28. února 2017 19:38
Jakub Hvozdovič

Mystické Taboo se skvělým Tomem Hardym je plejádou našlapaných hereckých výkonů. Stačilo to však? (Recenze)

FILMY A SERIÁLY TOM HARDY

Surový, špinavý, občas nahý, ale věčně vrčící Hardy nám přinesl tajemný historický seriál z prostředí Londýna.

Jen málo mladých mužů má v dnešním Hollywoodu takový status jako Tom Hardy. Mnozí ho pokládají za jednoho z nejlepších a své kvality dokázal téměř ve všech filmech, kde dostal jakou takovou příležitost. Gangsterka Legend, temná konverzačka Locke, drama o dvou bojujících bratrech s názvem Warrior a mnoho dalších. Co se tedy mohlo stát v momentě, kdy jsme se dozvěděli, že si sám napsal nový temný seriál, se kterým zamíří na televizní obrazovky? Upřímně. Nemohli jsme se dočkat. Při tvorbě mu kromě jeho otce Chipse vypomáhal i vynikající Steven Knight, známý nedoceněný záležitostmi, jako Peaky Blinders či Eastern Promises a nadšení se tím pádem vyhouplo ještě o level výš. Jak si však Taboo poradilo, když konečně dorazilo na naše obrazovky? Těšili jsme se nadarmo?

Zdroj: BBC/FX Network

Pro všechny (a zejména dámské publikum), kteří čekali ulíznutého šviháka v obleku, přišla již po prvních trailerech pořádná rána. Skvělý Tom Hardy zde totiž ztvárnil šíleného a syrového Jamese Keziaha Delaneyho a jen málo lidí mu řekne jinak než ďábel. Ten se vrací po letech strávených v Africe zpět do Británie právě v momentě smrti svého otce a s ním přicházejí i těžké časy. Celý děj je zasazen do začátků 19. století a autoři si dali záležet na tom, aby perfektně vystihli celou tehdejší situaci. V čele velkého Britského impéria totiž nestojí pouze monarcha. Zahraniční záležitosti má téměř kompletně v rukou ctihodná Východoindická společnost. Jak však do této situace zapadá potetovaný vrčící „divoch“, mluvící podivnými jazyky? Inu, to se dozvíte během sledování, ale vězte, že ani král a ani Východoindická společnost nebude mít během jeho přítomnosti klid. Je totiž dědicem malého, ale důležitého území v Americe, o které mají zájem všichni zúčastnění.

Během první epizody je laťka nastavena hodně vysoko, i když popravdě stále nevíte, o co jde. Seriál hned od prvních minut překvapuje neskutečně tíživou a zároveň skvěle vystiženou atmosférou špinavého Londýna a ujišťuje nás, že Tom všechna herecká očekávání během osmidílného trvání rozhodně splní. Pomalu se seznamujeme s důležitými postavami. Vidíme jeho nevlastní sestru Zilphu (Oona Chaplin), jejího krutého manžela Thorneyho (Jefferson Hall), domovníka Delaneyových Braceye (David Hayman), celé vedení „East Indie“ v čele se Sirem Stuartem Strangem (Jonathan Pryce) a pár dalších. Všichni už od první epizody podávají opravdu skvělý výkon a předem vám mohu oznámit, že během trvání série nezaostávají. Právě naopak. Přidává se k nim ještě více šikovných herců, jako Stephen Graham, Tom Hollander či Michael Kelly, a právě ti táhnou obsazení ještě o krok vpřed. Dopomáhá tomu i šikovně napsaný scénář, ze kterého jsou v jistých momentech cítit zmínění Peaky Blinders, avšak Taboo kráčí po vlastní stezce.

Zdroj: BBC/FX Network

Seriál si sice dokázal udržet skvěle napsané postavy během celého svého trvání, ale s čím si pohrál více, než by člověk čekal, byla atmosféra a celá tonální stránka projektu. Pokud se mezi vámi najde pár hráčů, určitě mi dáte za pravdu, že první díl svým syrovým nádechem připomíná skvělou hru Bloodborne. Barvy, ozvučení, móda a množství dalších aspektů vytváří až hororový dojem, při kterém vám párkrát přijde na mysl například takový Jack Rozparovač. Během dalších epizod od něj postupně upouští a dostává se na povrch chytlavá historická stránka celého projektu. Taboo však není tak úplně historickým seriálem. V podstatě ani nevím, jak přesně bych ho kategorizoval. Vymyká se zažitým žánrovým standardům a svůj tón změní hned několikrát. Mysticismus se pomaličku utáhne do pozadí a nastupují intriky, politika a napětí.

Takže, máme tady chytlavý a tajemný historický příběh, skvěle zahrané postavy, vrčícího sympaťáka Hardyho... Co dál? Přesně na to jsem se ptal sám sebe po dokoukání poslední části a přišel jsem na jednu závažnou věc. Seriál i navzdory všem svým zmíněným kvalitám neobsahuje moment, který by vás posadil na zadek a vryl se vám do paměti. Před tím, než mi budete oponovat, že se stále díváme na první sérii, tak se nad tím zkuste zamyslet. Rozhodně tu máme pár pořádně cool scén (jako například jeho první jednání s East India, bitva v poslední části atd.), ale chybí tomu něco, co by ho dostatečně definovalo a zanechalo v nás alespoň maličkou stopu.

Zdroj: BBC/FX Network

Finální hodnocení je tím pádem velmi zajímavé a pro ujasnění můžeme ještě zvážit přehlížené stránky seriálové tvorby. Kostyméři a maskéři odvedli opravdu perfektní práci a kulisy města byly vskutku úžasné. Režiséři a kameramani se také nenechali zahanbit a jediným technickým nedostatkem byla pravděpodobně hudba. Možná jsem příliš nadšený z Knightova implementování rockové hudby do Peaky Blinders, ale zde se jednotlivé tóny opakovaly prostě příliš často a žádný z nich vám neuvízl v hlavě déle než pár vteřin.

Abych to však dál nenatahoval. Jak tedy pro mě dopadlo mystické Taboo? Musím říct, že jsem spokojený. I když tvůrci odbočili od původně prezentovaného „nádechu“, nedá se to považovat za chybu. Stále si v rukávu nechali pár temných karet, které vytáhnou zejména během druhé poloviny osmidílné zábavy. Upřímně mě překvapily skvělé herecké výkony a scénář s faktem, že vysloveně kladných postav zde napočítáte na třech prstech jedné ruky. Oceňuji špinavý a chladný Londýn a také celé historické pozadí. Mám však za to, že absentuje něco, co by vás přimělo číst si o něm dlouhé hodiny po skončení závěrečných titulků a možná trochu příliš staví na faktu, že uvidíme ještě minimálně dvě série. Seriál si očividně šetřil skvělé momenty právě pro budoucnost a já mu tím pádem ušetřím pár bodíků z hodnocení, které ale může snadno dohnat. 7.5/10

0/10