Hledá, vůbec pro své žánrové zařazení, jak jsme již uvedli.

Druhá část je věnovaná bezpečnostním složkám (Ay See Ay Bee pt.1, pt.2), s nimiž členové kapely nemají dobré zkušenosti. Nejsou svatí, to se ví a také se to prokázalo. Je však pravda, že předsudky, které se vážou například k lidem s tetováním na obličeji i jinde nebo s rapovou vizáží apod., budí mezi lidmi stále nedůvěru i strach. Být poté umělcem jako Yzomandias nebo Nik Tendo, tak se problémy – a to jak kariérní, tak v běžném životě – kupí, aniž by musely, a zasahují i do každodenního života plného překážek, jež se i bez jejich přičinění můžou měnit i v šikanu.

Zbytek alba je lifestylový (Life of Diego, Nevyčíslitelný, How High 3, Loupež, Krtek Forever). Jediný host na desce, Separ, si pro sebe „život jako Maradona“ ukradl. Povedenější harmonie se asi na desce nevyskytují. Druhá stopa v pořadí, v níž je tvrzeno, že peníze, holky ani prestiž nejsou hodnotami, nám zněla velmi oxymorně. Nakonec stojí za zmínku titulový track se svým rockovým vyvrcholením, jak jsme již uvedli.

Hodnocení

Ještě větší plus než za to, co má label v názvu, má od nás label za to, že stále drží. Je nahoře, udává trend, je prakticky celý pohromadě a funguje. Z desky sice máme méně revoluční pocit než z KML, na druhou stranu se ale nejedná o žádný flop.

Přestože již nějakou dobu narážíme zejména na tematické a textové problémy, které nám vadí a často je zmiňujeme nejen my, ale nezřídka se objevují i v komentářích pod příspěvky jednotlivých členů, změna nepřichází. A dokud situace nevadí většině posluchačů, je vše v naprostém pořádku.

Krtek Forever není nejlepším releasem Milion Plus. Není ani druhým nejlepším. Tvůj poslech si ale zaslouží. Hodnotíme 7/10.

Čti na předchozí straně
Dočetl jsi celý článek