Paříž, město módy a elegance, zažívá módní bouři. Fast fashion gigant Shein, známý svými ultralevnými kousky a agresivní online strategií, oznámil, že v listopadu otevře svou první stálou kamennou prodejnu v srdci Francie.
Obchodní dům Bazar de l'Hôtel de Ville, zkráceně BHV Marais stojí naproti pařížské radnici už od roku 1856. Nachází se na Rue de Rivoli, kousek od nábřeží Seiny, kde sídlí ty nejpřednější módní značky světa. Dům je považován za kolébku moderního maloobchodu a symbol francouzské elegance. Právě na tuto prestižní adresu zamíří Shein se svou první kamennou prodejnou na světe. Mnozí však označují příchod čínského fast fashion kolosu za „urážku francouzské módní tradice“.
Shein zde plánuje otevřít 1 200 m² velký prostor, který bude součástí širší expanze společnosti do fyzického prodeje. Podle francouzských médií Shein uzavřel partnerství se skupinou Société des Grands Magasins (SGM), která vlastní BHV a provozuje několik poboček Galeries Lafayette v jiných městech, konkrétně v Dijonu, Reims, Grenoblu, Angers a Limoges.
„Šok a zklamání,“ reagují francouzské značky
Krátce po oznámení spolupráce přišla první rázná reakce. Francouzské značky Odaje (obuv) a Figaret Paris (košile) během několika hodin vyklidily své prodejní koutky v BHV Marais.
„Je to v rozporu s našimi hodnotami. Nechceme být pod jednou střechou se značkou, která symbolizuje opak udržitelné módy,“ uvedla prezidentka Figaret Paris Eléonore Baudry pro Le Monde. Podobně reagovala i spoluzakladatelka značky Aime, Mathilde Lacombe, která krok BHV označila za „hluboce šokující“.
Fast fashion vs. francouzské hodnoty
Shein, původně založený v Číně a nyní se sídlem v Singapuru, se během několika let stal jedním z největších hráčů světové (neudržitelné) módy. Nabízí tisíce produktů denně, často za ceny nižší než deset eur.
Pařížská starostka Anne Hidalgo i bývalý ministr pro udržitelný rozvoj Christophe Béchu označili příchod Sheinu do BHV za „rozpor s hodnotami udržitelného obchodu“.
Shein: „Chceme vzdát hold Paříži“
Shein se snaží krizi obrátit ve svou výhodu. Výkonný předseda společnosti Donald Tang označil otevření pařížské prodejny za symbolické. „Tím, že jsme si vybrali Francii jako místo pro testování kamenného prodeje, vzdáváme hold jejímu postavení jako klíčové módní metropole a přijímáme jejího ducha kreativity a dokonalosti. Je vhodné, že tato cesta začíná právě v Paříži, v BHV – kolébce moderního maloobchodu,“ vzkázal.
Jeho slova však většinu kritiků*kritiček nepřesvědčila. V online petici, kterou podepsalo více než 30 tisíc lidí, požadují odpovědní spotřebitelé*spotřebitelky, aby Shein do BHV Marais nakonec nevstoupil.