Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
21. prosince 2016 1:26
Čas čtení 0:00
Martin Mičuda

Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!

TECH
Uložit Uložené

Na mezinárodní prezentaci v Lisabonu jsme poznali novinku do detailů. Jaká je?

Dosavadních 6 generací BMW řady 5 se po celém světě prodalo v počtu až 7,9 milionu kusů. Zcela nové, v pořadí již sedmé pokračování s kódovým označením G30 proto nešetří velkými ambicemi, o čemž svědčily již nejen prvotní fotografie, ale i podrobnější informace o parametrech. Tradiční zástupce vyšší střední třídy z Mnichova se svého nejnovějšího vydání dočkal teprve před pár měsíci, protože k jeho oficiálnímu představení došlo přibližně v polovině října. Na trh dorazí až v únoru. My jsme však dostali exkluzivní možnost si novou pětku v pořádném předstihu vyzkoušet již nyní, a to díky mezinárodní prezentaci v Lisabonu. Tam jsme si mohli nejen novou generaci podívat živě v prakticky všech provedeních, ale i podrobně prozkoumat její největší trumfy a zároveň na vlastní kůži provětrat nejsilnější benzínový šestiválec. Jaké jsou tedy naše první dojmy ze sedmé generace řady 5?

Samotný design je potřeba hodnotit opravdu velmi kladně. S příchodem prvních fotografií bylo jasné, že i BMW se ubírá stále více cestou unifikace, a tedy, že se do značné míry podobá menší trojku, respektive sedmičku. Když však uvidíte novinku živě, zjistíte, že až tak podobné si nejsou. Pětka vystupuje citelně kompaktněji a vyváženěji než nová řada 7, přičemž jednotlivé exteriérové detaily vnášejí ještě větší dynamičnost než kdykoliv předtím. Za zmínku rozhodně stojí hlavně úzké a značně do stran zasahující světlomety, které se sice nemohou pyšnit laserovou technologií po vzoru sedmičky, avšak špičková světla BMW Selective Beam s citelně hranatějším designem pověstných angel eyes musíme jednoznačně vyzvednout. Na pověstné ledvinky jsou již v duchu současného trendu značky přímo napojeny, přičemž i v tomto případě evidujeme průduchy, které se otevírají/zavírají podle potřeb, a tak, mimo jiné, mění charakteristiku aerodynamiky. Ta je v rámci segmentu na nejlepší úrovni, protože pětkový bavorák se může pyšnit rekordním koeficientem odporu vzduchu jen 0,22. Do stran snad ještě výrazněji zasahují zadní světlomety s propracovanou grafikou. I díky ním vypadá vozidlo o něco štíhleji a atletičtěji, než je tomu ve skutečnosti. Novinka je totiž větší v každém směru – s rozměry 4935 x 1868 x 1466 milimetrů jde o nárůst o 36 milimetrů do délky, 6 do šířky a 2 do výšky. Nárůst se nevyhl ani rozvoru, který je delší o 7 milimetrů.

Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina

V nabídce je hned několik designových řešení, které odliší exteriér, ale i interiér. Kromě základního provedení nechybí luxusní linie s početným použití chromu, no a nakonec ani sportovní kabát familiárně známý jako M paket. Ten se tradičně nese v podstatně agresivnějším duchu, přičemž je potřeba říct, že masivnější nárazníky s většími otvory a agresivnějším lookem nové pětce svědčí asi nejvíc. Třešničkou na dortu pro fajnšmekry je následně možnost doslova si vyšperkovat svou pětku efektními (ale i funkčními) detaily v rámci doplňků z dílny M Performance. Důkazem toho je i vystavený sněhobílý bílý exemplář s černými prvky – přední splitter, mřížky chladiče, boční prahy, orámování oken, kryty zpětných zrcátek, zadní difuzor a decentní odtrhová hrana či nádherné, až 20" disky.

Pokud jde o verze, ty budou dostupné následovně – nová generace BMW řady 5 přijde zprvu na trh v únoru v benzínových verzích 530i (2.0 R4, 252 koní, od 49 tisíc €) a 540i (3.0 R6, 340 koní, od 57 tisíc €) a v naftových verzích 520d (2.0 R4, 190 koní, od 45 tisíc €) a 530d (3.0 R6, 265 koní, od 54 tisíc €). Ve všech případech bude na výběr pohon sDrive, nebo xDrive. Co se týče převodovek, na výběr je jen 8stupňová automatická převodovka, 520d je ale možné osadit i 6stupňovým manuálem. Měsíc nato se nabídka rozšíří o provedení 520d EfficientDynamics Edition (2.0 R4, 190 koní), 530e iPerformance (2.0 R4 + elektromotor, 252 koní) a zatím vrchol v nabídce, špičkový model M550i xDrive s 4,4litrovou V8. Ta nabídne se startovací cenou 82 700 € až 340 kW/462 koní, 650 Nm, přičemž na stovku vystřelí již za 4 sekundy, čímž je toto „polo-emko“ o 0,3 sekundy rychleji než nynější M5 generace F10.

Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina

Po prezentací, kde zazněly výše zmíněné klíčové fakta ohledně novinky, jsme dostali možnost vyzkoušet nejsilnější benzinový šestiválcový agregát. Jak je tedy zřejmé, do rukou se nám dostala verze 540i, a to s pohonem sDrive a sportovním paketem M Sport. Jeho exteriér zdobil sice v dnešní době už mainstreamový konfig, pravdou ale je, že v bílém laku spolu s černými disky a některými detaily vypadá novinka skutečně úchvatné, ba co víc, dovolíme si tvrdit, že nová řada 5 je po designové stránce jedním z vůbec nejatraktivnějších a nejkrásnějších modelů této značky. Jistě, není to možná až taková „imidžovka“ jako, řekněme, šestková řada (v čele s provedením Gran Coupé), to už ale má nějaký ten rok a je cítit, že značka se pochopitelně již posouvá dál. V tomto případě o tom svědčí zejména zcela nový interiér, který si svůj hlavní designový návrh převzal z řady 7.

Pro laika bude sice téměř totožný, přece jen však stejný není. Tak či onak, palubní desku s horizontálním členěním musíme rozhodně pochválit, a to ať už díky použití kvalitních materiálů, výborné ergonomii, ale i celkovému zpracování, které šlo kvalitou rozhodně nahoru. Ruce vám po novém podává zcela nový volant s podstatně lepším vzezřením. Za ním následně najdete příplatkové, plně digitální budíky s perfektní grafikou a trojicí odlišných zobrazení v závislosti na jízdních profilech (Eco, Comfort, Sport). Největší pozornost v interiéru se soustředí na centrální displej multimediálního prostředí s úhlopříčkou až 10,25". Ovládání probíhá prostřednictvím tradičního otočného ovladače, tomu ale sekundují i vaše prsty, protože širokoúhlá obrazovka je dotyková. Zároveň ale přibyla i gesta, tedy jeden z highlightů, který jsme poznali už v sedmičce. Ovládání gesty funguje skutečně výborně a rychle si na něj zvyknete. Pochvalu si ale rozhodně zaslouží i systém samotný, protože po novém se pyšní podstatně vylepšeným, krásnějším a intuitivnějším prostředím prostředím ve stylu moderních smartphonů.

Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina

BMW zůstává věrné svým tradicím, a tak vám je už po prvních kilometrech zřejmé, že i nová pětka sází zejména na sportovost. Ano, v režimu Comfort je podvozek mimořádně komfortní, až bych řekl, že je na takové perfektní úrovni jako nová třída E (za což může i přítomnost stabilizátorů). V čem má však oproti éčku rozhodně navrch, je dynamičnost a sportovní pocit. Pokud totiž přistoupíte na režim Sport (Plus), řízení citelně ztuhne, změní se reakce od pedálů a převodovka pracuje značně ofenzivněji (8stupňový automat patří mezi ty nejlepší ve hře). V tomto okamžiku jste s autem spjati podstatně více, navíc, pokud si k tomu připočtete o cosi sportovnější posed, palubní desku nakloněnou k vám a opravdu tlustý věnec volantu, z manažerské limuzíny se rázem stává pěkný atlet s akčním temperamentem. Ten o sobě navíc dokáže dát vědět exteriérovou (ale i interiérovou) kulisou pěkně okolí, i když je pravda, že ve vysokých otáčkách se dovnitř přenáší relativně dost surový zvuk od motoru. Pokud však zkoušíte akceleraci na stovku za papírových 5,1 sekundy či maximální rychlost 250 km/h, je to v podstatě pochopitelné.

Na závěr ještě pár technických vychytávek – pověstný Display Key s možností zaparkovat vozidlo na dálku zdědila novinka z o třídu větší řady sedm, od něj má však nyní navíc v případě asistenčních a bezpečnostních systémů. Pětka totiž dokáže na dálnicích za ideálních podmínek jezdit v „autonomním“ režimu 40 sekund až minutu, což je dalším významným krokem k plně autonomnímu řízení. To se mimochodem v Mnichově očekává již přibližně v roce 2020, což je nepochybně velkou výzvou. V neposlední řadě stojí za zmínku vylepšený head-up displej s až o 70 % větším zobrazením a špičkovou grafikou, díky čemuž se řadí na úplný vrchol. Inu, nová pětka má skutečně silné zbraně, tvrdit, že není předurčená k úspěchu, by bylo nehoráznou lží!

Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Exkluzivně: V několikaměsíčním předstihu jsme vyzkoušeli nové BMW řady 5. Je se na co těšit!
Zdroj: refRESHER / martinzmartina
Domů
Sdílet
Diskuse