3. prosince 2016 v 14:02

Je Moana dalším velkým animovaným hitem od Disney, nebo to s muzikálovým zpracováním tentokrát přehnali? (Recenze)

Moana, nebo pokud chcete Vaiana, se konečně dostala do kin po celém světě.

Wreck-It Ralph, Frozen, Big Hero 6, Zootopia a nyní Moana. Disney Animation Studio válí, jinak se to říct ani nedá. Svými posledními animáky totiž zastínili samotný Pixar, což se nám kdysi zdálo jako zcela nepředstavitelné. A přestože jde o stále skvělý animák, dovolím si tvrdit, že právě Moana je z výše zmíněné pětky nejslabším počinem. Je možné, že se o to postaral i dabing, určitě však nepomohla muzikální složka, jakož i ničím nepřekvapivý příběh s klišé aspekty.

Ty pomáhala formovat premisa o mladé dívce plné nadšení pro dobrodružství a touhy poznávat nepoznané a zakázané. Když se jí to konečně podaří, zjistí, že je vlastně předurčena k velkým věcem. Zpočátku jsme si dokonce mysleli, že alespoň nepůjde o klasickou Disney princeznu, ale protože jde o dceru náčelníka kmene s mnoha povinnostmi, klišé scénáře jsme se nevyhnuli ani tentokrát. Ve své podstatě je však Moana zajímavou postavou, prakticky však jen charakterovou hrou na jistotu, což platí i pro Maui (The Rock). Moana má úkol najít ho a pomoci mu s navrácením jeho schopností, aby tak měli společně šanci zachránit ostrovy v oceánu. Ty postupně pohlcuje temnota způsobena Mauiho nepromyšleným činem. Postavy nezaujmou ničím inovativním, nedá se však říci, že by mě nebavily. Selhávají však v rovině vyvolávání emocí, kde Moana v mých očích ztrácí mnoho bodů. Nepomáhá tomu ani fakt, že se scénář pokouší rozvíjet děj a motivace postav skrz písničky, které jsou v češtině místy nesrozumitelné a v některých případech se i špatně poslouchají.

Zdroj: Disney/Saturn

Moana je až na exotické a vizuálně podmanivé prostředí sázkou na jistotu. Milé písničky pro nejmenší, retardované zvířátko (ale ano, rozesmívalo i mě), atraktivní mladá dívka se sny a cíli přesahujícími její možnosti a silný side-kick, který se na dobrodružné cestě s hlavní postavou poučí a stane se jí dobrým přítelem. A i když se na animák dobře dívá, Moana se bojí zprostředkovat zážitek atraktivnější pro dospělé publikum, ať už jde o dialogy, humor (výjimka potvrzující pravidlo funguje i zde, protože Mad Max) nebo samotné postavy. Dialogy jsou příjemné, postavy sympatické a animace někdy až kouzelně odzbrojující, film jako takový však nenabízí kromě originálně zpracovaného prostředí nic, co bychom už někde neviděli.

Zdroj: Disney/Saturn

Soundtrack potěší, některé písně dokonce zní docela příjemně (jakmile začnou hrát v nativním jazyce obyvatel havajských souostroví, kvalita muzikální složky rapidně stoupá, bohužel, hraje asi tak 30 sekund), postavy ničím neurazily a párkrát se pobavíte. Od Disney, zejména vzhledem k jejich posledním animákům, bych však čekal o něco více. Rozhodně však nemohu nikoho od návštěvy kina odrazovat, konec konců, jde o jeden z těch lepších animáků, na který sice rychle zapomenete, ale během jeho sledování se budete bavit, ať už je vám 10 nebo 20 let. A i když tvůrci zřejmě nikdy nestáli o revoluci v žánru, mohli se více zaměřit na uznání staršího publika, jinak totiž mluvíme jen o dalším úsměvném a krásně vypadajícím animáku, v němž postavy konají... protože proto. 7,5/10.

0/10