Spekulace jsou potvrzeny.
Když před několika dny obletěla internet zpráva o blížícím se pokračování deset let starého plánu jednoho z největších vizionářů moderní doby, tak bylo více otázek než odpovědí. Postupem času si však mnozí analytici začali spojovat nedávno zrealizované události, díky čemuž pak vznikly určité souvislosti, a to vedlo ke vzniku důvěryhodně vypadajících spekulací. Některá renomovaná tech média proto věřila, že další strategické kroky Elona Muska povedou k integraci společnosti SolarCity do struktur Tesly, což by přineslo komplexní energetické systémy pro každou domácnost. Jiné zase předpovídaly příchod služby, která by představovala výrazně pokročilejšího konkurenta Uberu, a ano, pár slov padlo i o samojezdícím kamionu či dokonce autobusu poháněném elektromotorem. Dnes ale už konečně víme, že ani jedno ze zmíněných očekávání nezůstane pouze bezvýznamným dohadem, protože známe druhou část mistrovského plánu.
Tesla Master Plan, Part Deuxhttps://t.co/XQeTlsoEdE
— Elon Musk (@elonmusk) 21. júla 2016
Po drahém, levnějším a levném elektromobilu má Musk namířeno ještě výše - pozornost chce v blízké budoucnosti zaměřit nejen na uskladnění elektrické energie prostřednictvím Powerwallů, ale i na její výrobu za použití dostupných solárních panelů. Šlo by tak o jeden ucelený systém od jednoho dodavatele a s jednou aplikací pro mobilní zařízení, který by snížil naši závislost na konvenčních a často nákladnějších energetických řešeních. A přestože mu v cestě stojí jedna podstatná překážka, již brzy ji může vyřešit úspěšně zrealizována akvizice SolarCity. “Něco takového se nám nepodaří dosáhnout, pokud budou Tesla a SolarCity rozdílné společnosti, což představuje důvod, proč potřebujeme odstranit bariéry, které za to mohou. To, že jsou rozdílné, i přes podobný původ a snahu dosáhnout cíle s udržitelnou energií, je chyba historie. Tesla je nyní připravena na změnu Powerwallu a SolarCity je připraveno poskytnout vysoce diferencované solární panely, takže nastal čas spojit je dohromady.“
CEO moderní automobilky také prozradil několik zajímavých detailů týkajících se příchodu čtyř nových elektromobilů, přičemž tři z nich budou od těch současných z jejího portfolia výrazně odlišné. Má jít o kompaktnější SUV, pickup, jakýsi autobus a zmínka padla i o kamionu nesoucím název Tesla Semi. A přestože jsou poslední dva kousky v počátečním stadiu náročného vývoje, představení může podle Elona proběhnout již během příštího roku. “Věříme, že Tesla Semi přispěje k významnému snížení nákladů nákladní dopravy, zároveň zvýší bezpečnost a poskytne zábavnou obsluhu.“
A to ani zdaleka není všechno. Vizionář dokonce plánuje využívat zdokonalené autonomní systémy ve spotřebitelských elektromobilech jako robotické taxikáře, které si zákazník pouze jednoduše přivolá přes mobilní aplikaci, aby ho přepravili na specifikované místo. O něčem podobném mluvila i populární služba Uber, ale vypadá to tak, že automobilka využije svou jedinečnou příležitost trošku dříve. Samozřejmě, současná beta verze autopilota ve vozidlech Tesla ještě není ani zdaleka na něco takového dostatečně připravená, i proto ho výrobce doporučuje používat pouze v jednodušších podmínkách, jako jsou například dálnice. Vidět jsme to mohli i na poměrně čerstvém praktickém příkladu, kdy mu živý šofér až příliš důvěřoval, z čehož následně vznikla vážná dopravní nehoda. Je proto nezbytné, aby měl autonomní systém najetých mnohem více kilometrů, z nichž následně získá i více potřebných zkušenosti. “Po dosažení milníku, kdy bude autopilot zhruba 10krát bezpečnější než průměr amerických vozidel, se označení beta stane minulostí.“
“Když plnohodnotnou samojezdící funkcionalitu schválí příslušně regulační úřady, bude to znamenat, že můžeš Teslu zavolat z téměř jakéhokoliv místa. A pokud ta vyzvedne, můžeš bez obav spát, číst knihu nebo dělat cokoli jiného.“
“Zároveň dostaneš příležitost přidat tvé auto ke sdílené skupině elektromobilů společnosti Tesla pouhým stisknutím tlačítka v mobilní aplikaci, což ti následně začne generovat dodatečný příjem, přestože budeš právě v práci nebo na dovolené,“ a zároveň zmínil, že by díky podobnému způsobu vzájemného sdílení mohl využívat Teslu i ten, kdo na ni ve skutečnosti nemá dostatek finančních prostředků.
Druhou část mistrovského plánu Elona Muska můžeme tedy shrnout do čtyř důležitých bodů:
- Vytvořit solární střechy s integrovanými bateriemi
- Rozšířit produktovou linii elektromobilů s cílem pokrýt všechny hlavní segmenty
- Vyvinout samojezdící kapacity, které jsou 10krát bezpečnější než manuální řízení
- Umožnit elektromobilům s autopilotem vydělávat peníze, pokud ho zrovna nebude majitel používat