31. srpna 2016 15:01

Ponurý seriál The Night Of od HBO je dechberoucí překvapení nejen tohoto léta (Recenze)

Po poslední epizodě se slova nachází jen těžko. Seriál měl své mouchy, ale i navzdory tomu ho řadíme v rámci krimi žánru pořádně vysoko.

Tento rok je zatím možná trochu skoupý na skvělé filmy, ale na druhou stranu dodává velké množství kvalitní seriálové zábavy, ve které si každý mohl najít to své. Ať už se na to díváme z jakéhokoliv úhlu, nejvíce nás překvapily dva úplně odlišné projekty. Prvním z nich byl retro návrat do 80. let v netflixáckém The Stranger Things a druhým se oficiálně stává původně nenápadná mini série od HBO s názvem The Night Of. Neříkáme, že série jiných televizních show (Better Call Saul, Game of Thrones, House of Cards...) stáli za nic, ale od nich jsme bohužel obdobný výkon čekali. Toto je ale recenze pro Jednu noc (jak zní překlad na HBO), a tak se pojďme podívat právě na to, proč je tento tíživý seriál tak vychvalován.

Zkuste se zamyslet, co jste od něho původně očekávali? Podle traileru to vypadalo na mysteriózní krimi s tajemnou vraždou, těžkou atmosférou a hrstkou nadmíru talentovaných herců, zařazené do vysílacího času během letních večerů. Hmmm. Co mi to tak asi připomíná? Srovnávání s True Detective jsme se před premiérou jednoduše nevyhnuli, a to mu opravdu hrálo do karet. The Nigh Of totiž není jen tím. Je směsí napínavé a surové epizodické jednohubky s tíživou sondou do reálného života, ve kterém jsou pojmy svoboda a spravedlnost až nebezpečně vágní. Perfektní spojení těchto dvou aspektů mu garantuje vysoké příčky v rámci žánru a my musíme říci, že se i navzdory své krátkosti jednoduše neztratí mezi „dospělou“ konkurencí, pod kterou chápeme dnes již klasické seriály jako The Wire či The Sopranos.

Zdroj: HBO

Jak jsme načali již před měsícem v našem tipu na seriál, začneme perfektní první epizodou. Po vícenásobném zhlédnutí a zvážení musím říci, že úplně první epizoda je pravděpodobně jedním z toho nejlepšího, co jsem na televizní obrazovce doposud viděl. Jestli jste člověk, který potřebuje strhující pilot na to, aby u seriálu setrval, myslím, že nemůžete šlápnout vedle. Již od úplného začátku vás dva talentovaní tvůrci, Steven Zaillian (scénárista Schindler's List, American Gangster atd) a  Richard Price (The Color of Money, pár epizod The Wire), šikovně připoutají k obrazovkám. Mladý a usilovný muslimský student Naz (Riz Ahmed) udělá chybu, kterou jednou za čas udělá každý rebelující adolescent. Nic neobyčejného, říkáte se. Ale když uvidíte perfektně provedenou režii, scénář a samotné dialogy, zívnutí vám nehrozí. A nejen to. Zároveň pochopíte, že to, co původně vypadalo jako nevinná rebelie, se změní na živou noční můru. Takovou, kdy u jejího sledování budete mít pořádně ztuhlý žaludek a zrychlený tep. Proč? Protože to jednoduše nepůsobí jako fantastický příběh znuděného scénáristy, ale jako příšernost, která se může stát kdekoliv a kdykoliv.

Takový byl začátek a my jsme tušili, že to nebude jako True Detective. Každá další epizoda nás v tom ujišťovala, ale nám to vůbec nepřekáželo. Samotná vražda se prolínala s prohlubováním Nazovi osobnosti, jeho vztahu s okolím a vztahu okolí k němu. The Nigh Of ve své podstatě není tak úplně o vraždě samotné, ale o efektu, který vnese do života člověka. O tom, jak vás ovlivní i když v ní nejste zainteresováni. Díl za dílem odkrývá temné zákoutí lidské osobnosti, atakuje rasismus, předsudky, zkorumpovaný justiční systém a sílu pudu sebezáchovy. Je nabitý symbolikou a i ty nejmenší detaily na něco odkazují. Nebojte se však. Ono to není žádné pseudo filozofické dílo. Na obrazovce se toho v každém okamžiku děje dostatek a i když vás nic ze zmíněného nezajímá, vražda samotná, prostředí vězení a vyšetřování pro vás budou dostatečně zábavné. K tomu všemu si přiřaďte perfektní výkony Johna Turturra (Barton Fink), Billa Campa (Black Mass), Michaela K. Williamse (Boardwalk Empire, The Wire) nebo charakterový přerod Rize Ahmeda (Nightcrawler) a zaručujeme vám, že není možné, aby u vás seriál zapadl do šedého průměru.

Zdroj: HBO

Myslím, že pomalým krokem se konečně můžeme přesunout i do negativní sekce, protože superlativů již bylo až až. Má tento projekt své mouchy? Ano, má. A k dokonalosti mu něco chybí. Samotný fakt, že tvůrci pojí silně realistický příběh se seriálovým vyšetřováním vraždy nám napoví, že minimálně jedna z těchto složek zůstane v 8 dílném formátu ne úplně využitá. Jakkoliv dobře se na to dívalo, nemůžeme si pomoci, ale jednoduše by tomu prospěly ještě dvě epizody. Právě ony by poskytly prostor pro důslednější příběh Nazovi vězeňské transformace a možná by vyjasnili i jisté příběhové otazníky (například Stoneova honička s Duanem Readem). Mým dalším problémem je fakt, že i navzdory vysoké úrovně realismu, kterou si seriál držel, jsem v jistých soudních scénách opravdu nerozuměl ne/činnosti právníků, což působilo při nejmenším divně. Vícero hlasů označuje za zklamání i finále, ale to není můj případ. Přineslo všechny potřebné emoce, které jsme potřebovali jako důslednou tečku a já osobně na něho jen tak nezapomenu.

Zdroj: HBO

Co tedy závěrečné hodnocení? The Nigh Of je skvělým seriálem, který vám opravdu doporučujeme. Děj je svým způsobem strhující, a stejně tak i celá jeho symbolika, která si nehraje na žádnou filozofickou hádanku, ale právě naopak, ukazuje svět očima obyčejných lidí. Všechno je to zahaleno do mysteriózního kabátu, disponujícího těžkými kovovými barvami. Kromě příběhu stojí na pomyslném vrcholu i herecké obsazení, které odvedlo více než kvalitní práci a zvlášť zajímavé bude sledovat další kariéru mladého Rize Ahmeda. Problémem bohužel zůstává výše zmíněné. 8 epizod bylo skutečně příliš málo a možná právě z toho pramenily jisté chyby. Jak jsem si však již řekli. The Nigh Of by bylo hřích nevidět. Jde totiž o jedno z největších překvapení minimálně tohoto roku. 8.5/10

0/10