Skandinávie posouvá snahu o snížení emisí na nový level.
Po téměř ročním úsilí se Švédsko opět blýsklo a vyšlo vstříc ekologii. Postavili totiž první světovou elektrodálnici neboli elektrifikovanou silnici. V očích ekologů jde o významný krok vpřed, ale ty se možná ještě pořád ptáš, co to ta elektrodálnice vlastně je?
Funguje to velmi podobně jako trolejbusy. Nad pravým pruhem dálnice je nataženo elektrické vedení, z nějž se pomocí sběrače připevněném na kamionu dostane proud do elektromotorů ve vozidle. E-Highway je vytyčená část dálnice E16, která vede ze Stockholmu do norského Osla. Na ní mohou kamiony dosáhnout rychlosti až 90 kilometrů za hodinu a při odpojení se z elektrického vedení se automaticky spouští naftový motor. Spolupráce obou firem se tak snaží představit možnost jízdy těžkých vozidel na obnovitelné zdroje. Hybridní kamiony na elektrifikované silnici ušetří okolo 86 % emisí z fosilních paliv. To má motivovat ostatní státy k vývinu vlastní technologie. Zároveň je to další krok k velkému švédskému plánu provozovat vozový park bez použití fosilních paliv a své místo mají i ekonomické výhody.
Dálnici plánují nechat v testovacím provozu po dobu dvou let, po dosažení úspěšných výsledků je v plánu zavedení této novinky do Kalifornie, konkrétně okolí Los Angeles a Long Beach, nebo prodloužení již existující elektrifikované dálnice. U americké varianty budou spolupracovat kamiony značky Volvo.