Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.
V případě že problémy přetrvávají, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Kdo vlastně určuje, co je a co není dupe?
DUPE ALERT! Vyskakuje ti na TikToku či Instagramu něco jiného než toto slovní spojení? Zdá se, že lidé jsou posedlí hledáním cenově dostupnějších alternativ k luxusním kosmetickým výrobkům. Ať už jde o parfémy, dekorativní kosmetiku nebo péči o pleť, na všechno najdeš duplikát. Sníš o tvářence od Rhode či Hollywood Filtru od Charlotte Tilbury, ale nechceš utratit moc peněz? Stačí, když na TikTok napíšeš název těchto produktů se slovem dupe a najdeš je i do 250 korun.
Dupes, termín odvozený od slova „duplikát“, nabízí cenově dostupnou alternativu k dražšímu produktu (nikoli úplnou kopii). Kultura dupe produktů je spojena zejména se sociálními sítěmi a generací Z, která je nadšená z objevování a sdílení cenově dostupných „napodobenin“. Se svými objevy se často stávají virálními.
Na TikToku má #dupes tři miliardy zhlédnutí, #beautydupes má 53 milionů a #makeupdupes 853,5 milionu. „Dupes zpopularizovali tvůrci na YouTube a TikToku,“ říká Alex Hawkins, ředitel společnosti The Future Laboratory pro Refinery29. Lidé na sociálních sítích ukazují nákupy nejrůznějších úlovků a zákazníkům s omezeným rozpočtem slibují, že budou vypadat a cítit se stejně, jen za zlomek ceny.
Beauty Director VOGUE CS Cindy Kerberová pro Refresher říká: „Bylo to tady vždy. Velmi dobře si pamatuji, jak jsem v pubertě hledala alternativní produkty k těm luxusním z časopisů. Tehdy však nebyla taková nabídka a neexistovaly sociální sítě ani obrovský tlak na obsah. Kdo určuje, co je a co není dupe? Osobní zkušenost a sami tvůrci obsahu, kteří se často snaží za každou cenu přinášet obsah pro široké masy, a tohle téma je pro mainstreamové publikum atraktivní. Vědí, že tohle vždy zabere. Všichni touží po luxusu, ale ne každý má rozpočet na luxusní produkty. Osobně to vidím jen jako nálepkování produktů.“
Cílem článku není poukázat na to, že to, co je drahé, je dobré a co je levné, je špatné. Přečti si o tom, proč dupe produkty na tebe vyskakují z každé strany, co to znamená pro luxusní značky a jestli se z dupe kultury nestal tak trochu „fast fashion“ v beauty. Vyzpovídali jsme i ženu, která podlehla dupe mánii, a sama jsem otestovala drahý produkt od Charlotte Tilbury i levnější alternativu od L'Oréal.
Zdroj: Tiktok (@lauraxbui)
Za vůni bych nedala víc než 2,5 tisíce korun
„Ahoj, hledám nutně dupe ke korektoru od YSL,“ napsala uživatelka na Redditu. „Zkus Neutrogena Perfector Pen,“ poradila jí komentující. „Našla jsem tužku na rty od Kiko Milano (275 korun), která je úplně totožná jako od Charlotte Tilbury (750 korun). Jinak jsem se v dupes dost zklamala, ale popravdě od těch produktů moc nečekám,“ přidává se do diskuse další nadšenkyně make-upu.
Kupování dupes „propadla“ i naše 21letá respondentka Karolína. „Začala jsem si kupovat kosmetické produkty s vědomím, že jde o dupe, když jsem si sama začala vydělávat. Zjistila jsem, jaká je reálná hodnota peněz a řekla jsem si, že ta tvářenka z DM za 100 korun mi udělá stejný vzhled jako ta od Seleny Gomez za 600 korun.“
Přidej se do klubu REFRESHER+
Co se dozvíš po odemčení?
Proč lidé nakupují s vědomím, že mají dupe produkt.
Karolína přiznává, že jí šlo zejména o šetření peněz. Ráda sleduje make-up trendy a často se o takovýchto produktech bavila s kamarádkami. Pomohla jí i videa na TikToku, kde lidé sdíleli nové trendy vychytávky. „Co se týče dupes, ve velkém nakupuji parfémy. Neříkám, že jsou tyto produkty stejné s originálem, ale jde mi o efekt. Ne o to, abych si vyfotila značku na Instagram. Kvůli tomu za to nedám o tisíc korun víc.“
Jejím nejoblíbenějším dupe produktem jsou parfémy, které voní stejně jako luxusní značky. Stojí kolem 200 korun a podle Karolíny i dlouho vydrží. „Někdy jsem se také zklamala. Šlo právě o to, že některé neměly dobrou výdrž.“
Dodává, že tímto stylem kupuje nejvíce a zároveň jí to dělá větší radost než si koupit jeden drahý produkt. „Snažím se neutrácet za zbytečnosti, jsem s tím prostě spokojenější. Nedala bych jednoduše za rtěnku více než 1200 korun a za vůni více než 2,5 tisíce korun.“
Cindy Kerberová říká, že i když jsou dupes populární zejména na TikToku, o nic nového nejde. „Ano, sociální sítě a jejich dostupnost rozšířily dupe kulturu do dříve nevídaných rozměrů. Není to první ani poslední trend, který takto ‚vyletěl‘ díky tvůrcům obsahu. Toto porovnávání a honba za lepšími produkty tady však byla vždy. Je to lidská přirozenost – ha, teď jsem na vás vyzrála, protože mám ‚luxusní‘ produkt za málo peněz, ale nemám. Máte jednoduše produkt, ke kterému jste si přiřadili nějakou emoci. Stejně to je s kabelkami. Můžete investovat do kvality, která vám vydrží, jejíž koupí jste podpořili řemeslníky a designéry. Nebo si koupit levnou kopii, která vám však přání statusu tak jako tak nepřinese.“
Společnost WGSN v roce 2023 zveřejnila zprávuBig Ideas 2023. Informovala v ní o tom, že popularita kosmetických dupe produktů výrazně vzrostla, zejména během pandemie covidu, kdy spotřebitelé neměli možnost nakupovat běžným způsobem a poprosit o radu prodejce. Obrátili se tedy na online komunity a aplikace, kde hledali doporučení na různé produkty. V tomto digitálním prostředí se dupe produkty staly velmi populárními.
Podle průzkumu Business Insider a YouGov až 71 % příslušníků generace Z uvádí, že pravidelně kupují levnější alternativy známých značkových výrobků.
Jak výše zmínila naše respondentka Karolína, jelikož dupes parfémy stojí méně, má tendenci jich kupovat více. Otázkou je, zda potom lidé nenakupují více produktů, než opravdu potřebují. Louis Vuitton parfémy stojí přes sedm tisíc korun, dupe produkt stojí 200 korun. Můžeš si jich koupit i pět a stále máš v kapse ušetřené tisíce.
„Dupe kultura je fast fashion v beauty. Otázka zní, opravdu potřebujeme pět rtěnek a 10 parfémů, které stejně nakonec nepoužíváme? Nestačí jeden produkt, ale opravdu kvalitní a takový, který podporuje férový byznys a etické chování?“ říká Cindy Kerberová.
Zmiňuje také, že u některých dupes bychom měli zpozornět, ať už jde o produkty na vlasy nebo péči o pleť. Před lety prý byla u toho, když přicházel s původním majitelem na česko-slovenský trh produkt Olaplex. Považuje ho za revoluční a inovativní. Značka přinesla řešení, které předtím nikdo nedokázal vymyslet. Rychle se potom podle Cindy Kerberové začaly objevovat dupe produkty, které však nemohly obsahovat původní recepturu.
„Všechny zmizely tak rychle, jak se objevily, protože kadeřníci a především klienti dokáží rozeznat rozdíl mezi originálem a kopií. To samé se, samozřejmě, děje i v péči o pleť, ale Olaplex je přímo ukázkový příklad toho, proč je originál nepřekonatelný.“
A jak ovlivňuje dupe mánie luxusní značky? „Musí změnit prezentaci a emoce kolem svých produktů. Zlepšit zákaznický servis, více se snažit, aby každý nákup byl především velmi pozitivním zážitkem, který budete jako klient chtít zopakovat. Také samotné používání produktů musí být emocionálně silným zážitkem, kvůli kterému vás ani nenapadne sáhnout po jiném produktu. Kosmetický byznys je především o emocích.“
Zdroj: Instagram @dupefeed
Dupe, nebo kopie?
Používání označení „dupe“ u produktů je jen otázkou osobních preferencí. Každá značka nabízí široké spektrum produktů a je na každém z nás, zda si vybereme rozjasňovač za 250 korun nebo za dva tisíce. Trh vždy nabízel dražší i levnější alternativy. Existují však situace, kdy se samotné značky soudily kvůli produktům, které byly doslova kopiemi, a to nejen v obsahu, ale i v designu obalů.
Podobnou situaci zažila i Charlotte Tilbury, když žalovala supermarket Aldi. Známá vizážistka tvrdila, že obchod prodával levnou napodobeninu jejího prémiového bronzeru Filmstar Bronze and Glow (1250 korun) za zhruba jen 175 korun. Nejvyšší soud rozhodl ve prospěch společnosti Islestarr, majitelky značky Charlotte Tilbury, která obvinila Aldi z porušení autorských práv. Výsledkem bylo stažení sporných produktů z prodeje. Odhaduje se, že společnost Aldi prodala přibližně 20 tisíc kusů bronzerů.
Na levé straně se nachází produkt Charlotte Tilbury, na pravé straně je produkt, který prodával Aldi. Zdroj: Sephora.cz/Refinery29
Porovnali jsme dražší produkt s dostupnější alternativou
Rozhodla jsem se porovnat asi nejvíce oslavovaný a virální Hollywood Filter od Charlotte Tilbury, který stojí kolem 1 250 korun. (Pro potřeby článku jsme koupili jen cestovní balení za 500 korun). Jak jsem se dozvěděla na TikToku, lidé k němu nejčastěji přiřazují dupe od E.l.f za přibližně 400 korun či L'Oréal Lumi Glotion za 350 korun. Já si vybrala ten od L'Oréal. Hodnotila jsem to, jak se s ním pracuje, kolik vydrží i celkový feeling a glow efekt z produktu.
Tento produkt je hybrid mezi primerem a rozjasňovačem, který je navržen tak, aby ti dal zářivou pleť. Nekryje a můžeš si ho dát například pod make-up nebo namíchat do denního krému. (TAK TO DĚLÁ HAILEY BIEBER!)
Produkt od L'Oréal mě mile překvapil svou kvalitou. Zvolila jsem nejsvětlejší odstín 901 Fair Glow, který svou barvou připomíná perly. Jeho textura je jemná a lehká, díky čemuž se na pleti chová velmi přirozeně. Na mém tónu pleti fungoval výborně jako podklad pod make-up, ale i jako rozjasňovač k finálnímu doladění. Po jeho použití byla pleť na dotek hladká a na pohled zářivá. Zajímavé bylo, že i po odlíčení si tvář zachovala jemný nádech jasu. Tento highlighter je navíc obohacen o glycerin a bambucké máslo, které zajišťují hydrataci. Za cenu kolem 350 korun nabízí výborný poměr kvality a ceny, a proto mě pozitivně překvapil.
Ačkoliv filter od Charlotte Tilbury v odstínu 2 Light splnil svůj účel a dodal pleti žádoucí lesk, nemůžu se ubránit menšímu zklamání. Jeho konzistence nebyla tak jemná, jak jsem očekávala, a zdálo se mi, že pleť mírně zatěžuje mastným finišem. Tento efekt byl obzvlášť viditelný na fotkách, kde krém zvýrazňoval póry, zatímco highlighter od L’Oréal zanechával pleť hladkou a zářivou jako sklo. Produkt rozhodně není špatný, ale na základě vlastního dojmu si nejsem jistá, zda za tak vysokou cenu skutečně stojí.
Každému ale vyhovuje něco jiného a je na každém z nás, aby si vybral produkt, který mu nejvíce sedí. Důležité však je uvědomit si, že nemusíš mít doma desítky linek na oči či rtěnek jen proto, aby si nepociťoval*a FOMO (strach, že ti něco unikne).