Jste připraveni vstoupit do Nicoty?
Jsem sice hororový fanoušek, ale přiznám se, že krváky příliš v oblibě nemám. Na The Void jsem se ale přesto těšil. Trailery slibovaly opravdu nadupanou psycho jízdu, perfektní masky a celé galony tělních tekutin. Pod film se podepsala dvojice Jeremy Gillespie a Steven Kostanski (dříve participovali na celkem úspěšném béčku Father's Day), která si napsala i scénář. Dokázal tedy The Void naplnit očekávání? Stojí vůbec za zhlédnutí?
Policista Daniel Carter při rutinní pochůzce objeví zraněného mladíka na útěku. Odveze ho do malé nemocnice ve městě, kde ale skoro nikdo není. Kromě lékaře a zdravotních sester se zde zotavuje jeden mladý pacient, jedna těhotné dívka a její dědeček. Brzy se však dovalí dvojice agresivních vidláků, v okolí nemocnice se začínají objevovat záhadné postavy v bizarních sutanách a atmosféra houstne. Ale ani v samotné nemocnici nevládne pohoda - dokonce se začínají objevovat bizarní obludy. A to - jako obvykle - nevěstí nic dobrého.
Nejprve bych chtěl poznamenat, že i když se mi The Void jako celek líbil, nedokážu se ubránit mírnému zklamání. Čekal jsem totiž (po všech stránkách) mnohem adrenalinovější a šílenější jízdu. První třetina je výborná, temná a plná očekávání. Nic mi v ní nechybělo. I když se objevila monstra, musel jsem jen uznale kývnout. Konečně žádné předigitalizované mátohy, ale poctivé masky a modely. Co se příběhu týče - není v něm nic, co bychom už neviděli. Ale autoři tento fakt ani nezapírají. Je vlastně poměrně lineární a jednoduchý (i když několik prvků nechává sympaticky nedořečených). Asi není možné nevzpomenout si při sledování na Carpentera, Romera či jiné hororové klasiky 80. let. Dokonce i špetku toho Lovecrafta tam najdete. The Void má navíc celkem sympatickou délku, ale bohužel ani to nezabránilo občasné nudě.
Problém nastává, když se tvůrci rozhodnou, že nebudou točit jen obyčejný akční krvák, ale budou klást důraz na pohrávání si s psychologií hlavních hrdinů. Nic proti, tyto dva postupy se skloubit dají, ale právě zde začíná The Void skřípat. Tempo zpomalí, stále sice není nouze o působivé výjevy, ale musím říct, že jsem se přece jen trochu nudil. Což je při 90minutovém hororu trochu problematické. Některé scény také nevypálily tak, jak asi tvůrci zamýšleli (co do děsivosti nebo emocionální síly). Myslím, že zkušenější režisér by nás byl schopen podusit mnohem víc. Gillespie a Kostanski jsou nepochybně talentovaní a nechybí jim nadšení. Jen svůj talent ještě musí trochu vybrousit a zkultivovat.
The Void je natočený mimořádně zručně, má výbornou atmosféru a slušné herce. A mimořádně velký potenciál, který ale nebyl úplně naplněn. Přesto se mi líbil. A nakonec ani nebyl tak krvavý, jak jsem si myslel. Pro mnohé to bude jistě zklamání (zvláště po tom, co si prohlédli trailer). Samozřejmě, několika pořádně výživných scén se dočkáte, ale ani zdaleka si nemusíte hledat kbelík na zvratky. Řekl bych, že například takový Horizont událostí z roku 1997 je po všech stránkách brutálnější. Opakuji: nejsem z těch, komu by podobné ladění přehnaně vadilo, na druhé straně - vzhledem k traileru a trochu velkohubému tvrzení „Existuje peklo. Toto je horší!“ jsem přeci jen čekal, že režiséři diváky zatlačí trochu víc.
The Void je fajn horor. Asi nejlépe by něj seděl popis - od fanoušků pro fanoušky. Podle této definice funguje výborně. Mohu ho s radostí doporučit všem, co mají rádi old-schoolové horory, zklamání rozhodně nehrozí. Gillespie a Kostanski se předvedli v dobrém světle, doufám, že budou pokračovat podobným stylem. Pokud bych chtěl být subjektivní, dal bych pěkných 7/10, protože jako celek mi tento malý horor udělal radost (i navzdory chybám). S přihlédnutím ke kontextu současné hororové tvorby by to bylo asi za 6/10. Tak si vyberte.