Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
8. listopadu 2016 v 16:15
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Tesla ruší bezplatné nabíjení v síti Superchargerů. Překvapuje to vůbec někoho?

TECH
Uložit Uložené

Za používání nejrychlejší nabíjecí stanice na světě se bude už platit.

Psát zde o tom, že Tesla je dlouhodobě ztrátová, je závislá na dotacích a její marketing je ve většinové míře postaven na nerealizovatelných slibech, už asi význam nemá, ostatně, jednou jsme si toto téma již otevřeli. Problematika elektromobility je přitom obecně velmi rozporuplná, ať už jde o cenu elektromobilů, jejich dostupnost, vliv na životní prostředí, životnost akumulátorů, no a v případě Tesly je do velké míry diskutabilní i spolehlivost, což by mohlo být kapitolou samou o sobě. Zacházet v tomto tématu do detailů či k samotným elektromobilům přitom ani nemusíme, stačí, když se podíváme na způsob jejich užívání. Už totiž jen skutečnost, že elektrická auta mají dojezd citelně menší než ta konvenční, a tudíž je nezbytné je často nabíjet, či to, že síť nabíjecích stanic je minimální a nabíjení jako takové zabírá podstatně delší dobu než tankování klasického paliva, dává jasně najevo, a to i tomu největšímu laikovi, že vlastnit a provozovat elektromobil není úplně hračka. Vždyť si představte situaci, že několik lidí v paneláku potřebuje ráno na sídlišti nabít svůj "elektropovoz", ale nabíjecí stanice je po ruce (pokud je vůbec po ruce) jen jedna a tam už pár hodin "stagnuje" i tak sousedův elektromobil. Mnoho skalních fanoušků této technologie navíc argumentuje tím, že dobíjení je zdarma, a tedy, že jezdí zdarma. A to dokonce doživotně. Pěkná naivita.

Tesla ruší bezplatné nabíjení v síti Superchargerů. Překvapuje to vůbec někoho?
Zdroj: www.tesla.com

Není tomu tak dávno, co někteří distributoři energie pro domácí nabíjecí stanice zpoplatnili jejich používání. To se v konečném důsledku dalo čekat, vždyť už jen když si reálně smýšlející člověk uvědomí, že státu přestane kapat téct do kapsy z nemalé daně z tekuté pohonné hmoty, zavede ji i pro rozvodny. To se sice ještě do úplné míry nestalo, je to ale jen otázkou času. Jenže pak je tu Tesla a jejich Supercharger, tedy nejrychlejší nabíjecí stanice na světě, kterou v roce 2012 představil Elon Musk při uvedení Modelu S se slovním spojením, že je "free, forever". Obrovský hype byl tak na světě, jenže, světe div se, už i v samotné Tesle si začali uvědomovat, že toto prostě utáhnout nemohou. Přibližně rok dozadu tak známý vizionář začal ustupovat a nechal se slyšet, že SuperCharger jsou nabíjecí stanice určené pro jízdy na dlouhé trasy, proto zákazníky Tesly doslova poprosil, aby prostě omezili jejich používání. Neuběhl ani rok a všichni tesláci dostávají ránu pod pás od samotné automobilky. Kdo byl tak naivní a žil v tom, že Tesla mu bude hradit palivo, zůstal zklamaný. Překvapeni? Snad ne, vždyť jste si doufám nemysleli, že značka, která se odjakživa topí v dluzích bude "tankovat" desetitisícům zákazníků auta zdarma. A vůbec, vždyť takto to nefunguje nikde a nikdy. Kéžby...
 
V těchto dnech se na serverech Tesly objevuje informace o tom, že nabíjení SuperCharger bude sice "forever", ale už ne i "free". Pokud již máte Teslu doma nebo si ji objednáte do konce roka a doručena vám bude do konce příští března, jste za vodou. Zatím. Používání stanic rychlonabíječek pro všechny ostatní elektromobily bude nadále fungovat, ovšem zdarma z nich dostanete jen 400 kWh ročně, což je v průměru tak 1600kilometrový dojezd. Vše nad si budete už hradit ze své vlastní kapsy. To, jaké cenové relace zbrusu nová automobilka nastolí je nyní ještě sporné. Víme však, že ceny nebudou fixní, ale závisle na ceně elektřiny v daném regionu či státu. Stále by ale mělo platit, že plné dobití elektromobilu bude levnější než natankování plné nádrže klasického auta. Tesla přitom ze SuperChargeru údajně nechce finančně profitovat, jen pokrýt touto cestou jejich náklady. Do dnešního dne je na světě 735 takových stanic, pod nimiž se dohromady nachází 4625 slotů nabíječek. Jak v Česku, tak i na Slovensku je zatím stále jen jedna, letos ale měli podle plánů přibýt další. Bohužel, zatím se tak nestalo.

Tesla ruší bezplatné nabíjení v síti Superchargerů. Překvapuje to vůbec někoho?
Zdroj: www.tesla.com
Domů
Sdílet
Diskuse