Zasloužené vykoupení Hugha Jackmana, Patricka Stewarta a hlavně milovaného Wolverina.
Nadešel čas rozloučení s Hughem Jackmanem. Ve světě X-Men skončil, ale po delším a logičtějším uvažování to vlastně ani není na škodu. Jackman se ještě před premiérou zpackaného Apocalypse hned několikrát vyjádřil ve smyslu, že dostávat se do formy pro tuto roli je vždy peklo. Nakonec ani on nemládne a všichni jsme věděli, že to jednou musí přijít. Sám prohlásil, že mu je jasné, že za svou kariéru vděčí zejména této postavě. Není to však jen dluh, který u ní měl, Hugh Wolverina miluje a ve filmu to je i cítit. I díky úspěchu Deadpoola tedy Fox odklepl jemu a režisérovi Mangoldovi Rkovou rozlučku v texaském prostředí, volně inspirovanou zejména komiksem Old Man Logan. Hned na začátku nás společně s režisérem ujistili, že scénář bude špičkový, jinak to Hugh prostě nenatočí. V tomto případě vám již nyní mohu říci, že své slovo dodržel a Logan je nejen scenáristickou perlou, zároveň na míle přeskakuje hranice komiksového subžánru.
Děj si popíšeme jen v krátkosti, protože už všichni víte, o čem vlastně bude. Píše se rok 2029, Charles Xavier dožívá svůj smolný život, kdy se mu vše, za co kdy (a v kolika časových rovinách) bojoval, už dávno zbořilo před očima. Logan se živí jako řidič limuzíny v Texasu, vykašlal se na svět, který se vykašlal na něj, no a mutanti už většinou vymřeli nebo se skrývají. Do klidného dožívání životů dvou celoživotních přátel vtrhne mladá dívka jménem Laura. Loganovi se podobá víc, než by si kdo přál. A tady začínají problémy... V první řadě by se asi patřilo zmínit, že slova tvůrců a stylizace trailerů jemně lhali. Nejvýraznějším westernovým prvkem zde byla texaská poušť a jedna scénka v hotelu. Tímto zároveň nastíním jeden z problémů, který jsem pociťoval zejména v první polovině snímku, i když se to možná zdálo jen mně. Konkrétně mě rušil prvek střídání žánrové stylizace. Snímek si jich za celou dobu své stopáže vystřídal hned několik. Prostředí však náramně napomáhá příběhu a je dalším z nositelů samotného děje. A ten je doslova skvělý.
Recenze se mi ale píše těžko, protože bych skutečně potřeboval druhou projekci na to, abych se rozhodl, zda z toho scénáře a potenciálu látky Mangold mohl vytěžit více. Můj prvotní dojem mi však říká, že ano. Drtivá většina filmu je úžasná i přesto, že máme co do činění s pomalým tempem. Logan je však skvěle natočeným filmem a silným dramatem, které bude rezonovat zejména v očích lidí spojených s předchozími díly ságy. I tak mám ale pocit, že ze mě emotivní scény nedostaly tolik slz, kolik by si Jackmanova rozlučka a látka jako taková zasloužila. Zčásti za to může výstavba některých scén a samotné dialogy, všechno mi to ale vynahradila závěrečná scéna. Ta shrnula celých těch nádherných 17 let nejlepším možným způsobem, u nějž se rozpláčou i velcí kluci. Objektivně stojí Logan pevně na zemi a triumfuje v každé rovině, ať už se bavíme o funkčnosti a uvěřitelnosti děje a postav nebo technickém zpracování. Možná by však neublížila kratší stopáž a určitě i lepší záporák. Boyd Holbrook odvedl kvalitní práci, je však vůdcem bezejmenných a bezcharakterních „bounty hunterů“. Mohli byste ho vyměnit za superinteligentní slepici a na kvalitě snímku by se to nijak neprojevilo. Starý Wolverine ve své labutí písni bojuje hlavně s sebou, ať už z fyzického nebo psychického hlediska. To jsme ale nakonec všichni očekávali a také chtěli. Létající stadiony nás přeci jen už tak moc netáhnou.
Žánrové zaměření ve formě depresivního dramatu dalo scénáři možnost vyniknout hlavně co se postav a jejich chování v námi neznámém světě týče. Logan je utrápený starý mutant. Od života toho moc nečeká a do práce se ráno nutí vstávat hlavně kvůli Charlesovi. Logan je pro fanoušky série, kteří s těmito postavami vyrůstali a milují je, velmi depresivním příběhem. V zásadě jde o zcela neprobádanou oblast charakterů oblíbených postav. Zčásti za to vděčíme scénáři, který nebyl omezen hranicemi časových kontinuit. V nich se už nikdo nevyzná a poznamenalo to i Logana, o čemž se přesvědčíte sami. Rozhodně však jde o nejlepší X-Men film (i když na mě kvůli natahování se s minulostí působil mírně vytržený z komplexnějšího kontextu světa, který se za těch pár let změnil až příliš), porovnávání s Nolanovým Dark Knightem bych však bral s velkou rezervou.
I díky odstraněným bariérám Rkového zpracování je akce živelnější, zuřivější a oku lahodící. Po letech jsme konečně dostali Wolverina celého od krve. Už dávno se smířil s tím, že zabíjí lidi a rozhodně se tomu v krajním případě nevyhýbá. A v tomto případě je těch krajních případů až až. Akce je přehledná, brutální a hlavně důmyslná. Je pravdou, že se Wolverine utrhl ze řetězu, neznamená to však, že zapomněl zabíjet a už vůbec nezapomněl, jak se to dělá efektně. Všechny ty létající ruce a hlavy přitom vůbec nepůsobí samoúčelně, právě naopak. Wolverine si jen razí cestu k ochraně toho, co mu je nejbližší a nepřemýšlí, jak ho v té chvíli vidí svět. Hodně se toho očekávalo i od malé Laury aka X-23. Vzhledem k její výšce a postavě je obdivuhodné, že je veškerá ta paseka, jakou za sebou za celý snímek nechává uvěřitelná. Scény, kdy s Loganem vytasí drápy a jdou po krvi jsou k nezaplacení a rozhodně splní všechna vaše očekávání. Sledovat tyto dva by se dalo donekonečna, bohužel nic dalšího už nepřijde. Dost možná však uvidíme malou Dafne Keen v jejím vlastním filmu. Dívá se na ni rozhodně lépe než na Jennifer Lawrence.
S posledním filmem Hugha Jackmana v roli Wolverina mám své problémy (jako například fakt, že mě až na jednu výjimku nepřekvapil, protože v trailerech toho evidentně ukázal hodně), objektivně však musím uznat, že dostál svým vysokým očekáváním. Tvůrci konečně vykoupili Loganovu duši, která tak může konečně odpočívat, protože v životě nikdy necítila klid a skutečné štěstí. Bravurně zahrané, srdcem napsané i natočené, toto Jackmanovo a Mangaldovo dílo se zapíše nejen do komiksové historie. Krvavá akce ve vysněné podobě, depresivní tón filmu laděný do rodinného dramatu ve fungujícím prostředí, a hlavně dospělém ději. I to dělá z Logana dlouho očekávaný počin z milovaného univerza mutantů, jaký už nikdo pravděpodobně nepřekoná a zároveň jde o nádherné rozloučení s jednou z nejikoničtějších komiksových postav. Sbohem Wolverine, budeš chybět. 9,5/10