17. listopadu 2015 14:02

Rezervoval si Johnny Depp díky gangsterskému dramatu Black Mass Oscara? (Recenze)

Očekávaná gangsterka už brzy dorazí do našich kin a my vám prozradíme, jestli byste si ji neměli nechat ujít.

Neptejte se mě, proč Black Mass: Špinavá hra dorazí do českých kin s dvouměsíčním zpožděním. Mnoho z vás tak už film asi vidělo, no a neušel ani mně, přičemž moje očekávání již byla díky zahraničním recenzím mnohem menší, než jaké byla z trailerů. Ty slibovaly Deppův galakoncert, napínavý biografický snímek z prostředí gansgterského Bostonu a snad i válku mezi irskou a italskou mafií. V čele té irské měl být James „Whitey" Bulger, který se tam samozřejmě nedostal nejčestnější cestou. Měli jsme přitom sledovat, jak se spolčil s FBI, aby zlikvidovali italskou mafii, přičemž by dostal jistou formu protekce, a to díky Jamesovu příteli z dětství, nynějšímu agentovi FBI, Johnu Connollymu. To je vše, co potřebujete vědět před návštěvou kina.

Z toho, co nám slibovaly trailery, jsme dostali všechno. Bohužel, bylo to však v okleštěné kvalitě a množství. Pokud jste článek otevřeli jen kvůli číselnému hodnocení, vězte, že je Black Mass zklamáním, ale určitě ne špatným filmem. Pokud jste tu kvůli Deppovi, nuže, to je na delší povídání. Johnny se, po letech strávených v maskérně a účasti na projektech, z nichž dostal jen peníze, a nikam se nepohnul a nikoho vlastně ani neoslovil, rozhodl upsat konečně do vážné role. Abych však byl kompletní, nejprve z dohody vycouval a požadoval dvojnásobný plat. Čistý srdcař. Role drsňáka, kterého nechcete naštvat, mu sedla jako ulitá a Johnny podal fakt dobrý výkon, infantilní výkřiky do tmy o tom, jak si zaručil Oscara, jsou však pro mě trochu přitažené za vlasy. Na nominaci to ale bude určitě (i díky dvěma mrazivým scénám a fakt dobrému výkonu), no a zapomínat nemůžeme ani na fakt, že jde o biografický snímek, a ty Akademie jednoduše miluje. Letos jsme už ale viděli i lepší herecké vystoupení, čímž nechci Deppův výkon nijak podrážet, ale upřímně, jen v samotném filmu mu na paty šlapal Joel Edgerton coby agent FBI. Jeho absolutně nesympatická postava byla snesitelná jen díky Joelovu projevu a schopnostem. Přesvědčil i Benedict Cumberbatch, ovšem, stejně jako Dakota Johnson či Jesse Plemons, i on dostal jen trestuhodně málo prostoru.

S postavami jsem měl maličký problém. Všechny měly náběh na skvělý film, na zarytí se do mé paměti alespoň na pár dní nebo velmi pozitivní ohodnocení v recenzi, postupem času však jejich atraktivnost stagnuje, respektive klesá. Jedna z nejzajímavějších postav, kterou hrála Dakota Johnson (Anastazia z 50 Shades of Grey ... a nedělejte si předsudky, zahrála to velmi dobře), má nejméně prostoru, zatímco se film soustřeďuje až příliš na Bulgera a Connollyho, kteří mají problém snímek jako postavy utáhnout. Může za to hlavně režie (Scott Cooper, který nenatočil nic světoborného) a scénář (stáli za ním prakticky nováčci bez zkušeností, takže se není čemu divit), které si navzájem v druhé polovině filmu házejí klacky pod kolena. Prvních 50 minut jde totiž o skvělý, napínavý a surový pohled do 80. let a života Bulgera, následně se to ale mění na nezajímavou hodinu, kterou jakoby neměl nikdo čím vyplnit a až na pár krátkých scén, které vás vytrhnou z nudy, se budete ptát, co se to vlastně na plátně odehrává a zda je to vůbec důležité. Do konce se přitom nic nezmění, Black Mass je tedy nesmírně bohaté na hluché scény, jejichž obsah a provedení zapomenete hned den po zhlédnutí. Co je však ještě smutnější, film si neudržel ani tempo, ani skvělou atmosféru a nedostavilo se ani žádné finále, které by stálo za řeč.

Co můžeme pochválit na plné čáře, aniž jsme to dělili na silný začátek a slabý konec, byly masky, výprava a kamera, vše na vysoké úrovni zachycující skvělé herecké výkony, pár překvapivých scén a nebezpečné ulice Bostonu. Za zmínku stojí i soundtrack, o který se postaral, s mým údivem, Junkie XL. Ten komponoval i pro nového Mad Maxe, takže je pro mě příjemným zjištěním, že mě dokázal zaujmout i při zcela jiném žánru s jinou atmosférou. Krátce se ještě vrátím ke kameře, která byla skutečně obratná, přehledná a místy až vynikající, zejména při scénách ve stísněných prostorech či při záběrech na detail.

Pokud bych to měl zhodnotit, Black Mass staví na kvalitních hercích, na první polovině (na níž měl stavět více) a na technické stránce. Bohužel, ztratil tempo a díky průměrné dějové lince a nulovým dějovým zvratům ve své druhé polovině i zajímavost. Výsledkem je tak lehce nadprůměrná gangsterka s pár úžasnými scénami a skvělým úvodem, ale s postupně nudným vyprávěním děje a absolutně žádným finišem. Ale ano, vítej zpět Johnny, snad kývneš na více takových rolí. 7/10
0/10