Detroitský autosalon je místem, kde Audi představuje velmi reálný předobraz toho, co přijde příští rok na silnice.
O chystaném přírůstku do portfolia Audi jsme vás nedávno informovali prostřednictvím prvních oficiálních náčrtů. Od té doby ale ušel nějaký ten čas a protože autosalon v Detroitu už otevřel své brány, úplné nový model Q8 poznáváme v plné kráse. Jistě vám došlo, že se jedná zatím jen o koncepční podobu vozu, základ karoserie jako takový ale jasně naznačuje, co můžeme v průběhu několika měsíců reálně čekat. Masivní SUV se střechou ve stylu kupé, ostrými hranami karoserie a až 23" koly (!) měří na délku 5020, na šířku 2040 a na výšku 1700 milimetrů. Je zřejmé, že řada detailů se do sériové podoby nepřenese, v duchu současných trendů značky je ale vysoce pravděpodobné, že třeba taková maska ve výsledku asi na rozměrech neztratí. Velmi efektním detailem disponují následně horizontálně propojené zadní světlomety, které si místo našly relativně blízko zadního okna a C-sloupku. Mimochodem, pro změnu vpředu nechybí světla Digital matrix Laser. Koneckonců, design vozu Q8 má být citelně agresivnější a sportovnější než „klasická“ Q7, navíc v Ingolstadtu mluví o blížícím se přírůstku jako o nejluxusnějším vozidle této značky v historii.
Tomu nasvědčuje zejména interiér, kde byste konvenční tlačítko hledali marně, na druhou stranu, kokpit stejně od sériovky až tak na míle vzdálený není. Velmi minimalistický design doplněný o množství lesklých ploch a hlavně rozměrných displejů. Samozřejmě, před řidičům nechybí stále populárnější Virtual Cockpit, uprostřed horizontálně situované palubky najdeme další obrazovku, no a do třetice, nemalý displej evidujeme i ve středovém tunelu. Vnitřek je výhradně 4místný, protože mezi zadní dvojicí sedadel se nachází masivní středová opěrka s dalším displejem. Zavazadlový prostor nabízí 630 litrů, za zajímavějšími údaji se ale musíme vydat pod kapotu. Při příležitosti odhalení studie se do motorového prostoru nastěhoval benzínový šestiválec TFSI s výkonem 245 kW / 333 koní a točivým momentem 500 N.m. Jelikož ale jde o plug-in hybrid, klasickému agregátu sekunduje elektromotor se silou 100 kW a 330 N.m. Začleněn je do 8stupňové automatické převodovky a ve výsledku s konvenčním motorem tvoří soustavu s výsledným výkonem 330 kW / 450 koní a 700 N.m. Q8 tak dokáže sprintovat z 0-100 km/h jen za 5,4 sekundy a rozjede se až na 250 km/h. Audi přitom informuje o průměrné spotřebě jen na úrovni 2,3 l/100 km, do značné míry ale v tomto údaji je třeba brát v úvahu skutečnost, že SUV dokáže na čistě elektrický pohon ujet až 60 kilometrů. Lithium-iontové akumulátory o kapacitě 17,9 kWh plně nabijete za přibližně 2,5 hodiny. Standardem je nejen stálý pohon všech čtyř kol quattro, ale i vzduchový podvozek a adaptivní tlumiče, čímž je možné regulovat světlou výšku v rozsahu až 90 milimetrů. Produkční verze se dočkáme nejpozději v roce 2018, vyrábět se bude v Bratislavě.