Zpravodajský portál pro moderní generaci, která se zajímá o aktuální dění.
Zajímá tě aktuální dění? Zprávy z domova i ze světa najdeš na zpravodajském webu. Čti reportáže, rozhovory i komentáře z různých oblastí. Sleduj Refresher News, pokud chceš být v obraze.
Kliknutím na tlačítko tě přesměrujeme na news.refresher.cz
Vyzkoušej klub REFRESHER+ už od 25 Kč během prvních tří měsíců 😱
11. ledna 2018 v 13:24
Čas čtení 0:00
Viktor Kniš

Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené

HUDBA
Uložit Uložené

Německý producent působící zejména v Česku vůbec neodhadl míru mezi tím, co je inspirace a co už je krádež.

Hned v úvodu bych rád poznamenal, že hlavním impulsem ke vzniku tohoto článku byly Instagram Stories od Smarta, kterému patří velký dík za vyjádření jednoznačného názoru. Postupně se k němu přidávají i další a my také, protože o podobných praktikách by měl vědět každý fanoušek rapu.

Obecně platí, že českým a slovenským hudebním producentům se jen málokdy ujde ve srovnání se samotnými interprety dostatek pozornosti. A to i přesto, že v mnoha případech patří podstatná část zásluhy na úspěchu skladby právě jim. I proto se někteří beatmakeři snaží na svou osobu poukázat o něco více a prezentují se jako hudebníci- umělci.

Přesně takto jsme vnímali i snahu o comeback v podání německého producenta MadSkilla, jehož působení jsme vnímali ještě kolem roku 2008, resp. 2010, kdy zaznamenal pár hitů. Například Zostalo Ticho či Technotronic Flow s Rytmusem. S H16 zase vydal úspěšnou věc Hrdina je zase v hre. Následně se na několik let zcela vytratil a vrátil se až před několika měsíci s informací o tom, že zakládá nový label Chopdown Records, jehož součástí se stal i Čistychov.

Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené

Nejprve nás zavalila série špatných pokusů o promo na samotné hudební vydavatelství a následně MadSkill vydal pár tracků, kde spolupracoval s několika obrovskými jmény, díky čemuž pro něj nebyl problém na pár týdnů ovládnout československé trendy na YouTube. Ten první dostal název SHINOBI a hostoval na něm Čistychov, Separ i člen TroubleGangu IronKap. Následovala skladba Ja som OK, která už patřila Čistému a i zde se objevil Separ, společně s kolegou Damem.

MadSkill se zároveň korunoval za kvalitního režiséra pokud oběma těmto věcem doplnil doprovodné videoklipy, na čemž je zarážející hlavně skutečnost, že vznikly na stejném místě v jeden den. Nevadí. V každém případě, jako kdyby toho už tak nebylo dost, MadSkill do všeho zatáhl i Ega a jejich společná věc z alba Precedens má již 1,6 milionu views. Ano, toto je sice hezké, ale jen do momentu, než se na svět dostaly zajímavé informace o původu beatů německého producenta.

Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené

Obrovské díky patří v první řadě Smartovi z DMS, který se na svých Instagram stories nebál téma otevřít. Postupně se k němu přidává i několik dalších slovenských producentů i interpretů a my věříme, že se tato informace co nejdříve rozšíří ke všem.

Ukázalo se totiž, že všechny tři (a pravděpodobně i mnoho dalších) MadSkillovy produkce se do takové míry inspirují zahraničím, že je můžeme označit za krádež. Sám Smart pochopitelně vše podložil důkazy a my si je tedy můžeme názorně ukázat. První je tedy věc SHINOBI, která se až velmi nápadně podobá na skladbu Last Night od dvojice Krept & Konan.

7. 12. 2017, MadSkill - SHINOBI ft. IronKap, Separ, Čis T, Sensey Syfu

 

 

 3. 3. 2016, Krept & Konan - Last Night ft. YG

 
  
Pár dny nato se mezi fanoušky dostala další skladba, tentokrát nesla název Ja som OK a našli jsme v ní pokus o chytlavý refrén, který však nevymyslel MadSkill. Vlastně, na této skladbě toho německý producent vymyslel skutečně málo. Vždyť posuďte sami. Jako důkaz přikládáme i původní německou věc od Veysela, která byla i díky beatu předurčena k úspěchu. Když už nic, alespoň ten čich na chytlavé melodie se tedy tomu MadSkillovi musí nechat. To však nemění nic na tom, že jeho kolegové z oboru na něj nemohou být ani náhodou hrdí.
 
17. 12. 2017, Čis T - JA SOM OK ft. MadSkill, Separ, Dame
 
 
 
3. 9. 2017, Veysel - Kleiner Cabrón
 

 
 
A co tento refrén?
 
 
No a aby toho nebylo málo, MadSkill do tohoto celého zatáhl i Ega, kterému dal hudbu na debutové album Precedens. Ta však do značné míry kopíruje hit Unforgettable od French Montany, který překročil už půl miliardy views na YouTube. Tuto podobnost určitě i mnozí z vás zaregistrovali už podstatně dříve, nyní si však můžeme být jisti, že nešlo o žádnou náhodu, ale cílené používání funkčních patternů.
 
Nejsme si jisti, zda je to víc smutné, nebo drzé, v každém případě, všechny tyto skladby má producent na svém kanálu, za což ještě neprávem vydělává. No... to bylo vlastně asi cílem, takže gratulujeme.
 
21. 12. 2017, Ego x MadSkill - V MESTE SNOV
 
 
13. 4. 2017, French Montana - Unforgettable ft. Swae Lee
 
  
Na závěr je určitě důležité podotknout, že ani jeden ze zainteresovaných raperů určitě neměl důvod producenta z něčeho podobného podezřívat, a proto jim nemáme za zlé, že do spolupráce vůbec šli. Obzvlášť, když se teď nebojí nahlas říct, co si o tomto celém myslí. Přesně tak, jak to udělal například Dame. Je nám líto, že má někdo potřebu takto ubližovat hudbě a pevně věříme, že žádný slovenský ani český interpret už nebude mít potřebu někdy MadSkillovi kývnout na spolupráci.
 
Do velké míry se tyto informace dotknou i Čistychova, který s ním sdílí hudební vydavatelství a na první polovinu roku 2018 oznámil další sólo. Samozřejmě si počkáme i na vyjádření hlavního aktéra, ale zatím jsme se pokusili shrnout vše dostupné. Ještě si pozorně celé vyjádření od Smarta a v komentářích nám dejte vědět, co si o tomto celém myslíte vy.
 
A ano, my víme, že se podobné záležitosti dějí na Slovensku častěji, v tomto případě však jde o skutečně do oči bijící pokusy.
 
Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené
Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené
 
A ještě pár slovu od @adamvandame, kterého se tyto skutečnosti bohužel úzce týkají
 
Na producenta MadSkilla se valí vlna kritiky z rapové scény. Jeho hudební produkce jsou prý do velké míry kradené
Domů
Sdílet
Diskuse