Life aneb Život dorazil do kin a pokud vám nevadí logické díry ve scénáři, měli byste toho být součástí.
V tomto případě uděláme výjimku. V recenzi pro Life se nevyhneme nějakým těm dvěma maličkým spoilerům (budeme kecat o Venomovi a jedné z mnoha logických trhlin, jen abyste pochopili, proč je to zčásti tak tupé), takže se nelekněte. O Life nebyl až tak velký zájem, jak by si Sony přálo. Oficiální budget činí něco přes 60 milionů, ale Sony bude ve skutečnosti potřebovat těch 150-200 milionů na to, aby se jim snímek vyplatil (a já osobně jim to přeji). Tomu měly pomoci „drby“ o tom, že jde o prequel k Venomovi. A přestože to tvůrci nevyloučili, většinou se této teorii smáli. Ono to totiž nedává žádný smysl a po skončení filmu se teorie jeví jako zcela zbytečná (i když stále teoreticky možná a zčásti fakticky podložená). Samotný film je však o skupince vědců, kteří mají zkoumat vzorky z Marsu a snažit se probudit/najít v nich život. Jak už víte z trailerů, úspěšně se jim to podaří a malá holčička ze Země tento organismus pojmenuje Calvin.
Do momentu, než Calvin unikne z ochranné bariéry funguje všechno. Napětí, film jako takový a také chování postav. Jakmile však Calvin unikne a divák zjistí, že je prakticky nesmrtelný a jedinou obranou astronautů na celé stanici je neškodný „plamenomet“, divák nemá důvod cítit jakékoliv napětí. Jednoduše čekáte, než malý „vetřelec“ pozabíjí členy posádky po jednom, tak, jak nám to říkají i trailery. A přestože je Life skvěle natočené a nenudil jsem se ani vteřinu, kromě Gyllenhaalovy a Reynoldsovy postavy mi bylo vlastně jedno, co se s nimi stane. Zatímco Reynolds hraje zpanikařeného Wadea Wilsona, Gyllenhaal je jedinou postavou, která dostane charakterový background, přičemž je fakt funkční a skvělý. Zbytek posádky hraje jednoduše oběti pro mimozemšťana. Na něm zaujme hlavně úžasný design a potřeba zabíjet.
Největším problémem je scénář. Logických trhlin je až až, no a abyste měli obraz o tom, co vás čeká: Jeden z nejdražších vesmírných projektů, který má za úkol zkoumat první živý organismus mimo Země, není ani zdaleka dostatečně zabezpečen. Začíná to dementními maličkostmi, jako například ochrannými rukavicemi, po šest možných únikových východů z druhé ochranné bariéry. Nejinteligentnější a nejlepší vědci na planetě (snad neposlali zkoumat prvního mimozemšťana v dějinách lidstva průměrní kompetentní, že?) nepočítali s mnoha věcmi, například s tím, že daný mimozemšťan bude inteligentní a agresivní. A od té doby to už jen pokračuje s nelogickými rozhodnutími scenáristů. Ne vždy logické a zpomalené chování vědců lze odůvodnit tím, že jsou v šoku (ty si nemůžeš vzpomenout na jméno Papeže, když koukáš na televizní soutěž a máš na to pár vteřin, zatímco oni nevědí, co mají dělat v situaci, na kterou nebyli nikdy trénovaní, přičemž jim před očima umírá kamarád, takže se to dá pochopit). Odpustit se ale nedá fakt, že vesmírná stanice není na zkoumání mimozemšťana připravena ani zabezpečena.
Pokud se však nezaměříte na tyto chyby a nebudete moc přemýšlet (a tím pádem necítíte absenci potřebného napětí a neexistující naděje astronautů), Life (aneb Život) si užijete díky skvělé režii Espinosy, který diváka dokáže strhnout. Jednak vším až do momentu Calvinova úniku, jednak scénami, kde teče krev. Více než horor je totiž Life gore survival thrillerem, který oplývá pár nechutnými scénami, avšak skvěle natočenými. Dopomáhá v nich i samotný Calvin, který se podařil na jednotku, ať už se bavíme o designu, útocích nebo jeho chování. Skvělé vesmírné atmosféře napomáhá i soundtrack. Už je to nějaký ten pátek, co jsem si naposledy všiml u kino-filmu jeho důležitosti a funkčnosti, ale Life je díky němu lepší v mnoha scénách. Nezklamou ani herci, i když bohužel nemají mnoho prostoru ukázat se, protože většinou jen utíkají před smrtí. Naštěstí, scénáristé Rhett Reese a Paul Wernicke se na postavy příliš nezaměřili, rádi můžeme být alespoň za tu Gyllenhaalovu. Ten chlap udělá z hovna bič kdykoliv a kdekoliv (nemluvíme o tomto případě, aby bylo jasné).
Pochválit můžeme také střih a kameru (škoda, že film dále na úvodní scénu nenavázal). Zamrzí i fakt, že Espinosa nenatočil Life hororověji a nevyužil pocit klaustrofobie v chladném, temném a úzkém prostoru stanice/vesmíru. I tak je však Life zábavným filmem, který bohužel nevyužívá svůj potenciál, přičemž používá některé motivy a inspirace z jiných vesmírných sci-fi (nemůžeme však být tak kritičtí, jen těžko se v tomto žánru vymýšlí něco zcela originálního, což ještě nikdy nikdo na stříbrné plátna nepřinesl). I proto mohu ve finále usoudit, že mě Life bavilo a jsem rád, že Espinosa něco takového natočil. 7/10